پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 30.04.2017, 18:50

ظریف: مفهوم كاغذپاره را می‌فهمیدند از ایران راهزنی نمی‌شد

شرق
چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا که بنا بود محفلی باشد برای مذاکرات بین ایران با دومین شریک تجاری خود، دیروز حاوی پیامی از سوی وزیر امور خارجه بود. محمدجواد ظریف، دیروز فرصت این همایش را غنیمت شمرد تا باز هم به دست‌اندازی و تخلف آمریکا در مسدودکردن پول ایران اشاره کند. بر همین اساس بود که او از عمل خلاف دولت و کنگره آمریکا، با عنوان «راهزنی بین‌المللی» یاد کرد. دیگر مسائل مطروحه در این همایش عمدتا به ضرورت شفافیت روابط بانکی ایران برای اروپایی‌ها از سوی میهمانان خارجی و نگاهی به مشکلات بانکی از سوی مدیران داخلی اختصاص داشت. سیف هم در این همایش ادعای قالیباف را رد کرد و گفت: «این ادعا، ادعایی سیاسی است».

‌
راهزنی ۳.۵میلیارد دلاری آمریکا از ایران

وزیر امور خارجه با اشاره به مصادره ۳.۵میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی کشورمان به‌وسیله دولت آمریکا گفت: این حتما یک راهزنی بین‌المللی به‌ شمار می‌رود.
محمدجواد ظریف در چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا افزود: بازار مالی ایران شامل بازار پول، سرمایه و بیمه به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی بقا و رشد اقتصادی کشور، در طول بحران هسته‌ای هدف اصلی تحریم‌های ظالمانه بود و از آنجا که اقتصاد ایران یک اقتصاد بانک‌محور است، طراحان تحریم برنامه ویژه‌ای برای فلج‌کردن این بخش کلیدی اقتصاد ایران طراحی کردند و به‌خوبی واقف بودند با ضربه‌زدن به سیستم بانکی کشور و محدودکردن ارتباطات بانکی آن، به‌طور هم‌زمان دو آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد می‌کنند.

‌
٣٥میلیارد دلار از منابع ارزی کشور پایمال شد

او تصریح کرد: مدیریت وقت کشور نیز با اتخاذ روش‌های خاص خود، منجر به تشدید تبعات تحریم‌ها بود و این را هم باید اضافه کرد که در آن دوران ذخایر ارزی کشور، در حالی‌که مورد تعرض گسترده ظالمانه تحریم‌کنندگان قرار داشت از دست‌درازی سودجویان و منفعت‌طلبان نیز در امان نبود، بر اساس برخی منابع بانکی، در یک مورد ۳۵ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور در یک فرایند خاص، سر از جاهایی درآورد که تنها بخشی از آن در پرونده فساد اقتصادی عیان شد.

‌
اگر مفهوم كاغذپاره را درك مي‌كردند، چنین نمي‌شد

به گفته ظریف، نمونه دیگر مصادره حدود دو میلیارد دلار و ضبط بیش از ۱.۵ میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی از سوی ایالات متحده آمریکا بود که حتما یک راهزنی بین‌المللی به شمار می‌رود، ولی شاید اگر مدیران مفهوم کاغذپاره را بهتر درک می‌کردند و به موقع و البته با درایت اقدام می‌کردند، هرگز این مبلغ و موارد مشابه در دسترس آمریکایی‌ها قرار نمی‌گرفت که امید می‌رود بانک مرکزی در زمان مناسب جزئیات را در اختیار مردم قرار دهد.
او افزود: فراموش نکنیم تنها کمتر از  صدروز پس از شروع به کار دولت یازدهم و با توافق موقت ژنو، ماهیانه ۷۰۰میلیون دلار از منابع مالی ایران که متأسفانه در دوره گذشته اجازه داده شده بود مورد دست‌اندازی و مصادره و توقف معامله از سوی دیگران قرار گیرد و به‌شدت در آن زمان مورد نیاز حیاتی کشور بود، آزاد شد و در اختیار سیستم بانکی کشور قرار گرفت و پس از نهایی‌شدن برجام، ده‌ها میلیارد دلار پول‌های مسدود‌شده ایران آزاد شد و در اختیار سیستم بانکی کشور قرار گرفت. 
امروز درآمدهای نفتی کشور به حساب‌های بانک مرکزی واریز می‌شود و بیشتر طلب‌های ارزی ایران وصول شده است و امروز روندها و توصیه‌های FATF که هر‌ازچندی بر تندی لحن و شدت محدودیت‌های مالی جهانی آن افزوده مي‌شد، معکوس شده است و ایران به خود می‌بالد که به‌عنوان بزرگ‌ترین قربانی تروریسم و مهم‌ترین مانع در مقابل گسترش افراط در منطقه، در مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم تکفیری در میان کشورهای پیشرو منطقه قرار دارد و نیازی به تأیید و تکذیب ندارد.

‌
مذاکره بانک‌های اروپایی برای تأمین مالی پروژه‌های ایرانی

رئیس کل بانک مرکزی نیز در این همایش از مذاکره بانک‌های اروپایی برای تأمین مالی پروژه‌های ایرانی خبر داد و گفت: بانک‌های اروپایی می‌خواهند سهم بیشتری در بازار مالی ایران داشته باشند.
ولی‌اله سیف افزود: در گذشته، هیچ بانک مهم و  معتبر بین‌المللی، روابط کارگزاری قابل اتکایی با بانک‌های ایرانی نداشت و در این شرایط، نقل و انتقال وجوه از کانال‌های غیرمرتبط بانکی و با مخاطرات بالا انجام می‌شد که به دلیل عدم نظارت، زمینه فساد را بسیار گسترده کرده بود.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: متأسفانه بی‌توجهی به ارزیابی غلط از تحریم‌های بین‌المللی و ناچیز‌انگاشتن اثر آنها منجر به این شد که در سال‌های پایانی دولت دهم، حجم تحریم‌های ظالمانه به طور بی‌سابقه‌ای علیه کشور تشدید شد و ایالات متحده آمریکا در سایه همکاری اروپا، توانست گسترده‌ترین و پیچیده‌ترین نظام تحریم‌های مالی را علیه نظام بانکی ایران وضع و اجرا کند که نه تنها منجر به قطع روابط کارگزاری بانکی ایران بلکه منجر به بلوکه‌شدن بخش اعظمی از منابع ارزی کشور نیز شد. به گفته سیف، شرایط آن دوران، اتخاذ تصمیمات را سخت کرده و زمینه فساد را فراهم کرده بود و بی‌ثباتی منشأ بسیاری از کاستی‌ها و مفاسد اقتصادی است. پس دولت یازدهم بلافاصله بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور از طریق حاکم‌کردن واقع‌گرایی و عقلانیت به جای ماجراجویی را در دستورکار قرار داد؛ بر این اساس نخستین کار متوقف‌کردن روندهای مخرب بین‌المللی و اقتصادی بود که منتهی به وضعیت نامطلوب آن دوران شده بود؛ یعنی ماشین تحریم‌سازی ایالات متحده باید متوقف می‌شد.


سیف ادعای قالیباف را رد کرد

رئیس کل بانک مرکزی ادعای یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری درباره بلوکه‌شدن وام‌های بانکی در دست چهاردرصد از مردم را رد کرد. سیف تأکید کرد: این ادعا، ادعایی سیاسی و نادرست است که باید به طور دقیق به آن پاسخ و درباره آن توضیح داده شود.

‌
نقدینگی ۱۲۵۳ تریلیونی شد

آن‌طور که معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد، حجم نقدینگی در پایان سال ١٣٩٥ به ١٢٥٣ هزار میلیارد تومان رسیده است. پیمان قربانی از رشد حدود ٢٣ درصدی حجم نقدینگی در سال گذشته خبر داد و گفت این رشد در مقایسه با سال ١٣٩٤ کاهش یافته است. معاون اقتصادی بانک مرکزی همچنین گفت: در سال جاری نرخ سود در بازار بین بانکی به ۱۸.۶ درصد رسیده است؛ درحالی‌که در فروردین سال ۹۴ این رقم ۲۸.۱ درصد بوده است.
‌ راه‌اندازی شعب بانک‌های ایران و اروپا در دستور کار
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی نیز در این همایش گفت: راه‌اندازی شعب بانک‌های ایران و اروپا در دستور کار قرار دارد. علی دیواندری افزود: بررسی روند پیشرفت اصلاحات در نظام بانکی ایران برای تسریع در اتصال به نظام بین‌الملل از محورهای اصلی این همایش است.

بانک‌های ایرانی برای شفافیت بیشتر تلاش کنند

رئیس خدمات مالی شرکت KPMG فرانکفورت هم كه برای شركت در این همایش دعوت شده بود، گفت: بانکداران ایرانی- آلمانی به خوبی همدیگر را می‌شناسند، البته نمی‌توان تفاوت در استانداردهای حسابداری و حسابرسی را نیز نادیده گرفت.
اولریخ فون زانتیر گفت: روابط بانکی کمک زیادی برای ایجاد فعالیت‌های تجاری به نفع دو طرف دارد و فعالیت‌هایی نیز شروع شده است؛ یکی از مهم‌ترین گام‌هایی که باید برداشته شود، وصل مجدد ایران به شبکه سوییفت بوده است؛ اما با وجود این روابط همچنان هنوز به سطحی نرسیده که سیاستمداران و تجار دو کشور آرزوی آن را داشتند، اما اینکه دلایل چه بوده که روند سرعت نیافته است، باید چشم‌انداز طرف غربی را لحاظ کرد. این مقام مسئول در شرکت KPMG خاطرنشان کرد: اقدام بانک مرکزی برای ریل‌گذاری استانداردهای IFRS قابل تقدیر است و البته ما هم حاضریم کمک کنیم تا گزارش‌ها شفافیت لازم را داشته باشد.
 در این میان بانک‌های غربی می‌گویند رتبه‌بندی بانک‌های ایرانی از منظر ریسک بسیار دشوار است. وی افزود: بانک‌های ایرانی گام‌هایی را برای تقویت قوانین ضدپول‌شویی برداشته‌اند و مقابله با تأمین مالی تروریسم دارند، اما کارهای زیادی نیز باقی مانده است و FATF می‌گوید که هنوز ایران ریسک بالایی دارد و باید در تعامل با آن محتاط بود.
سفیر کشورمان در آلمان نیز گفت: ایجاد شعب دو بانک ایرانی خاورمیانه و سامان در اروپا در دستور کار است. 
علی ماجدی افزود: با توصیه بانک مرکزی، شرکت‌های خارجی که قصد همکاری با ایران را دارند، می‌توانند برای حل‌شدن بخش دیگری از مشکلات بانکی در این بانک‌ها حساب باز کنند تا از این طریق سهم دلار در مبادلات ما کاهش یابد.
رئیس بخش سیاست‌های تحریمی، سرویس اقدامات خارجی اروپا- بلژیک نیز در این همایش گفت: آغاز عملیات بانک سرمایه‌گذاری اروپا در دستور کار قرار گرفته است. دیوید گیز گفت: برجام برای اروپا حائز اهمیت است و در مرحله اجرائی‌شدن برجام نیز این اتحادیه نقش دارد، چراکه مسئولیت کمیته برگزاری برجام را برعهده داشته است، در عین حال می‌دانیم که اهمیت توافق هسته‌ای را مردم ایران نیز به صورت مستقیم احساس کرده‌اند و این مسئله برای موفقیت توافق مهم است. 




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024