سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ - Tuesday 30 May 2017
بازگشت به صفحه اول
 |  درباره ايران امروز  |  تماس با ايران امروز  |  آگهی در ايران امروز  | 
  |   صفحه اول   |   خبرهای روز   |   سياست   |   انديشه   |   فرهنگ و ادبيات   |   جامعه   |   محیط زیست   |   RSS   |  

صدا و سیما و رسانه‌های اصولگرا همچنان تخلف مي‌كنند


iran-emrooz.net | Wed, 17.05.2017, 10:38

همه در خدمت رئیسی

چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
شرق
حسن روحانی دیروز در زنجان گفت: «همه کارمندان صداوسیما افراد خوبی هستند و خبرنگاران و تولیدکنندگان آن رسانه نیز زحمتکش هستند و ما آنها را دوست داریم. اما این رسانه گرفتار یک باند سیاسی شده است». صداوسیما هم همگام با دیگر رسانه‌های اصولگرا و البته با بهره‌گیری انحصاری از صنعت تصویری عظیم و فراگیر مي‌كوشد حاشیه امنی برای حجت‌الاسلام رئیسی درست كند. تبلیغی كه شاید از دریچه نگاه بیننده غیرحرفه‌ای چندان به چشم نیاید اما متخصصان حوزه رسانه و ارتباطات به راحتی مچ رسانه ملی را گرفته‌اند. نمونه نگاه جانبدارانه رسانه ملی به ابراهیم رئیسی را مي‌توان این‌گونه توضیح داد كه وقتی نوبت سخنراني‌های روحانی و جهانگیری مي‌رسد، هوشمندانه بخش‌هایی از سخنان آنها را انتخاب مي‌كند كه حامل انتقادات صادقانه از وضع‌ موجود هستند یا از برنامه‌ها و قول‌های انتخاباتی مي‌گویند. اما در مقابل وقتی قرار به پوشش سخنان رئیسی مي‌رسد، بخش‌های تند و تیز انتقادات و حملات به سمت دولت انتخاب مي‌شود. رسانه‌ای كه باید «ملی» ‌باشد، گویا از هم‌اكنون تكلیفش را با رئیس‌جمهوری آینده مشخص كرده و تمایل دارد تولیت آستان قدس را به جای حسن روحانی بنشاند؛ هنگام پخش سخنراني‌های روحانی، چندان تمایلی به نشان‌دادن جمعیت ندارد و و زاویه دوربین متمركز رو به سخنران است. برای رئیسی، این اما برعكس است. زاویه دوربین بیشتر سمت جمعیت است. تا جایی كه مثلا سفر رئیسی به اصفهان را كه بلافاصله یك روز بعد از سفر روحانی به این شهر انجام شده بود، با هلي‌شات از بالا و زوایای مختلف با عمق میدان نشان مي‌داد درحالي‌كه روز قبل از آن، خبری از این تصاویر برای روحانی نبود. دیروز هم صداوسیما مدام زیرنویس مي‌كرد كه رئیسی قرار است در مصلای تهران سخنرانی كند. صداوسیما وقتی هم مي‌خواست خبر انصراف قالیباف را زیرنویس كند، آن بخشی را انتخاب مي‌كرد كه حامل ترغیب و تبلیغ به رأي‌دادن به رئیسی بود. آنجا كه قالیباف اعلام كرده بود به نفع رئیسی انصراف داده و از مردم و حامیانش مي‌خواهد به رئیسی رأی دهند. همه اینها در شرایطی است كه ابراهیم رئیسی از همان روزهای نخست اردیبهشت به صداوسیما نامه نوشته بود كه از پخش تصاویر و سخنان حسن روحانی خودداری كند كه شائبه انتخاباتی دارد و این روزها هم مدعی است كه رسانه‌ای در اختیار ندارد.

صداوسیما رقیب روحانی

تكلیف صداوسیما مشخص است. این شیوه امروز و دیروزش نیست. از همان سال‌های دولت اصلاحات، به رسانه جناح راست و بعدها اصولگرایان بدل شد. تا جایی كه از عبدالله رمضان‌زاده روایت شده كه اصلاح‌طلبان در سال ٨٤ از احمدي‌نژاد شكست نخوردند، بلكه از صداوسیما شكست خوردند. برای این ادعای خود هم یك مثال مشهور دارد كه همیشه تكرار مي‌كند. اینكه صداوسیما در یك روز، خبر افتتاح یك نیروگاه مهم چندصدمیلیاردی كشور را بسیار كوتاه و در ساعات آخر شب پخش كرد اما خبر راه‌اندازی یك پله برقی به وسیله احمدي‌نژاد، به كرات و ممتد از پربیننده‌ترین ساعات برنامه‌هایش پخش شد.
صادق زیباکلام دیروز با اشاره به اینكه رسانه ملی تریبون ستادهای رئیسی شده، با انتقاد از صداوسیما به‌خاطر اختصاص‌دادن وقت بیشتر به کاندیداهای رقیب حسن روحانی گفته است: «علاوه بر این موضوع در دو روز اخیر صداوسیما به تریبون ستادهای آقای رئیسی بدل شده و اخبار مربوط به گردهمایی او و انصراف محمدباقر قالیباف را مدام در برنامه‌هایش به صورت زیرنویس تبلیغ می کند. متأسفانه رسانه ملی به قانون بی‌توجه است». محمدعلی وکیلی نماینده مجلس و سخنگوی ستاد روحانی هم گفته: «نحوه پوشش اخبار و رعایت‌نكردن عدالت در نحوه تنظیم خبر و انتخاب صحنه‌ها و زمان اختصاص‌یافته به هرکدام از نامزدها موجب بی‌اعتمادی روزافزون به رسانه ملی می‌شود. مشاهده گلچین اخبار نامزدهای انتخاباتی در شبکه‌های مختلف صداوسیما به‌ویژه شب گذشته در بخش‌های خبری شبکه یک و اخبار ٢٠:٣٠ شبکه دو موجب حیرت و تأمل بینندگان بود». معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با انتقاد از رویه صداوسیما در تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: صداوسیما به رقیب روحانی تبدیل شده است. مجید انصاری معاون حقوقی دولت هم سه روز پیش گفته بود: «با کمال تأسف شاهدیم صداوسیما با بی‌توجهی به اصل بی‌طرفی، به بهانه‌های مختلف، با ایجاد برنامه‌های خود علیه دولت مستقر و شخص رئیس‌جمهور اقدام تخریبی انجام می‌دهد. عدالت اطلاع‌رسانی در برنامه‌های صداوسیما به‌ویژه در برنامه ٢٠:٣٠ رعایت نمی‌شود. برنامه‌های سایر نامزدها از جمله آقای رئیسی به صورت مکرر و متعدد پخش می‌شود، درحالی‌که اجتماع چندده‌هزار‌نفری مردم در استادیوم آزادی شاید فقط چند ثانیه پخش شد؛ درحالی‌که در نمایش تعداد جمعیت و شعارهای مردم یک‌جانبه عمل شد». 

همگام با صداوسیما

گزارش یك خبرگزاری تسنیم دیروز این بود: «سونامی رئیسی» ادامه دارد/ افزایش چشمگیر امکان شکست روحانی در دور اول»؛ روزنامه همشهری هم قالیباف را عكس یك كرده و تیتر زده بود «مرد اخلاق و تعهد». این در حالی است كه طبق قانون انتخابات، هر دو این رسانه‌ها به علت وابسته‌بودن به نهادهای عمومی از تبلیغ به نفع یا له نامزدهای انتخاباتی منع شده‌اند. دوم اردیبهشت اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فهرست رسانه‌هایی را كه مشمول بودجه عمومی هستند، منتشر كرده بود. اطلاعات،‌ ایران، خراسان، کیهان،‌ همشهری، اصفهان زیبا، تهران‌تایمز، حمایت،‌ جام جم، شهرآرا، شهروند، فرهیختگان، قدس، هگمتانه و آنا، ایبنا، ایرنا، ایسنا،‌ ایکنا، ایمنا، برنا، پانا، تسنیم، حوزه، خانه ملت، دانشجو، شبستان، فارس، مهر و میزان از انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی منع شده بودند. اما حتی همین اعلام هم مانع از انجام تخلف نشد. نمونه‌ای از تخلفات انتخاباتی رسانه‌ها ارسال‌شده از سوی ستاد انتخابات كشور حاكی از این است كه رسانه‌های اصولگرا بیشترین تخلف انتخاباتی را داشته‌اند. تا جایی كه فقط در چهار روز خبرگزاری تسنیم ۱۸ مورد تخلف علیه روحانی و هفت مورد تخلف علیه اسحاق جهانگیری داشته است. خبرگزاری دانشجو هم ۱۲ مورد تخلف علیه روحانی و پنج مورد تخلف علیه اسحاق جهانگیری، داشته و خبرگزاری فارس هم با ۱۵ مورد تخلف علیه روحانی و هفت مورد تخلف علیه اسحاق جهانگیری و در مقابل ۹ مورد تخلف له محمدباقر قالیباف و ۱۳ مورد تخلف له حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی ركورددار بوده است. این روند تقریبا در روزهای آتی منتهی به انتخابات نه‌تنها ادامه داشته بلكه شدت هم گرفته است. تقریبا تمامی تیترهای این رسانه‌ها در راستای ترغیب و تبلیغ رئیسی (بعد از انصراف قالیباف) و تخریب روحانی است. مثلا درحالي‌كه تیتر یك سایت تسنیم دیروز از «سونامی رئیسی» خبر مي‌داد اما درباره روحانی تیتر مي‌زند: «روحانی دست به دامان «سیدحسن» شد/ آقای روحانی! بگذارید بیت امام برای مردم بماند». همه تیترهای فارس و تسنیم حاكی از رشد آرای روحانی است. حاكی از این است كه قرار است همه آرای قالیباف به سبد رئیسی ریخته شود و... در شرایطی كه بیشتر هنرمندان كشور هم از روحانی حمایت كرده‌اند، رسانه‌های اصولگرا كه نتوانسته‌اند دلخوری خود را از این رخداد پنهان كنند، شروع به حمله به هنرمندان كرده‌اند. كیهان علیه باران كوثری مي‌نویسد و تسنیم هم مي‌نویسد كه هنرمند حامی روحانی مردم را به تن‌پروری متهم كرده است! تخریب دولت فقط به عرصه سیاسی بازنمي‌گردد. حوزه ورزش، صنعت و... عرصه تاخت‌وتاز رسانه رقیب با تیترهای غیر‌حرفه‌ای است. مانند این تیتر كه «تیم فوتبال‌دستی ایران قهرمان جهان نشده است!/ وقتی گنجشک را رنگ کردند و جای قناری فروختند!» . رئیسی نیازی به رسانه اختصاصی ندارد. حتی اگر از روزنامه قدس كه متعلق به آستان قدس است هم صرف‌نظر كنیم، باید گفت صداوسیما و تمامی رسانه‌های اصولگرا متعلق به رئیسي‌اند، چه تأیید كند چه تكذیب.




Iran Emrooz
(iranian political online magazine)
iran emrooz©1998-2017
ايران امروز (نشريه خبری سياسی الكترونيك)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌گردند معذور است. استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.