پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 27.04.2017, 9:41

فراكسیون اصولگرایان مردد میان قالیباف یا رییسی

اعتماد:  رییسی یا قالیباف؟ اصولگرایان بر سر دوراهی انتخاب گرفتار شده‌اند و این را می‌توان در همه جبهه‌های‌شان دید. در هفته گذشته نمایندگان اصولگرای مجلس هم با شهردار تهران جلسه داشتند و هم با تولیت آستان قدس كه هر دو برای رسیدن به پاستور وارد میدان انتخابات شده‌اند و دنبال كسب بیشترین حمایت از سوی اصولگرایان هستند. در این میان اما نامزد اصولگرای دیگری هم حضور دارد، مصطفی میرسلیم كه تنها كاندیدای حزبی این دوره از انتخابات است و با حمایت حزب موتلفه پا به عرصه رقابت‌ها گذاشته است. در محافل اصولگرایی اما هیچ نامی از او به چشم نمی‌خورد و همه بحث‌های انتخاباتی حول قالیباف و رییسی در جریان است. یكی از اعضای فراكسیون ولایی مجلس گفته است این فراكسیون از سیدابراهیم رییسی و محمدباقر قالیباف تا رسیدن به كاندیدای واحد حمایت خواهد كرد.

به نظر می‌رسد اصولگریان امیدوار هستند در روزهای منتهی به انتخابات بتوانند به اجماع برسند و روز ٢٩ اردیبهشت ماه آرای‌شان میان رییسی و قالیباف تقسیم نشود، آرزویی كه دست كم امروز خیلی بعید به نظر می‌رسد. اكبر رنجبرزاده در گفت‌وگو با ایسنا اعلام كرد: فراكسیون نمایندگان ولایی تاكنون با آقایان قالیباف و رییسی نشست داشته و ما هنوز بین هیچ كدام از این دو نفر انتخاب نكرده‌ایم بلكه اعضای فراكسیون مختار هستند كنار هر یك از این دو كاندیدا قرار بگیرند.

او افزود: انتظار ما این است كه آقایان رییسی و قالیباف به نظرسنجی‌ها، ارزیابی و جمع‌بندی نهایی تمكین كنند و در پایان كار یك نفر در صحنه انتخابات باقی بماند. اگر هم احتمال دو مرحله‌ای شدن انتخابات وجود داشته باشد در این صورت هر كدام كه مردم انتخاب كنند مورد حمایت ما قرار دارند. این عضو هیات رییسه مجلس همچنین اضافه كرد: فعلا اعضای فراكسیون در كنار آقایان رییسی و قالیباف قرار دارند و امیدواریم نهایتا بتوانیم با كنار رفتن كاندیدایی كه شانس كمتری دارد از كاندیدایی كه براساس نظرسنجی‌ها شانس بیشتری دارد حمایت كنیم. رنجبرزاده همچنین درباره موضع فراكسیون نسبت به كاندیداتوری مصطفی میرسلیم ابراز عقیده كرد: با احترام به شخصیت و جایگاه ایشان، به نظر می‌رسد آقای میرسلیم از شانس كمتری برخوردار است و نظر ما هم این است از كسی حمایت كنیم كه امكان پیروزی در انتخابات را داشته باشد.

آیا حمایت فراكسیون اصولگرایان موثر است؟
در این میان اما چند نكته قابل توجه است. فراكسیون ولایی مجلس از همان ابتدای تشكیل مجلس دهم پس از انتخابات هفت اسفند تلاش زیادی را به كار بست تا بگوید اكثریت مجلس در دست اصولگرایان است. ادعایی كه چندان درست نیست. این را حتی می‌توان در جلساتی كه قالیباف و رییسی با اعضای این فراكسیون داشتند هم دید. جلساتی نه چندان شلوغ و كم‌رمق كه با ادعای اكثریت بودن چندان انطباقی ندارد. در این میان برخی چهره‌های شاخص اصولگرایان هم از این فراكسیون فاصله گرفته‌اند، علی لاریجانی و مهره‌های شاخصش به‌طور رسمی و علنی از حسن روحانی حمایت كرده‌اند و در این مسیر راه خود را از دیگر اصولگرایان جدا كرده‌اند و آشفته بازار اصولگرایی را آشفته‌تر كرده‌اند. با این حساب حمایت فراكسیونی كه نه اكثریت را دارد و نه انسجام در جبهه‌اش برقرار است چندان تاثیر ویژه‌ای در حمایت از نامزدی نخواهد داشت. شاید از همین رو باشد كه جلسه نامزدهای اصولگرا با اعضای فراكسیون ولایی مجلس حتی از عدد اعضای واقعی آنها نیز كمتر بوده است. اصولگرایان همه امید بسته‌اند به اینكه در نهایت یكی از دو نامزد اصلی آنها به نفع دیگری كنار برود، این در حالی است كه نزدیكان هر دو نامزد بارها گفته‌اند كه آمده‌اند تا آخر در میدان باشند. حال باید منتظر ماند و دید آیا این اتفاق در روزهای منتهی به انتخابات رخ خواهد داد و امید اصولگرایان به نتیجه خواهد رسید یا اینكه سناریوی سال ٩٢ بار دیگر برای آنها تكرار می‌شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024