شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 28.04.2017, 20:52

ارزیابی همراهان کانال تلگرامی «راهبرد» از مناظره اول

مهدی فولادگر: به نظرم امروز، جریان اصلاحات، بازهم پتانسیل‌های خودش را به رخ رقبای پرادعا کشید. حضور جهانگیری نشان داد که جریان اصلاح طلب ریشه دارتر از آن هست که با خسارات بزرگی مثل ۸۸، حصر و حبس، قابل حذف باشد.

مرتضی راجی زواره: ای کاش جهانگیری در پاسخ به قالیباف که گفت شما وقت مردم را با ثبت نام در انتخابات می گرفتید، می پرسید شما که آقای قالیباف دوبار در انتخابات «نه» از مردم شنیدی چرا برای بار سوم وقت ملت گرفتی؟ ای کاش وقتی قالیباف نظام بانکداری ومشکلات مردم برا گرفتن وام مطرح می کرد؛ آقای روحانی از ایشان می پرسید بانک شهر که مدیریت آن زیر نظر شماست و یکی از نزدیکان شما مسئول آن هست، چه قدم وکاری برای مردم برداشته است.

جواد: برای من سنجش رییسی در قامت رقیب برای روحانی در این مناظره اهمیت داشت؛ پس از گفتگوی خبری شبکه دوم که دو روز پیش داشتند که متاسفانه ایشان وارد چالش نشد به جز یک دقیقه آخر. روحانی تا وسط مناظره خیلی منفعلانه و خسته بود، اما آرام آرام همان روحانی قابل انتظار شد. چهره مناظره جهانگیری بود که آرامش و شجاعت و آگاه بودن نسبت به مسایل کشور از صفات بارز ایشان بود. در مورد قالیباف هم کینه و عطش ریاست جمهوری در ایشان شاخص بود. بی اخلاقی رفتار ایشان فراتر از احمدی نژاد سال ۸۸ بود.

ب. ه: رییسی عملا به حاشیه رفت.
روحانی همانطور كه پیش بینی شد، مسلط و خونسرد بود. جهانگیری كاملا هوشمندانه و مستقیم مقابل قالیباف ایستاد و به جرأت می توان گفت ضربه سختی به سبد آرای شكننده قالیباف زد. ستاد قالیباف امشب باید جلسه اضطراری مدیریت بحران تشكیل بدهد.

مهدوی: خطر پوپولیسم در امریکا و فرانسه که مهد دموکراسی هستند هم وجود دارد. ایران که جای خودش دارد. روحانی هم باید محکمتر و پوپولیستی تر باشد.

مهدی اصفهانی: قالیباف مرتکب اشتباهی بزرگ شد و خود را در مرکز حمله رقبا قرار داد. قصدش این بود که نسبت به رییسی دست بالا را پیدا کند و محور رقابت‌ها شود. مشکل دیگر رییسی و قالیباف این بود که سیاست احمدى نژاد را دنبال کردند؛ به صورت کمیک و تراژیک. خیلی ضعیف و بدون هماهنگی و برنامه.

افشین اشکور کیایی: قالیباف گفتمان خاصی ندارد و سعی می کند با دزدیدن حرف‌های احمدی نژاد و حتی یک جا با دزدیدن حرف میرحسین سعی می کند یک هویت سیاسی و اجتماعی جدید از خودش بسازد...

مومنی: رفتار و جهت گیری قالیباف در مناظره امروز دو نتیجه در پی دارد. اول اینکه آقای رییسی در این تنش و این ریتم از گفتگو از رقابت خارج می شود و این برای قالیباف ارزشمند است. مورد دوم اینکه قالیباف حالا باید خودش را برای پاسخگویی به جریان‌های املاک و استخدام‌های نجومی آماده کند. این، یعنی روحانی و جهانگیری در مقابل سه کاندیدای دیگر از عملکرد دولت دفاع می کنند؛ اما در مقابل قالیباف به عملکرد او حمله می کنند. شاید خطای استراتژیک قالیباف بود که اینگونه سطح تنش را بی اندازه بالا برد.

فرزانه حجت: با این همه قدرت کلام و قوت استدلال، تا حالا چی کار می کرد جهانگیری؟ عالی بود یعنی.

مجید مقدم: من از اول هم نگران قالیباف نبودم چون کارنامه دارد و رایش مشخص است و چون دو دوره شکست خورده، آرای خاکستری و مردد قطعا اقبالی به او ندارند. تکلیف اصلاح طلبان که با ایشان مشخص است، در بدنه اصولگرایی هم نصف آنها از سردار خوششان نمی آید. امروز نگران رییسی بودم که بتواند موج ایجاد کند که خوشبختانه هیچ کاری نکرد و توانایی خاصی نشان نداد حتی امروز از مذهب هم مایه نگذاشت. پس تا امروز روحانی اول و قالیباف دوم و رییسی (حتی با محاسبه آرای سازمان یافته) سوم می شود. واقعا روحانی و اعتدالیون باید بفهمند هر لحظه مدیون اصلاحات هستند. با مناظره امروز، به نوعی برای چهار سال بعد هم خیالمان راحت شد.

محراب زمانی: مقاله‌هایی را که بعد انتخابات امریکا روزنامه‌های منتقد آمریکایی در چرایی و چگونگی پیروزی و موفقیت ترامپ نوشته می شد، ظاهرا الگویی برای تیم قالیباف شده. از قبیل: ساخت شبکه‌هایی در توییتر و تلگرام، جاسوسی دغدغه‌های قشر خاکستری، استفاده از واژگان مشخص، بولد کردن بعضی عبارات، تشکیل اتاق‌های فکر جهت استفاده از واژگان جلب کننده جمعیت خاکستری. شما ببینید بحث 4 درصد 96 درصد عین عبارات ترامپه.»پدیده ای مواجه هستیم که به دوربین نگاه می کنه»، « پول دادن بابک زنجانی به ستاد» اینها خطرناک است. اینها باعث پیروزی ترامپ شد. به نظرم، تیم تبلیغاتی روحانی باید هوشمندتر عمل کند. قالیباف شانتاژکار است. نباید او را دست کم گرفت. باید جلوی واژگانش واژگان گذاشت. بحث جهانگیری درباره سفارت خوب بود، اما چند نفر می دانند که این به قالیباف ربط دارد... باید بیشتر و اکتیوتر باشند. اینجوری قافیه را می بازند.

گلاره منفرد: پی مصلحت مجلس آراستند/ نشستند و گفتند و برخاستند. به قول قیصر نازنین: گذشتن از چهل/ رسیدن و کمال/ چه فکر کال کودکانه ای/ زهی خیال خام/ تمام!

اسماعیلی: من شخصا نگران موضع دفاعی جهانگیری و روحانی هستم. به نظرم، در مناظره‌های بعدی باید تلاش کنند. بگویند در چه شرایطی چه دستاوردهایی داشته‌اند و اینکه حتما خودشان بگویند در دور دوم اهدافشان چیست.

مجتبی محکم: گرچه پاسخ جهانگیری به مطالب قالیباف لازم بود، اما چالش با قالیباف نباید از یک حد مشخص فراتر برود. اگر میزان چالش با قالیباف از یک حد معین بیشتر شود، او می‌تواند خود را بعنوان «رقیب اصلی» روحانی مطرح کند. در واقع، رقابت کردن با اصلی‌ترین کاندیدای مطرح (رییس جمهور فعلی) در یک کارزار انتخاباتی موجب ایجاد یک وجهه برای قالیباف می‌شود و او را بعنوان یک رقیب جدی مطرح می‌کند. به عبارت دیگر، استراتژی قالیباف، ایجاد چالش با روحانی و جنجال‌آفرینی در این راه است که برای خنثی کردن این استراتژی باید تا آنجا که ممکن است نادیده گرفته شود. به طور کلی، برای تضعیف یک جریان پوپولیستی، باید حتی المقدور از برخورد مستقیم و مقابله به مثل، خودداری کرد و با نادیده گرفتن مانورهای جنجالی چنین جریانی، زمینه را برای خارج کردن آن از گردونه رقابت فراهم کرد.

احسان انجیدانی: آیا قالیباف واقعا هنوز روی رای طبقه متوسط حساب می کند؟ یعنی آیا واقعا فکر می کند می تواند با تقلید جمله میرحسین عزیز، رای طبقه متوسط را جذب نماید؟ ایشان دقت نکرده که خطاب میرحسین نه فقط احمدی نژاد که پدیده احمدی نژادیسم بود که با مناظره امروز، قالیباف از خودش بعنوان نسخه امروزی احمدی نژاد رونمایی کرد. وقتی که مدام با مغلطه و فرافکنی و بی صداقتی، توهین کرد و دروغ گفت.

م. س: دکتر جهانگیری امروز یک تنه به مصاف ریا و تزویر رفت.

بی نام: قالیباف لحن و كلام اهانت امیز داشت. اشارات جهانگیری درباره عدالت قضایی، آموزشی، اجتماعی و سیاسی عالی بود. اشاره به تندروی‌ها و خسارات حمله به سفارت، اشاره به جای خالی‌هاشمی و اصلاح طلبان و اشاره به ناجوانمردی‌های تهمت به أنها توسط احمدی نژاد، اشاره به زنجانی و هفتصد میلیارد دلار در امد نفت كه نابود شد. اشاره به هزینه اتوبان صدر كه می توانست حمل و نقل تهران را نو می نمود و از همه مهمتر، شكستن تابوی اصلاح طلبی كه امثال رسایی و حسینیان و تندروها آن را معادل دشمنی با نظام مطرح می كردند. اشاره روحانی به برج‌ها در كوچه شش متری، اشاره قالیباف به چهار هزار شغل و جایزه به زنجانی، اشاره‌های درست‌هاشمی طبا كه معنی دولت پرداخت اعانه نیست و در هر موردی باید علت‌ها را پیدا كرد نه با معلول برخورد كرد. اشاره قالیباف به چهار درصد بهره مند، حرف‌های كلی و خام رییسی، تندی قالیباف و سه ضلعی شدن مناظره، سوءاستفاده قالیباف از پیام‌های تلگرامی علیه روحانی و نداشتن برنامه مشخص و خلاصه ستاره شدن جهانگیری و علاقه مند شدن مردم به انتخابات و پی گیری آن، حاصل اولین مناظره بود كه خوب بود. مناظره در ترغیب مردم به پیگیری انتخابات و افزایش مشاركت تاثیر داشت. نگرش علمی جهانگیری جالب بود كه مساله اجتماعی و سیاسی را از راهكار علمی می نگریست و با برخورد امنیتی و زور مخالف بود. رییسی حرفی برای گفتن نداشت غیر از آمادگی‌هایی كه برای پاسخ به سوال‌ها داشت از قبل. رقیب روحانی قالیباف شد كه از روش‌های تخریب و احمدی نژادوار هم استفاده كرد. عصبانیت قالیباف و متعاقب او روحانی و كمی هم جهانگیری باید كنترل شود؛ وگرنه هیجان اضافه باعث خلط مبحث می شود. كوشش شما جناب روح قابل تقدیر است.

امیر، دانشجوی حقوق دانشگاه تهران: به نظر می رسد که قالیباف دچار یک انتحار سیاسی شده و خودش را به آب و آتش می زند. برای من خیلی دردناک بود که جمله میرحسین رو دزدید و به روحانی نسبت داد که البته قیاس مع الفارق بود. به هر حال، جهانگیری فوق العاده ظاهر شد و روحانی را ساپورت کرد.

عرفان: اولش جهانگیری و روحانی خیلی خوب بودند و قالیباف با خاک یکسان شد. اما زمان به نفع قالیباف شد و به نظرم در آخر، دست بالا رل پیدا کرد و روحانی در موضع ضعف قرار گرفت. جهانگیری حرف‌های عوام فریبانه هم زد؛ مثل ربط دادن شهرداری ساری به شهرداری تهران و قضیه سیلی که خیلی پوپولیستی بود! ولی در زمینه اشاره به قضیه سفارت و ستاد و غیره عالی عمل کرد.

رضا رحیمی:
١. روحانی كمتر از انتظار ظاهر شد؛ شاید أو خود را پیروز از پیش تعیین شده می دانست.
٢. جهانگیری به دلیل آنكه تهور قابل مثال إصلاح طلبان را داشت، خوب ظاهر شد. خوشحالیم كه چنین دست پرورده إصلاحات برأی ریاست جمهوری ١٤٠٠ وجود دارد.
٣. قالیباف با طرح وال أستریت ٤ درصد‏ و ٩٦ درصد خود رامطرح كرد كه توانست با شیوه‌های نخ نما شده احمدی نژادی محبوبیت نسبی برأی خود كسب كند.
٤. نامزد حاشیه نشین و زیرك امشب بی شک آقای رییسی بود كه خود را به دور از حاشیه‌ها نشان داد و در پی كسب موقعیت از اختلافات روحانی و جهانگیری از یك طرف و قالیباف از طرف دیگر است.
٥. كسی كه در مناظره‌ها به بقیه كار نداشت و حرف‌های صحیح و كم حاشیه و أغلب نظری خود را مطرح نمود،‌هاشمی طبا بود که كاملا به دور از هیأهو بود.
٦. میرسلیم دقیقا در حال و هوای زمان بوجود آمدن حزب موتلفه اسلامی در دهه پنجاه بود و هیچ حرف جدیدی نداشت.

سینا: نکته قابل توجه این بود که هدف آقای رییسی نشان دادن چهره ای موجه و قابل اعتماد هست و هدفش تصدی ریاست جمهوری نیست...

مهدی حاتمی: به نظرم، قالیباف در پینگ پنگ سیاسی با روحانی و جهانگیری برنده شد. او هرچند با اتهاماتی مواجه شد که احتمالا باید در برابر افکار عمومی پاسخگوی آنها باشد، موفق شد آرامش روحانی را به هم بریزد و چهره ای متزلزل و عصبی از او به نمایش بگذارد. هرچند جهانگیری هم قالیباف را خوب کوبید، اما نتوانست در مقابل حملات یک منتقد زخم خورده به یک دولت مستقر، امتیاز زیادی بگیرد. از رییسی هم نباید غافل شد که به غیر از حمله ای مستقیم به روحانی در آخرین نطق خود، فرصت آن را یافت که در آرامشِ ناشی از درگیری سه جانبه روحانی-جهانگیری-قالیباف، میخِ حضورش در ساحت افکار عمومی را محکم تر بکوبد. قالیباف در جایی از مناظره، عبارتی را نعل به نعل از میرحسین موسوی نقل کرد و گفت:»ما امروز با پدیده عجیبی رو به رو هستیم که در دوربین زل می زند و دروغ می گوید.» به نظر می رسد قالیباف آماده است و شمشیر را هم از رو بسته است.

مهدی شایان: داغ شدن فوری مناظرات، به نظرم فرصت بازسازی به شکست خوردگان خواهد داد. شاید خیلی از تیرها باید در آخرین مناظره شلیک می شد. نگه داشتن این فاصله زیاد طی بیست روز آینده برای جهانگیری و روحانی کار ساده ای نیست.

محمود رمضانی: برخلاف تحلیل شما که آقای قالیباف را عصبی معرفی نمودید، اگر یک بار به مناظره‌ها دقت نمایید و بدون پیش داوری قضاوت کنید، متوجه می شوید که آقای جهانگیری و آقای روحانی هر دو نفر در مناظره خواستند که همان رفتار چهار سال قبل آقای روحانی که «من سرهنگ نیستم، بلکه حقوقدان هستم» را تکرار کنند که در این دوره با هوشیاری آقای قالیباف تیرشان به سنگ خورد. البته خیلی هم منصفانه نیست که کسانی که دو برابر اقای قالیباف می توانند مواضع خود را به درست یا غلط بیان کنند، ما از ایشان حمایت کنیم و نمره بالا بدهیم. خداوکیلی آقای جهانگیری برنامه ای بیان کرد یا فقط آمد و عملکرد دولت را مثل آقای روحانی بیان کرد؟ تازه آقای روحانی حرف‌هایی را که واقعا زده و تصویر و فیلم آن هم وجود دارد، انکار می کند مثل چهار میلیون شغل، برنامه کوتاه مدت سه ماه و لغو تمام تحریم‌ها با اجرای برجام که فیلم همه اینها وجود دارد.

پوریا: قالیباف برنده مناظره بود. روحانی را به حالت تدافعی برد، برخورد و بیان تهاجمی داشت. روحانی ضعیف و عصبی بود، زمانبندی او درست نبود، انتقال بدهید به گروه فکر ایشان که با این شیوه آقای روحانی مشکل خواهند داشت.

تفضلی: قالیباف گفت: ما از زباله برق تولید می كنیم. كدام برق؟ یك نیروگاه ساخت چین در زمان احمدی نژاد وارد تهران شد كه میزان تولید آلودگی آن از میزان تولید برق آن بیشتر است. علاوه بر اینكه قرارداد ١٠ دستگاه واردات از این نوع به صورت كلی به یك رانتخوار داده شد كه اینك محیط زیست به دلیل غیراستاندارد بودن آن اجازه واردات بقیه را نمی دهد. واسط ایرانی این شركت چینی ١١ میلیارد تومان بابت زباله سوز گیلان گرفته كه پس نمی دهد و به همین دلیل شهر رشت با انبوه انباشت زباله، قادر به راه اندازی نیروگاه زباله سوز نیست.

روزنامه نگار خارج از گود: با توجه به مناظره ای که امروز صورت گرفت؛ جریان اصلاح طلب رنگ و رخ به همه نشان داد و جریان آقای قالیباف و رییسی برعکس انتظار به نفع رییسی تمام شد. به نظر می‌رسد در مناظره بعدی شاخص مناظره کنندگان بین آقایان روحانی، جهانگیری و رییسی باشد. البته‌هاشمی طبا هم هنوز امکان ورود دارد.

الف. دال: برندۀ مناظرۀ اول قطعا جهانگیری و قالیباف بودند که توانستند خودشان را در افکار عمومی مطرح کنند. البته نباید از رئیسی غافل شد، به خصوص با جملۀ آخرش که «ما آمده‌ایم اینجا تا به فکر حل درد مردم باشیم و دعوای اصلاح‌طلب و اصولگرا درست نیست» نشان داد سکوت و حاشیه‌نشینی‌اش در مناظره بی‌برنامه نبوده. در کل تا اینجا می‌شود گفت که زوج روحانی - جهانگیری توانستند تا حد زیادی حملات طرف مقابل را پاسخ بدهند و در مواردی پاتک‌های خوبی هم زدند. اما سؤال اینجاست: آیا چیزی هم برای مناظره‌های بعدی باقی گذاشتند یا تمام برگ‌های برنده‌شان را رو کردند؟ به نظرم، «اکثر» تیرهایشان شلیک شده و چیز زیادی باقی نمانده و این خوب نیست.

مهدی نوروز: قالیباف نه در قامت منتقد که یک متظاهر بود. امشب سعی کرد همزمان کاریکاتوری از احمدی نژاد و مهندس موسوی باشد. با تعریف از دولت قبل، عاجزانه تلاش می کند رای طبقه احمدی نژاد را طلب کند. اما بعید می دانم موفق شود؛ چون کاریزمای احمدی نژاد را ندارد. ای کاش حالا که از مهندس موسوی تقلید کرد، این را هم بداند که موسوی گفت ادب مرد به ز دولت اوست. رییسی اما سعی کرد مرزهایی را رعایت کنه. اما فکر کنم فشار برای انصرافش زیاد شود. ستاره مناظره هم بی شک جهانگیری بود.

هادی حبیبی: تعرض به مالکیت شهروندان با عناوینی نظیر کاخ نشینی یا چهاردرصد و... نامش عدالت نیست. نامش رابین هودیسم و عیاری مدرن است. مساله در نسبت ظلم و عدل است نه ثروت و فقر. عدالت با پاسخگویی تامین شدنی است، نه با افزایش قدرت ایجاد کردنی!

محمد شفیعی مقدم: تصور می کنم ماموریت تعریف شده برای قالیباف، سامان دادن به یک دوقطبی با طیف روحانی- جهانگیری است؛ به نحوی که رییسی به حاشیه رانده بشود. فقدان مهارت سیاسی رییسی و کنش منفعلانه او هم تسهیل کننده این پروژه است. ادامه این روند می تواند قالیباف را در جایگاه کاندیدای اصلی اصول گرایان بنشاند. اما از سوی دیگر، مشارکت نسبتا منفعلانه روحانی در مناظره‌ها نگران کننده است. امری که تداوم آن در مناظره‌های بعدی می تواند توازن درونی جناح اصلاحات و اعتدال را به هم بریزد. بهتر آن است که روحانی خود نقش اصلی را در مناظره‌ها برعهده داشته باشد و جناب جهانگیری بعنوان مکمل روحانی نقش آفرینی کند.

محمد مصباحی: قالیباف از ابتدای مناظره علیه روحانی موضع داشت و عصبانی شروع کرد. هرچند توانست به طرف مقابل ضرباتی بزند، اما در مجموع بازنده بود. به گمانم مشاورانش به او مشورت اشتباه داده اند که می تواند نقش احمدی نژاد را بازی کند. رفتار توهین آمیز قالیباف که رئیس جمهور را بی عقل خطاب کرد، نشان داد که نمی تواند خودش را کنترل کند. روحانی هم ابتدای مناظره عصبی بود و دستانش کمی می لرزید؛ اما وقتی هجمه‌های جهانگیری شروع شد، آرامش پیدا کرد. جهانگیری امشب واقعا پدیده بود.

حسین باقری:
۱- به جرات می توان گفت پدیده مناظرات جناب جهانگیری بود؛
۲- نحوه مواجهه جناب قالیباف بیانگر این است که تصدی مشاغلی حتی در سطح شهردار تهران که به نظر در ردیف وزارت است در ساختن رجل سیاسی از ایشان ناتوان بوده چه اینکه وی با همه کارتهای خود بازی کرد و طرفی از آن نبست؛
۳- بهره گیری از ادبیات اشخاص در مناظره معروف ۸۸ نیز از پدیده‌های این دوره است که خود موید کاریزمای جناب موسوی است؛ اما این موضوع برای قالیباف راهگشا نیست چرا که ادبیات ایشان ذووجه است و جمع آن غیرسازنده؛
۴- جناب قالیباف بالاصاله نقش نامزد تندرو را برای خود و تیم حامیانش بازی می کند و برای آقای رییسی نقش نامزد پوششی که توجه به این موضوع برای سایرین الزامی است؛
۵- حضور آقای جهانگیری با برند اصلاحات بیانگر زنده بودن این جریان و مساعدت برای عبور از دوران گزار.

فرید باقری: بهترین جمله جهانگیری به نظرم این بود كه من در دانشگاه صنعتی شریف درس خوانده ام، شما كجا؟ متاسفانه مملكت دست افرادی افتاده كه بدون تخصص و با رانت مدیریت كلان كشور را در دست گرفته اند. كاش همه كاندیداها بگویند كجا درس خوانده اند تا بفهمیم كه واقعا هل یستوی الذین یعلمون و لا یعلمون.

مهرداد: رفوزه شدن در ادب قالیباف (نداشتن عقلانیت!خطاب به روحانی). قالیباف برای دستیابی ریاست جمهوری هیچ اصولی ندارد و دارای کیش شخصیت است. در تمام دنیا مناظره آخر نقش بسزایی دارد.

حمید: به نظر من، در این مناظره قالیباف با تیز هوشی و مشاوران روانشناسش چند نكته را برای مردم (منظورم از مردم یك میلیونی كه تحلیل دارند، نیست) باور می كند و دائما بر آنها تكیه می كند و طی ٢٠ روز در ذهن مردم نهادینه می شود:
١- تاكید مصرانه ایشان بر ٤ درصدی بودن دولت روحانی
٢- تاكید بر اینكه دولت روحانی دائما می گوید نمی شود، نمی توانیم و نمی شود.
٣- تاكید ایشان بر ٢٥٠ هزار تومان كارانه بیكاری.
الان حدود ٥ الی ٧ میلیون بیكار رسمی داریم و لازم هست بدانیم كه كشاورزان یا كسانی كه بیمه رد نمی كنند هم می تواند بر این افراد اضافه شوند و درخواست كارانه كنند. خود این افراد در یك خانواده حداقل ٣ نفری زندگی می كنند یا با پدر و مادر هستند یا با زن و بچه پس تعداد افراد شامل ٢٥٠ هزار تومان كارانه كه تحت تاثیر قرار می گیرند، بالغ بر ٣٠ میلیون نفر است. مردم ایران در طرح دولت جناب روحانی برای انصراف از یارانه نشان دادند عاشق ٤٥ هزار تومان هستند؛ چه برسد به ٢٥٠ هزار تومان.

میثم: به نظرم، آقای روحانی باید در مناظرات برنامه محور باشد و توضیح بدهد كه مملكت را در چه شرایطی گرفته و به كجا رسانده و اسیر جدل لفظی قالیباف نشود. چون كانون رای خودش كه مردم روشنفكر هستند را از دست می دهد. انگار آقای روحانی امروز ناآماده بود. اگر آقای جهانگیری نبود، كار سخت می شد و این تحلیل دوستان كه یك تنه همه را حریف است، کمی رنگ باخت و نگرانم آنهایی كه آقای روحانی را برنده مطلق می دانند، در آخر رودست بخورند؛ مثل دوره احمدی نژاد-هاشمی كه همه ما‌هاشمی را برنده می دانستیم.

حسین: اوج مناظره از نظر مفهوم به نظرم جایی بود که روحانی خطاب به بقیه گفت: «چرا یک میلیون شغل ایجاد کنیم؟ اصلا ده میلیون ایجاد کنیم؛ ولی منابع اینو از کجا میارید؟» جالب است که قالیباف باز هم تاکید کرد که چرا دولت می گوید ما نمی توانیم و طرح‌های تخیلی خودش رو تکرار می کرد؛ بدون اینکه بگوید منابع لازم را چطور تامین می کند. به نظرم، این مهمترین قسمت بود. چون اگر قالیباف و رییسی شکست بخورند، در واقع پوپولیسم و تخیل و احساسات در سیاست شکست خورده است.

حمید: واقعا منتظر رای مردم می نشینم تا ببینم دوباره اسیر پوپولیست و بی اخلاقی از جنس احمدی نژادی (و حتی وقیحانه تر) می شوند یا با تجربه ۸۸ و ۹۲ و ۹۴ به آن پایان می دهند! دوباره کلیشه‌های تخریب با دروغ و دوقطبی سازی غنی-فقیر و وام گرفتن ریاکارانه از محبوبیت چهره‌های غایب بدون ارائه راهکار و برنامه در مقابل عقلانیت و دلسوزی واقعی با کارنامه ای نسبتا قابل قبول و زبانی که به دروغ نمی رود.

مجتبی: مناظره امروز در اصل معارفه رئیس جمهور ۱۴۰۰ به بعد بود یعنی جهانگیری که نشان داد جنمش را دارد. اگر نه که رییس جمهور تا ۱۴۰۰ که مشخص است روحانی خواهد بود.

ولی زاده: همانطور که می گفتند جهانگیری نقش ضربه گیر و کاندیدای پوششی دارد، امروز برایم یقین شد که قالیباف هم نقش مهاجم کور را دارد تا با مشغول کردن مدافعان حریف مهاجم اصلی از فرصت بوجود آمده استفاده کند و گل طلایی را بزند. امروز رییسی ثابت کرد بازی را خوب یاد گرفته و به نقش خود اشراف دارد. قالیباف روحانی و جهانگیری را به خود مشغول کرد تا رییسی با قیافه ای حق به جانب و متانتی خاص نقش منجی مشفق را خوب بازی کند و این همان گلی است که هیچ کس انتظارش را نداشت. جریان اصلاح طلب اگر این زنگ خطر را جدی نگیرد، گل‌های بسیار خواهد خورد. پس می توان نتیجه گرفت. امروز یک به صفر به نفع رییسی و صد البته استرس و عصبانیت روحانی در این گل خورده نقش بسیار داشت. در حقیقت، می توان گفت امروز قالیباف به عنوان مهاجم ضربه گیر و پوششی نمره بیست گرفت و نقش خود را به خوبی ایفا نمود تا مهاجم اصلی در امان باشد و در غفلت مدافعان گل بزند.

صفدر دوام: از دیدگاه آسیب شناسى نگاه تسویه حسابانه برخى كاندیداها نظیر محمدباقر قالیباف شهردار ١٢ ساله تهران در مسائل مى توان اشاره كرد. این نامزد انتخاباتى بجاى ارائه راهكار مستند و با وزانت علمى همواره هدف اصلى تیر كمان انتقادش به فعالیت دولت یازدهم با كارنامه سه سال و نه ماهه بود. كما اینكه همه مسائل زیست محیطى و مشكلات آب و هوا در سراسر كشور پس از این دولت رؤیت كرده و مدینه فاضله اقتصاد، محیط زیست، عدالت طلبى در دو دولت گذشته بوده است! شوربختانه هرگز در مواضع این كاندیداى ریاست جمهورى و البته سایر كاندیداها نگاه زیرساختى به توسعه درازمدت در حوزه مسائل اجتماعى مشاهده نگردید و آقاى قالیباف هم تنها با گذر از تعریف آسیب‌ها به سمت ناكارایى دولت كنونى روانه مى گردید!؟ اسحاق جهانگیرى كه شروع كننده این جدل نبود؛ البته در ارائه پاسخ در این مناظره نفس گیر انتخاباتى بگونه اى مؤثر ایفاى نقش كرد! سیدابراهیم رییسى در اقدامى اخلاقى تنها به تعریف سیاست‌ها و اهداف خود اشاره نمود. هرچند برخى شعارهاى اقتصادى و اجتماعى ایشان از عمق علمى برگرفته نبود اما باید اذعان داشت؛ رعایت اخلاق مناظره اى و حتی در نیم نگاهى تجلیل از اقدام دولت‌هاى گذشته، از سوى این كاندیداى ریاست جمهورى شایسته تقدیر است. آقایان میرسلیم و‌هاشمى طباء هم به شعارهاى تكرارى كه سالهاست در شعار كاندیداها تكرار میشود ، اكتفا كردند، این مناظره با محور بحث اجتماعى به مباحث مهمى از سوى برخى نامزدها نظیر عدالت سیاسى ، عدالت اجتماعى و عدالت قضایى نیز تأكید گردید!

علی کریمی: به نظر من، قالیباف دارد از یکی از تاکتیک‌های شناخته شده ماکیاولیستی استفاده می کند که استراتژی اصلی احمدی نژاد هم بود. حمله به یک فرد شناخته شده تر برای کسب شهرت بیشتر. به نظرم، روحانی باید کمتر با قالیباف وارد مجادله شود و تاحدودی به قالیباف بی توجهی کند و برنامه‌هایش را ارائه دهد. علت بی توجهی این است که قالیباف دوست دارد جلب توجه کند و با بی توجهی عصبی می شود. جهانگیری هم به خوبی تقابل با قالیباف را پیش می برد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024