شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 23.05.2017, 18:33

مقصر محرومیت میلیون ها ایرانی از رأی دادن کیست؟

به گزارش جماران روز جمعه، میلیون ها ایرانی که در صف رأی بودند، موفق نشدند  در انتخابات شرکت کنند. به گفته رییس جمهور تعداد این افراد بیش از سه میلیون نفر بوده است.

در این باره نکات زیر قابل توجه است:

١- هر چند همواره به مردم توصیه می شود که رای دادن را به آخر وقت موکول نکنند اما واقعیت این است که در همه انتخابات ها و مشخصا انتخابات ٢٩ اردیبشهت ٩٦ ، مردم از همان ابتدای صبج در شعب اخذ رأی حضور داشته اند و این گونه نبوده که بگوییم در ساعاتی مردم حضور نداشته اند و فقط آخر وقت رفته اند.

وانگهی بسیاری از مردم بعداز ساعت ها ایستادن در صف و قبل از ساعات پایانی به دلایل مختلف از جمله خستگی یا داشتن کاری دیگر برغم میل باطنی صف را ترک کردند.

بنابراین، هر چند توصیه به دادن رأی در اول وقت همچنان باقی است اما باید تمهیداتی اندیشه کرد تا مردم اینقدر معطل و معذب نشوند.

٢- مقصر اصلی جا ماندن میلیون ها ایرانی از رأی دادن، بی هیچ تردیدی وزارت کشور است و شخص وزیر کشور باید در این باره پاسخگو باشد و حتما عذرخواهی کند.

آیا وزارت کشور با سابقه برگزاری دهها انتخابات نمی توانسته پیش بینی کند که به دلیل همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، مردم بیشتر از حد معمول در شعبات اخذ رأی و صف ها معطل می شوند؟!

چرا دستگاه های ثبت شماره ملی مجهز به بارکدخوان نبودند و اپراتورها مجبور به ورود دستی اطلاعات بودند؟ چرا تعداد اپراتورها و متصدیان رأی گیری کم بود؟ آیا نمی شد شعب بیشتری به رأی گیری اختصاص داد؟ آیا نمی شد شعبه های سیاری را به حالت آماده باش تدارک دید و به شعبه های شلوغ فرستاد؟

همه این کارها شدنی بود ولی وزارت کشوری که به هر دلیلی، وزیری ناهمسو با رییس جمهور آن را اداره می کند، نخواست یا نتوانست به مهم ترین وظیفه خود به درستی عمل کند و بدین ترتیب حق میلیون ها ایرانی ضایع شد و بیش از همه از آرای روحانی کاست.

٣- در دو ه های قبل، عرف این بوده که با فرارسیدن ساعت ٢٤ ، از کسانی که در شعبه های اخذ رأی حضور داشتند رای می گرفتند ولی مراجعه کننده جدید را نمی پذیرفتند. این بار اما رأس ساعت ٢٤ روند رأی گیری را قطع و کسانی که بعد از ساعت ها به سر صندوق رسیده بودند را بازگرداندند!

شورای نگهبان و وزارت کشور باید در این باره و تفاوت عملکردشان با همه دوره های قبلی توضیح دهند.

٤- طبق قانون، انتخابات در روز جمعه برگزار می شود.

طبق تجربه به ویژه در مناطق گرمسیر بسیاری از مردم از عصر به بعد رأی می دهند و لذا همیشه ساعات پایانی با ازدحام رأی دهندگان مواجه هستیم.

بر این اساس مجلس شورای اسلامی می تواند با اصلاح قانون، از حقوق میلیون ها شهروند ایرانی در انتخابات آینده حراست کند و وزارت کشور را موظف کند که مثلا تا ساعت ٢ بامداد هم رأی گیری را در شعبه هایی که ازدحام دارند ادامه دهد. به نظر نمی رسد بعد ساعت ٢ بامداد تعداد قابل ملاحظه ای برای رأی دادن بروند. این دو ساعت می تواند جبران کاستی ها باشد و حقوق مردم را حفظ کند.

وقتی در یک مسابقه فوتبال وقت اضافه برای جلوگیری از تضییع حق دو تیم فوتبال در نظر می گیرند چگونه است که قانونگذار فکری به حال حقوق یک ملت نکرده است؟ هر چهار سال یک بار، اختصاص دو ساعت زمان بیشتر به مردم، جای دوری نمی رود.

اسمش هر چه می خواهد باشد: بی کفایتی، سیاسی کاری یا خلأقانونی ؛ در هر حال محرومیت میلیون ها شهروند از رأی دادن هم مصداق ” حق الناس” است و عجالتا توپ در زمین نمایندگان مجلس، تا با اصلاح قانون از حقوق موکلان خود دفاع کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024