جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 23.05.2017, 5:16

استخدام اهل سنت در نهادهای قضائی و امنیتی

«شرق»، آمنه شیرافکن
علی کُرد، نماينده خاش از مطالبات اقوام از روحاني مي‌گويد
راننده بلوچ قرار بود ما را از زاهدان برساند به خاش. بیش از یک ساعت در مسیر بودیم. با همان پوشش سفید بلوچی و ته‌لهجه شیرینش تا مقصد از تحلیل‌هایش گفت؛ از اینکه سردار شهید شوشتری با بزرگان بلوچ به گفت‌وگو نشسته بود به نیکی یاد می‌کرد، از دولت روحانی راضی بود، مدام از دغدغه بی‌کاری مردمان شهرش می‌گفت. از اینکه گاهی قاچاق گزینه ناگزیر مردمان بلوچ می‌شود.

حالا یکی دو روز پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری، تحلیل رأی قومیت‌ها براي او از اهمیت ویژه برخوردار است. «علی کُرد»، نماینده خاش، نصرت‌آباد و میرجاوه و کورین است. از خواسته‌ها و مطالبات بلوچ‌ها و اهل سنت می‌گوید. از اینکه باید تابوی استخدام اهل سنت در نهادهای امنیتی و قضائي شکسته شود، از اینکه سهمیه ویژه‌ای برای استخدام زنان در سازمان‌ها و اداره‌ها در نظر گرفته شود و مهم‌تر اینکه بازارچه‌های مرزی احداث شود و نگاه صرفا امنیتی به مرز جاي خود را به رونق اقتصادی بدهد.

رأی ۷۳درصدی سیستان‌وبلوچستان به حسن روحانی حرف تازه‌ای نیست. اهل سنت در انتخابات اغلب نیم‌نگاهی به رویکرد میانه‌روها و اصلاح‌طلبان دارند. کُرد تأکید دارد که دولت روحانی باید برنامه ویژه برای بهبود وضعیت معیشت و راه‌ها در سیستان‌وبلوچستان ارائه دهد.

* دولت روحانی در دور گذشته می‌توانست چه کارهایی انجام دهد که نداد؟
سیستان و بلوچستان در گذشته‌ای نه چندان دور قطب کشاورزی بود. باید این فرصت به منطقه بازگردد.  منطقه باید قطب گردشگری شود. نوروز ۹۶ خیلی‌ها برای بازدید و گردش به استان ما آمدند اما زیرساخت‌ها ضعیف است. مناطق گردشگری استان باید از سیمای ملی به‌درستی به مردم معرفی شود؛ نه اینکه کماکان تصاویر غیرواقعی از منطقه ارائه شود. سیستان و بلوچستان با داشتن پتانسیل‌های فراوان گردشگری، میراث فرهنگی و کشاورزی باید طور دیگری دیده شود. از منطقه روتک و بمپور و پشت کوه گرفته تا رودخانه کاروندر.

*  برای این پتانسیل‌ها که گفتید چه می‌توان کرد، شما نماینده خاش هستید، بفرمایید که پیشنهادتان چیست؟
ما هم در پرورش میگو تجربه خوبی داشتیم و هم تولید هندوانه و پنبه. از اینها گذشته توان دامپروری با درنظرگرفتن پوشش گیاهی منطقه درخورتوجه است. سواحل مک کوران و استفاده بهینه از دریا نیز از دیگر پیشنهادهای مشخص ماست. در این زمینه در دوره پیش توفیق چندانی حاصل نشد. همچنین منطقه ما بعد از بازرگان دومین مرز خاکی را از نظر وسعت داراست. ما از مرز مشترک‌مان با افغانستان و پاکستان به جای بهره‌برداری مثبت، تولید نگاه منفی کرده‌ایم.

* به شکل خاص منظورتان ایجاد بازارچه مرزی است.
بله، بازارچه مرزی نه تنها دید صرفا امنیتی به مرز را از بین می‌برد که با تولید اشتغال برای مردم این منطقه همراه است. مرز ما به بازارهای آسیای میانه نیز نزدیک است، اما تردد کامیون‌های ویژه صادرات و واردات در جاده‌های کنونی امکان‌پذیر نیست. به همین خاطر دوبانده‌شدن جاده خاش به ایرانشهر، ایرانشهر به نیکشهر و  نیکشهر به چابهار باید در دستور کار دولت باشد.

* یکی از دغدغه‌ها مباحث مربوط به استخدام‌ها بوده، در این زمینه چه نکاتی مدنظرتان است؟
باید موانع استخدام نیروهای شریف بلوچ و اهل سنت در دستگاه‌ها و نهادهای قضائی، امنیتی و سيستم اداری برطرف شود. تلاش‌هایی انجام شده اما هنوز جای کار دارد. خلاصه اینکه اهل سنت هم چشم‌انتظار اجرای عدالت اجتماعی و به‌شکل اخص اجرای عدالت استخدامی در امور کشورداری است. امید است که دولت جدید آقای روحانی نگاه ویژه‌ای به استخدام نیروهای اهل سنت داشته باشد. نیروهایی که اغلب در دوره‌های مختلف به دلایل واهی از حضور، انتصاب در مقام‌های دولتی و حضور در پست‌های کلیدی باز‌مانده بودند. در بسیاری چارت‌های سازمانی استان، جایگاه‌هایی تعریف‌ شده که اکنون خالی است. بررسی دوباره این چارت‌ها و استخدام نیروهای جوان و تحصیل‌کرده اهل سنت نیز از دیگر خواسته‌های مشخص ما از دولت حسن روحانی است.

* استان شما در ثبت‌نام زنان در شورای شهر بسیار عملکرد مثبتی داشته، ولی کماکان در پست‌های مختلف حضور زنان کم‌رنگ است.
بله، در امور بانوان دولت کوتاهی داشته است. زنان نیمی از جامعه ایرانی‌اند؛ اما آیا برای این نیمه به فکر اشتغال‌زایی، امکان تحصیل و حقوق برابر بوده‌ایم. دولت باید همان‌طور که برای خانواده شهدا و ایثارگران سهمیه ویژه گذاشته برای استخدام زنان هم سهمیه خاصی اختصاص دهد. دلیلش این است که زنان سيستان‌وبلوچستان سال‌های سال از حق آموزش برابر و دسترسی به اشتغال مناسب محروم بوده‌اند. باید درصدی به استخدام زنان تعلق گیرد. هم‌اکنون که فضای باز سیاسی در کشور به وجود آمده باید به تاریخی نگاه کرد که تا چندی پیش زنانش از سواد محروم مانده بودند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024