پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 23.05.2017, 4:54

روحانی: مثل دوران انتخابات با مردم رفتار کنید

ایسنا: رئيس‌جمهوری روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه‌های داخلی و خارجی، گفت: «ملت بزرگ ما بزرگ‌ترین حضور خود را در انتخابات به نمایش گذاشتند. ٤٢ میلیون جمعیت در انتخابات حضور پیدا کردند که اگر می‌توانستند از همه آنهایی که در صف بودند، رأی اخذ کنند، به ٤٥ میلیون هم می‌رسید. این تعداد رأی پای صندوق آرا یک حضور بی‌نظیر بود. مردم با این حضور و این انتخاب خواستند بگویند که در کشور ما تکثر به رسمیت شناخته شده است».

حسن روحانی، با بیان اینکه هیچ گروه، جناح، ‌تفکر و ایده‌ای حذف‌کردنی نیست، عنوان کرد: «همه هستند، حضور دارند و از همه باید برای ساختن ایران پرآوازه بهره بگیریم».

او افزود: «در این انتخابات مردم در تراز بالاترین دموکراسی‌های جهان حضور پیدا کردند. مردمی که دارای مشکلات اقتصادی هستند. مردمی که در روستاها با مشکلات زندگی می‌کنند؛ اما به پول نه گفتند. مردم به خوبی اعلام کرده‌اند، ما می‌فهمیم آب شور عطش را کم نمی‌کند. مردم به فکر اقتصاد هستند و به درآمد ملی ۲.۵ برابری تخیلی نه گفتند. «نه» مردم به فریبکاران بهترین بخش این انتخابات بود».

روحانی با بیان اینکه آنها تلاش کردند به مردم بگویند دین‌شان در خطر است، افزود: «کوشیدند بگویند سند ۲۰۳۰ را که ریشه‌اش مربوط به سال ۱۹۹۰ می‌شود، علیه دین مردم است. سندی که نه ما بلکه هیچ کشوری آن را امضا نکرده است. سندی که دولت یازدهم به صراحت نوشته با دین،‌ فرهنگ و اخلاق ما سازگار نیست و کأن لم یکن تلقی شده است. مردم به دین و فرهنگ خود بسیار حساس هستند و دروغ‌گویی‌ها کاری از پیش نبرد».

رئیس‌جمهور گفت: «مردم به تخریب نه گفتند و در مقابل به اتحاد، تعامل، اعتدال و عقلانیت آری گفتند. مردم ما در این انتخابات به همه نهادها و ارگان‌ها گفتند که هرکس به جای خود و هرکس به کار خود مشغول باشد. مردم به نیروهای مسلح از عمق جان عشق می‌ورزند. مردم ما به قوای دیگر و رسانه‌ها علاقه‌مند هستند؛ اما نمی‌پذیرند که یک نهاد ملی یا به معنایی فراملی به نهادی فروملی و جناحی تبدیل شود. مردم در این انتخابات گفتند ما احترام نهادهای خودمان را حفظ خواهیم کرد».

او افزود: «ولایت فقیه و مقام معظم رهبری به کل ملت ایران تعلق دارد و به یک گروه و جناح خاص متعلق نیست. مردم به پایین‌آمدن مقام رهبری، سپاه، بسیج و نیروهای مسلح نه گفتند؛ چراکه اینها به کل ملت ایران تعلق دارند».

روحانی گفت: «مردم به برنامه رأی دادند و می‌دانستند که اقتصاد و اشتغال در سایه سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری در سایه آزادی و تعامل سازنده با جهان امکان‌پذیر است. مردم انقلاب کردند و همه‌شان کنار هم بودند که فریاد می‌زدند «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی ایران»، هیچ‌کس حق ندارد انقلاب را به درون خیمه‌های خود بکشاند. دین و اعتقاد آسمانی است که همه در بالای سر خود دارند».

همه تلاشم این است که به وعده‌هایم عمل کنم
رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه زمانی عملکرد خود را درباره وعده‌هایی که در انتخابات به مردم داده بود، تحقق خواهد داد، گفت: «من در انتخابات وعده‌هایی دادم و گفتم همه تلاشم این است که به وعده‌هایم عمل کنم. در دولت یازدهم هم وعده‌های زیادی دادم و تا حد زیادی در اجرای آنان موفق بودم. در آن دوره با کاهش قیمت نفت هم مواجه شدیم؛ اما مردم کمک کردند و گام‌هایی برداشتیم».

او عنوان کرد: «ما تلاش‌مان این است که سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی را جذب کنیم و البته هر کاری که دولت انجام دهد، با کمک و حضور مردم امکان‌پذیر خواهد بود. ما برای کسانی که در فشار اقتصادی هستند، تلاش می‌کنیم که مستمری‌شان را به سه برابر افزایش دهیم. ما این کار را شروع کرده‌ایم و تلاش‌مان این است که فقر مطلق را در سال ۱۴۰۰ از بین ببریم».

روحانی افزود: «ما برای اجرای وعده‌های‌مان تمام تلاش‌مان را به کار می‌بریم و از مردم هم کمک می‌خواهیم. از همه رقبایم در انتخابات کمک می‌خواهم. از تمام احزاب و جناح‌ها کمک می‌خواهم. از رقبایم تشکر می‌کنم و از کسانی که مخالف دولتمان بودند و هستند، کمک می‌خواهیم؛ چراکه ما برای کشورمان کار می‌کنیم و همان‌طور که رهبری گفت که برای کشورتان به پای صندوق‌های رأی بیایید؛ حتی اگر نظام را قبول ندارید، ما هم می‌گوییم کسانی که دولت را قبول ندارند، برای کشورشان به صحنه بیایند و کمک کنند».

رئيس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت دوازدهم برای خروج از رکود، گفت: «من در یکی از مصاحبه‌هایم گفتم که به‌کار‌بردن واژه رکود کاربرد دقیقی نیست؛ چراکه وقتی در کشور دو فصل متوالی رشد اقتصادی مثبت داریم، رکود معنی ندارد. در سال گذشته در همه فصل‌ها شاهد رشد اقتصادی بودیم و برای اولین بار بعد از سند چشم‌انداز است که مربوط به سال 84 است و به رشد بالای هشت درصد رسیدیم. البته در بخش مسکن هنوز مشکل داریم که باید از رکود خارج شود».

مخالفان باید باشند، ما نیازشان داریم
روحانی با تأکید بر اینکه مخالفان باید باشند و ما نیازشان داریم، گفت: «در جامعه افکار واحد نیست و به طور طبیعی ما در زمینه مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نظرات یکساني نداریم و ۸۰ میلیون جمعیت با آزادی‌هایی که دارند، در کشور هستند. یک‌سری مسائل که جزء اصول، قانون اساسی و دین ماست و درباره یک‌سری هم نظرات واحدی وجود ندارد. مسئله این است که اکثریت قاطع مردم راهی را انتخاب کردند و این یعنی همه پذیرفتیم؛ نه اینکه مخالف نباشد؛ اما اجرا بر این مبناست؛ یعنی باید بر مبنای رأی اکثریت جامعه اداره شود، البته منافع جمعی و ملی اقلیت نیز باید مورد توجه قرار گیرد».

رئیس دولت دوازدهم در پاسخ به این پرسش که برای تحقق هدف کارآمدترشدن راه دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم چه تغییری در کابینه خواهد داشت، گفت: «ما به نیروی جوان‌تری برای اداره کشور نیاز داریم. ما در دولت یازدهم در شرایط - اگر نگویم بحرانی که تعبیر درستی نیست - سختی بودیم. تحریم و مشکلات و رشد منفی وجود داشت و شرایط خاصی داشتیم که لازم بود از همه تجربه کشور برای مقابله با آن استفاده کنیم».

او افزود: «برخی از وزرا در دولت یازدهم با ما کار کردند، من چند بار خواستم و آنها گفتند سن ما بالاست؛ اما من از آنان خواستم بمانند، چراکه من معتقد بودم تجربه آنان برای اداره کشور مفید است و آنان باید اداره را به دست بگیرند. البته من در دولت بعدی به‌ دنبال این هستم که مدیران ما میانگین سن‌شان کاهش پیدا کند و در واقع سن مدیریت پنج سال کاسته شود».

مردم را باور کنیم
او در پاسخ به سؤالی مبنی بر چگونگی احقاق وعده‌هایش که در دوران انتخابات از آنها صحبت کرده بود نیز گفت: «اولویت با احقاق وعده‌هایی است که به مردم داده‌ام و براساس برنامه‌ای که ارائه کردم عمل می‌کنم؛ اما معني‌اش این نیست که فکر کنم نباید از فکر و نظر رقبا و کاندیداهای دیگر استفاده کنم. من خواهش می‌کنم همه رئیس‌جمهور را به‌عنوان منتخب ملت ایران در نظر بگیرند تا بتوانیم کشورمان را سرزنده‌تر و بانشاط‌تر اداره کنیم. نشاط و سرزندگی مخالفتی با دین و انقلاب و منافع ملی ندارد».

روحانی افزود: «جمله‌ای می‌گویم و خواهش می‌کنم از آن سوءاستفاده نشود؛ همان‌طورکه در این یک هفته با مردم رفتار کردیم، در این چهار سال هم با آنها برخورد می‌کنیم. همین مردم باید کشور را بسازند و آینده را درست کنند، مردم مراقب دین و آینده کشور هستند، مردم را باور کنیم».

رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که چرا او با وجود آنکه حقوق‌دان است، یک بار به‌طور خاص درباره حصر سخن نمی‌گوید، گفت: «کشور ما دارای چارچوب و مقرراتی است و همه ما باید به‌دنبال اجرای مقررات باشیم، هم قوه قضائیه و هم قوه مجریه و هم مقننه مقررات و قوانینی دارند که باید در چارچوب آن عمل کنند و همه ما باید در چارچوب قانون اساسی حرکت کنیم».

وی افزود: «من نسبت به حقوق شهروندان ایرانی به‌عنوان رئیس دولت مسئول هستم، حتی ایرانیان خارج از کشور. هرجا ببینم حق یک ایرانی چه در داخل و چه در خارج از کشور مورد تعرض و اجحاف قرار گرفته است، باید آن را دنبال کنم و در داخل کشور نیز با قوه قضائيه از طریق وزارت دادگستری یا مکاتبه مستقیم و نیز در جلسات مشترک رؤسای سه قوه موضوعات را دنبال می‌کنم».

مشکلی در ارتباط با مسئله ۲۰۳۰ وجود ندارد
روحانی در بخش دیگری از این نشست خبری در ارتباط با سند ۲۰۳۰، گفت: «وزرای ما شامل وزیر خارجه، علوم و آموزش و پرورش نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری نوشتند و مفصلا مسئله ۲۰۳۰ را توضیح دادند که جمهوری اسلامی ایران تحفظ خود را حفظ کرده است و اگر خلاف فرهنگ و ارزش‌های ملی بود، به آن توجهی نمی‌کردند».

او ادامه داد: «ظاهرا گزارش‌هایی به رهبری دادند که ایشان را نگران کردند. من در سخنرانی‌هایم پیش از این به ایشان اطمینان دادم و الان هم این اطمینان را می‌دهم که مشکلی در ارتباط با مسئله ۲۰۳۰ وجود ندارد، نه‌تنها این سند، بلکه تمام سندهای بین‌المللی یا در مجلس یا به‌عنوان سند بالادستی تصویب می‌شوند».

رئیس‌جمهور با بیان اینکه، آموزش و پرورش برای نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: «11 تا ۱۲ میلیون جمعیت ما در حال آموزش‌دیدن هستند و آموزش و پرورش برای ما بسیار مهم است. متأسف هستم که عده‌ای در دوران انتخابات از این موضوع سوء‌استفاده کردند. من از غیبت و تهمت‌هایی که به من زدند، می‌گذرم؛ اما نسبت به موضوع ۲۰۳۰ گذشت نخواهم کرد، چراکه به معلمان، ‌آموزش و پرورش و دین ما توهین کردند. اعلامیه‌های دروغ پخش می‌کردند».

او افزود: «من در حوزه زندگی کرده‌ام و می‌دانم طلبه‌ها چقدر خوب هستند. من در حوزه بزرگ شدم، عده‌ای آمدند و طلبه‌های ما را تحریک کردند و برای حفظ اسلام بلندگو دست‌شان دادند و گفتند دین شما دارد از بین می‌رود. عده‌ای فریاد وااسلاما سر دادند و ۲۰۳۰ را بهانه کردند، این کار زشت بود، امیدوارم خداوند از گناه‌شان بگذرد. مردم و معلمان ما خودشان می‌دانند؛ اما من از این موضوع نمی‌گذرم».

خیلی حرف‌ها را برای آرامش جامعه نمی‌زنم
روحانی همچنین گفت: «هرکس مالیات می‌دهد باید معلوم شود چقدر و باید بگوید چرا، در دنیا شرکت عمومی غیردولتی و خصولتی تعریف نشده است. اقتصاد ما یا تعاونی است یا دولتی یا خصوصی و باید شفاف شود که سود چقدر است، کجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند و چقدر حقوق دریافت می‌کنند. برای انتخابات بحث اعلام اموال را درست کردند که خوب بود؛ اما همه پولی که گرفته شده ۲۳ میلیارد تومان بود که همه آن نیز به خزانه برگردانده شده؛ اما نهادهای خصولتی چقدر دریافت می‌کنند». او یادآور شد: «من خیلی حرف‌ها را در این چهار سال و در زمان انتخابات نزدم و برای آرامش جامعه نمی‌زنم؛ اما همه ما به‌خاطر دین و مردم همه‌چیز را شفاف اعلام کنیم که در این راستا لوایح مربوط به شفافیت نیز به‌زودی ارائه می‌شود».

ما به‌دنبال ریشه‌کن‌کردن فقر مطلق هستیم
رئیس‌جمهوری درباره وعده ارتقای پنج برابری معیشت حدود ۱۰ میلیون نفر تا سال ۱۳۹۹ نیز گفت:‌ «این بحث مربوط به پارسال است که وقتی درآمد نفتی ما کمی در سایه برجام بالا رفت، آن را ‌آغاز کردیم. طبق این برنامه دریافتی دهک‌های پایین وضع بهتری می‌گیرد و این طرح مربوط به سال گذشته است که به مجلس رفت و دریافتی هشت تا ۱۰ میلیون نفر نیز بیش از سه برابر افزایش یافت و قول ما این است که تا پایان این دولت پنج برابر می‌شود و حتما به حول و قوه الهی این اتفاق می‌افتد، این فقط یک وعده انتخاباتی نیست و ما به‌دنبال ریشه‌کن‌کردن فقر مطلق هستیم».

بهترین قاضی خداست
خبرنگاری از رئیس‌جمهور در ارتباط با اتهامات واردشده به وی در زمان تبلیغات انتخاباتی  و مشخصا مناظرات سؤال کرد، روحانی در پاسخ گفت: «در مناظرات مواردی مطرح می‌شود و شد. نسبت‌هایی به من زده شد که همان جا گفتم ناصحیح است. من عقیده دارم بهترین قاضی اول خدا، ‌سپس مردم و در درجه سوم قوه قضائيه است. خدا همان‌جا جواب داد و مردم هم در پای صندوق‌های رأی جواب خود به آنها را دادند. الان هم تصمیمی در مورد پیگرد قضائي توسط قوه قضائيه ندارم».

او در بخش دیگری از این نشست خبری در ارتباط با ضرورت توجه به فرهنگ و به‌ویژه سینما و موسیقی نیز گفت: «یکی از آثار انتخابات سال 96 این بود که همه با موسیقی آشتی کردند؛ حتی موسیقی سطح پایین».

ما نیازی نداریم سلاح بخریم ما خودمان سلاح می‌سازیم
روحانی درباره فروش چندمیلیارددلاری اسلحه به وسيله آمریکا به عربستان، گفت: «عربستان قبلا هم صد میلیارد در جنگ تحمیلی به صدام داده بود و نتیجه آن را در همان زمان دید. الان هم اشکال ندارد این صد میلیارد، صد میلیاردها را بدهد و پول مردم عربستان را به جیب آمریکا بریزد».

او افزود: «ما نیازی نداریم سلاح بخریم ما خودمان سلاح می‌سازیم،‌ هر سلاحی که بخواهیم تولید می‌کنیم و مشکلی برای ما از این جهت نیست. هر چند عربستان هم نمی‌تواند از این سلاح‌ها استفاده کند و ناچار است مستشاران آمریکایی را به خدمت بیاورد. مردم عربستان دوست و همسایه ما هستند و ما همیشه دوست‌شان داشتیم و داریم و امیدواریم بدانند که راه قدرت سلاح نیست».

او در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره دست‌برداشتن ایران از حمایت از حزب‌الله و گروه‌های مقاومت در منطقه گفت: «مردم ما برای رفع نیازهای خود نه از کسی می‌پرسند و نه از کسی اجازه می‌گیرند. مردم ما تصمیم گرفتند که مقتدر باشند و موشک و سلاح ما برای صلح است و اگر ساخته نشود یک عده دچار اشتباهات محاسباتی می‌شوند که قبلا هم شدند و در منطقه آشوب آفریدند. موشک و سلاح ما برای تهاجم نیست، ‌بلکه برای دفاع است». روحانی افزود: «مسئولان آمریکا بدانند که ما هر زمان به تست موشک نیاز داشته باشیم، تست می‌کنیم و منتظر آنان نخواهیم نماند. ما برجام و قطع‌نامه ۲۲۳۱ را پذیرفتیم که قدرت دفاعی‌مان را از دست ندهیم و آن را حفظ کنیم. من به آن آقا می‌گویم که برود و قطع‌نامه ۲۲۳۱ را بخواند».

آمریکایی‌ها به برجام پایبند بودند
روحانی در ارتباط با پایبندی ایران به توافق برجام نیز گفت: «ما هیچ‌وقت آغازگر نقض برجام نخواهیم بود. اگر یکی از این گروه 1+5 - که بیشتر احتمال می‌رود ممکن است آمریکا باشد این توافق نامه را نقض کند- حتما به آن پاسخ خواهیم داد. قبلا درباره این موضوع بحث کرده‌ایم و برنامه داریم. خوشبختانه آمریکایی‌ها در این روزهای اخیر که به نظر می‌رسد موقتا می‌خواهند برجام را لغو کنند این کار را نکردند و علی‌رغم شعارهایی که می‌دادند به برجام پایبند بودند».

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سؤالی درباره چگونگی رابطه ایران با آمریکا در دور دوم ریاست‌جمهوری خود، گفت: «ایران و آمریکا در ۳۹ سال گذشته مسیر پرپیچ‌وخمی را با هم طی کردند. آمریکایی‌ها همواره از انواع شیوه‌ها علیه ایران استفاده کرده و شکست خوردند. شاید یک جا موفقیتی داشتند و آن هم زمانی بود که در مقابل ملت ایران سر فرود آوردند و پای میز مذاکره با نمایندگان ایران با احترام حرف زدند. آنجا به نتیجه برد – برد رسیدیم. آمریکا اگر باز رفتار سابق را داشته باشد باز هم شکست خواهد خورد. ما منتظریم این دولت از نظر فکری، موضع‌گیری و برنامه‌ریزی به یک استقراری برسد تا ما نسبت به دولت واشنگتن نظر دقیق‌تری داشته باشیم».




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024