پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Mon, 22.05.2017, 7:46

تنش و منازعه میان ایران و امریکا باید مدیریت شود

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا:
امریکا، عربستان و اسرائیل نمی‌خواستند روحانی رییس جمهور شود / تلاش دولت دوازدهم حل سیاسی بحران‌های منطقه‌ای باشد

• امریکا، عربستان و اسرائیل منتظر اتفاق دیگری در ایران بودند
• دیدگاه روحانی در سیاست خارجی مبتی بر تعامل و گفت‌وگو است
• انتخاب روحانی ایجاد ائتلاف علیه ایران را دچار چالش کرد
• افکارعمومی جهانی تحرک علیه ایران را نمی‌پسندد
• انتخاب روحانی ظرفیت‌های ایران در منطقه و جهان را افزایش داد
• تلاش دولت دوازدهم باید حل مسائل منطقه‌ای باشد
• تلاش دولت روحانی باید حل سیاسی بحران‌های منطقه‌ای باشد
• امریکا، اسرائیل و عربستان می‌خواهند ایران تند و جنگ‌طلب باشد
• نیازمند دیپلماسی فعالانه، مبتکرانه و خلاقانه هستیم
• لزوم همراهی و هماهنگی نهادهای داخلی با وزارت امور خارجه
• اولویت نخست دولت روحانی تحکیم برجام باشد
• نیاز به ایجاد اعتماد دو طرفه با همسایگان‌مان هستیم
• تنش و منازعه میان ایران و امریکا باید مدیریت شود

مدیرکل غرب آسیا وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات تاکید کرد: بخش بزرگی از پرونده‌سازی جدید امریکا، عربستان و اسرائیل علیه ایران با انتخاب روحانی با چالش روبه‌رو و دچار تنش شده است.

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: این انتخابات در شرایط بسیار تعیین‌کننده‌ای برگزار شد. این روزها ترامپ در ریاض است و با سران عربستان دیدار می‌کند و سپس به اسرائیل سفر می‌کند.

امریکا، عربستان و اسرائیل منتظر اتفاق دیگری در ایران بودند 

او با بیان اینکه هدف سفر ترامپ به ریاض و تل‌آویو و رایزنی با مقامات آنها ایجاد یک ائتلاف علیه ایران است، اظهار داشت: آنها منتظر بودند که در ایران حادثه دیگری به غیر از آنچه که رخ داد، اتفاق بیفتد. به عبارت دیگر، آنها منتظر بودند که مشارکت مردم در انتخابات پایین باشد یا اتفاقات سال ۸۸ تکرار شود یا فرد پیروز انتخابات، آقای روحانی نباشد.

دیدگاه روحانی در سیاست خارجی مبتی بر تعامل و گفت‌وگو است

این تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی ادامه داد: خوشبختانه امریکا، عربستان و اسرائیل به هیچ کدام از خواست‌های خود نرسیدند و آقای روحانی با دیدگاه‌ روشن خود در عرصه سیاست خارجی که مبتنی بر تعامل سازنده، صلح، همزیستی مسالمت‌آمیز و گفت‌وگو است، به پیروزی رسید.

انتخاب روحانی ایجاد ائتلاف علیه ایران را دچار چالش کرد

محبعلی با بیان اینکه بخش بزرگی از پرونده‌سازی جدید امریکا، عربستان و اسرائیل علیه ایران با انتخاب روحانی با چالش روبه‌رو و دچار تنش شده است، تصریح کرد: اجلاس ریاض و رایزنی‌های ترامپ با مقامات کشورهای عربی و همچنین فضای بین‌المللی به شدت تحت تاثیر انتخابات ایران و پیروزی آقای روحانی است و ائتلافی که قرار بود با راهبری امریکا و همراهی اسرائیل و عربستان ایجاد شود، ناقص و ناکارآمد است.

افکارعمومی جهانی تحرک علیه ایران را نمی‌پسندد 

او افزود: افکارعمومی جهانی نمی‌پسندد که سیاست خارجی کشورشان علیه دولتی به فعالیت بپردازد که از مکانیزم‌های دموکراتیک برخودار است و ثبات در منطقه را دنبال می‌کند و این در حالی است که امریکای ترامپ به تحت تاثیر دادن مشکلات داخلی به دنبال ایجاد یک تنش و بحران در خاورمیانه است.

انتخاب روحانی ظرفیت‌های ایران در منطقه و جهان را افزایش داد

مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت امور خارجه با بیان اینکه تاثیر آقای روحانی نه تنها مربوط به ایران بلکه تحولات غرب آسیا را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: انتخاب آقای روحانی می‌تواند ظرفیت‌های ایران را در منطقه و فرامنطقه افزایش دهد که البته این مسئله بستگی به عملکرد حساب‌شده دستگاه دیپلماسی ایران هم دارد.

تلاش دولت دوازدهم باید حل مسائل منطقه‌ای باشد 

محبعلی در پاسخ به این سوال که دولت آتی حسن روحانی تا چه اندازه می‌تواند و باید در خصوص مسائل آتی منطقه نقش‌آفرینی کند؟ ابراز داشت: آقای روحانی در چهار سال گذشته در خاورمیانه فقط به مدیریت بحران پرداخت و پیشرفت عمده‌ای در این منطقه صورت نگرفت. هم‌اینک مهمترین مسئله‌ای که باید از سوی دولت آتی روحانی دنبال شود، کمک به حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای است.

تلاش دولت روحانی باید حل سیاسی بحران‌های منطقه‌ای باشد 

او با بیان اینکه ترامپ، اسرائیل و عربستان به دنبال بحران‌سازی در خاورمیانه به منظور پیشبرد اهداف‌شان هستند، عنوان کرد: تیم ترامپ تمام هدفش نظامی شدن خاورمیانه است. سیاست ایران باید عکس این مسائل باشد. به عبارت دیگر، اگر این کشورها راهکارهای نظامی را برای بحران‌های منطقه‌ای دنبال می‌کنند ایران باید تمام همتش حل سیاسی آن بحران‌ها باشد.

امریکا، اسرائیل و عربستان می‌خواهند ایران تند و جنگ‌طلب باشد 

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا اضافه کرد: طرف مقابل می‌خواهد ایران تند و جنگ‌طلب باشد تا ایران را یک تهدید بزرگ تعریف کنند. هم محمد بن سلمان، هم ترامپ و هم نتانیاهو به دنبال امنیتی کردن پرونده ایران هستند تا از این طریق بهانه اعمال فشار بر ایران را داشته باشند.

نیازمند دیپلماسی فعالانه، مبتکرانه و خلاقانه هستیم 

محبعلی با تاکید بر اینکه دولت روحانی باید سرمایه‌گذاری‌اش حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای مانند سوریه، عراق، یمن و افغانستان و... باشد، بیان کرد: حل و فصل این پرونده نیازمند طراحی و برنامه‌ریزی است که باید مبتنی بر دیپلماسی فعالانه، مبتکرانه و خلاقانه است.

لزوم همراهی و هماهنگی نهادهای داخلی با وزارت امور خارجه

او یادآور شد: اجرای یک سیاست خارجی دقیق، مبتکرانه و فعالانه نیازمند همراهی و هماهنگی آن با سیاست داخلی است؛ به عبارت دیگر، نیاز است تا نهادها و سازمان‌های دیگر خود را با رویکرد وزارت امور خارجه و نهادهای کلان تصمیم‌ساز در عرصه دیپلماسی هماهنگ کنند.

اولویت نخست دولت روحانی تحکیم برجام باشد

مدیرکل غرب آسیا وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات در تشریح اولویت‌های آتی دولت دوازدهم گفت: اولویت نخست دولت آتی آقای روحانی باید برجام را تحکیم کرده و به اجرای آن قوت ببخشد. مسئله دوم، سیاست منطقه‌ای ایران است. خاورمیانه بسیار بحرانی است و این بحران هم بر اقتصاد ایران و هم امنیت و ثبات ما بسیار اثرگذار است. یکی از دیگر اولویت‌های اصلی ایران باید حل و فصل تنش‌ها با کشورهای بزرگ و گسترش با کشورهای پیشرفته است. نیاز امروز ما دستیابی به تکنولوژی روز و توسعه اقتصادی است که البته این نیاز به دو اولویت قبلی هم در پیوند است.

نیاز به ایجاد اعتماد دو طرفه با همسایگان‌مان هستیم 

محبعلی افزود: اولویت چهارم، برقراری مناسبات گسترده و جدی با همسایگان اعم از کوچک و بزرگ است. ما نیاز به ایجاد اعتماد دو طرفه و دادن اطمینان به طرف مقابل هستیم تا سوتفاهم‌ها حل شود.

تنش و منازعه میان ایران و امریکا باید مدیریت شود

او با بیان اینکه اولویت دیگر دستگاه دیپلماسی در دولت دوازدهم باید مدیریت منازعه و تنش میان ایران و امریکا باشد، اظهار داشت: روابط ایران و امریکا اگر به عادی نرسد مدیریتی در روابط آن باید صورت بگیرد زیرا بازیگرانی مانند اسرائیل و عربستان تلاش می‌کنند تا از شکاف تهران و واشنگتن استفاده کنند.

 




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024