جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 24.05.2017, 8:39

رایزنی سه فراکسیون مجلس برای هیات‌رئیسه جدید

چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶
دنیای اقتصاد

نزدیک شدن مجلس دهمی‌ها به آغاز دومین سال کاری‌شان در بهارستان، رایزنی‌های جدیدی را میان سه فراکسیون اصلی مجلس دهم به راه انداخته است؛ تکاپوها برای انتخاب هیات‌رئیسه سال دوم پارلمان موضوعی است که مجلسی‌ها پس از روشن شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، بر آن متمرکز شده‌اند.

  
سهم فراکسیونی در هیات‌رئیسه
براساس آنچه نمایندگان مجلس می‌گویند، به‌نظر می‌رسد رایزنی‌ها و مذاکرات سه فراکسیون «مستقلین»، «نمایندگان ولایی» و «امید» درباره چینش اعضای هیات‌رئیسه مجلس در اجلاسیه دوم آغاز شده است. مستقلین مجلس دهم که به‌عنوان طیف نزدیک به علی لاریجانی شناخته می‌شوند اعلام کرده‌اند که از تداوم ریاست علی لاریجانی حمایت می‌کنند.البته حاشیه‌های جلسه علنی دیروز مجلس و رفت و آمد بیش از پیش نمایندگان به سوی صندلی محمدرضا عارف نشان می‌دهد او حتی اگر گامی برای نامزدی ریاست این دوره از هیات‌رئیسه پارلمان بر ندارد، اما در چینش اعضای این هیات نقشی محوری دارد؛ چه آنکه او ریاست فراکسیونی را در مجلس دهم عهده‌دار است که از منظر تعداد اعضا و کنش‌های پارلمانی تا امروز بسیار تاثیرگذار ظاهر شده است.با این حال، گرچه فراکسیون مستقلین از قطعی بودن نامزد نشدن عارف سخن می‌گویند، اما او خود در لابی پارلمان و در میان خبرنگاران، این موضوع را منتفی نخواند و تنها به بیان این نکته اکتفا کرد که «معلوم نیست».با این همه مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین همچنین گفته است که نظر بیشتر اعضای فراکسیون بر آن است که هیات‌رئیسه به‌صورت ترکیب ۴،۴،۴ بین سه فراکسیون تقسیم شود. هیات‌رئیسه سه فراکسیون یاد شده، دیروز جلسه‌ای مشترک برای اعلام نام نامزدهای نهایی هیات‌رئیسه مجلس برگزار کردند.
کاظم جلالی رئیس فراکسیون مستقلین هم دیروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد که فراکسیون متبوعش بیشتر به این موضوع که هیات‌رئیسه مجلس ترکیبی از سه فراکسیون امید، مستقلان و ولایی باشد تمایل دارد. جلالی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی محلی نیست که بتوان یک جمعیتی را حذف کرد، گفت: زمانی که گفته می‌شود باید در سطح ملی با یکدیگر گفت‌وگو کنیم و مدعی ایجاد تفاهم و به رسمیت شناختن یکدیگر هستیم اولین ایستگاه برای ایجاد تفاهم مجلس شورای اسلامی است. جلالی با اشاره به ترکیب هیات‌رئیسه ادامه داد: سه فراکسیون در مجلس وجود دارد و ترکیب هیات‌رئیسه نیز ۱۲ نفر است بنابراین می‌توان ترکیب هیات‌رئیسه را به گونه‌ای شکل داد که از هر سه جریان در ترکیب هیات‌رئیسه حضور داشته باشند. او همچنین از منتفی بودن کاندیداتوری اش برای نایب‌رئیسی مجلس خبر داد.از سوی دیگر، بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس هم دیروز اعلام کرد که اصلاح‌طلبان مجلس به احتمال زیاد در مورد لیست پیشنهادی نامزدهای هیات‌رئیسه با سایر نمایندگان خارج از این فراکسیون به تفاهم می‌رسند. به گفته پارسایی احتمالا نشست مجمع عمومی فراکسیون امید برای اعلام گزینه‌های هیات رئیسه مجلس هفته آینده برگزار خواهد شد.
 
عارف می‌آید؟
با این همه، گمانه‌زنی‌ها درباره حضور دوباره محمدرضا عارف برای نامزدی ریاست پارلمان ادامه دارد. البته لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی در گفت‌و‌گو با «ایرنا» با تاکید بر اینکه محمدرضا عارف اعلام کرد به‌دلیل آنکه لاریجانی با درایت مجلس را اداره کرده است نامزد نمی‌شود، گفت: ریاست علی لاریجانی برای سال دوم مجلس دهم قطعی است. اعضای هیات‌رئیسه مجلس دهم برای سال دوم، سه‌شنبه هفته آینده انتخاب می‌شوند. فراکسیون‌های مختلف مجلس نیز اگر تا آن روز پیشنهادی در مورد اعضای هیات‌رئیسه مجلس داشته باشند، می‌توانند ارائه کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024