شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 27.04.2017, 9:12

جهانگیری در نخستین برنامه تبلیغاتی خود

اعتماد

«بی‌واسطه با ایران» دیروز میزبان اسحاق جهانگیری بود. مردی كه در چهار سال اخیر ردای معاون اولی را بر دوش داشته و این روزها با هدف كمك به حسن روحانی وارد عرصه انتخابات شده است. دیروز او در رادیو با مردم سخن گفت. از زندگی‌اش گفت و سال‌های مدیریتش؛ اما توضیح داد كه چرا به عرصه انتخابات آمده است.

به گزارش ایلنا، او با بیان اینكه سابقه، توانایی و تجربه‌اش باعث شد كه از آنها برای خدمت به مردم و كشور استفاده كند، گفت: من فرزند محرومیت‌های این خاك و آب هستم و با تلخی و شیرینی‌های ملت زندگی كردم و از قبل از انقلاب اسلامی با سختی‌هایی مواجه و هزینه‌هایی پرداخت كرده كه از آنها تجربه‌ آموخته و چیزهایی یافتم.

معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: آموختم برای قدم‌های رو به جلو باید چه كرد و برای برنگشتن به گذشته‌های تلخ چه نباید كرد. ما در این دوران تصمیم‌های مهمی اتخاذ كردیم. پایان جنگ یك تصمیم سرنوشت‌سازی بود شاید به این تصمیم نقدها وجود داشته باشد ولی هیچ‌كس قبول ندارد باید به زمان جنگ برگشت. پایان چالش هسته‌ای یكی از مهم‌ترین تصمیمات بود و شاید ایراداتی بر آن وارد باشد اما همه قبول دارند كه نباید به دوران تحریم و تهدیدها برگردیم.

جهانگیری افزود: حال كه نیاز به حضور من در صحنه‌ای است كه باید می‌آمدم، آمدم. چهار سال است كشور با تدبیر و امید گذشته است. دولت روحانی با استفاده از ظرفیت‌های ملی و توان كارشناسان، توانست مخاطرات فراوانی كه با تهدیدهای بین‌المللی به وجود آمده بود را كاهش دهد اما ما همچنان نیازمند استمرار آن سیاست‌ها و پایدار كردن آنها هستیم. ما امروز امنیت خوبی داریم ولی باید آن را پایدار كنیم. گام‌های مهمی برای‌ آزادی و توسعه برداشته‌ایم اما باید این گا‌م‌ها را بلند‌تر و محكم‌تر ‌برداریم. هم نیاز به استمرار و هم تحول داریم.

دولت در این سال‌ها واقعا مظلوم بود
او با تاكید براینكه دولت در این سال‌ها واقعا مظلوم بود، تصریح كرد: همه ظرفیت‌های كشور و توانایی‌های ملت برای رفع مشكلات هنوز به‌طور كامل به‌كار گرفته نشده و ما در نیمه راه هستیم و نباید از این راه عقلانیت، اصلاحات و اعتدال بازگردیم. جهانگیری اظهار كرد: با صلاحدید بزرگان اصلاح‌طلبان و موافقت آقای روحانی به عنوان مكمل و پیشبرد راه اصلاحات و اعتدال برای اعلام آمادگی در جهت حل مشكلات اشتغال و رونق اقتصادی و تحقق برنامه‌های اقتصادی مقاومتی وارد عرصه شدم. جهانگیری با بیان اینكه من توفیق آن را داشته‌ام كه حل مساله را از جوانی یاد بگیرم، اظهار داشت: اهل عمل بوده و هستم و سطوح مدیریتی را بدون هیچ امتیاز و رانتی طی كرده‌ام؛ نه از رانت خانوادگی استفاده كرد‌ه‌ام و نه از رانت رفاقتی برخوردار بوده‌ام.

خود را طلبكار انقلاب نمی‌دانم
او ادامه داد: در همه عرصه‌های مختلفی كه بوده‌ام، بدون هیچ چشمداشتی تمام سرمایه‌ام را در راه آرمان‌هایم گذاشته‌‌ام و سرباز اسلام، كشور و انقلاب بوده‌ام و خود را طلبكار انقلاب نمی‌دانم. معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به سوابق خود تصریح كرد: تجربه كاری را از دولت شهید رجایی آغاز كردم و در دولت‌های مهندس موسوی، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و آقای سید محمد خاتمی حضور داشته‌ام و اكنون در دولت آقای روحانی به‌عنوان معاون اول نقش‌آفرینی كرده‌ام. من از سطوح مختلف مسوولیت از سطوح جهاد سازندگی دهستان، شهرستان، استان و نمایندگی مجلس و سپس استانداری و وزارت و اینك معاونت اول حضور داشته‌ام.

وضعیت امروز كشور را سیاه و تیره و تار نمی‌بینم
جهانگیری با بیان اینكه امروز توانسته‌ام به عنوان حلقه وصل نیروهای خدوم باشم و سیاست‌ها و دغدغه‌های رهبری در اقتصاد مقاومتی را با فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی پیش ببرم و عهده‌دار اجرای برنامه‌های توسعه‌ای رییس‌جمهور باشم، خاطرنشان كرد: امروز به برنامه‌های جاری و توسعه‌ای كشور اشراف دارم. وضعیت امروز كشور را سیاه و تیره و تار نمی‌بینم ولی مسائل جاری اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی را جدی می‌دانم.

آینده را نامشخص و مبهم نمی‌بینم
او با بیان اینكه آینده را نامشخص و مبهم نمی‌بینم، ابراز داشت: ظرفیت‌های كنونی كشور و نقاط ضعف و قوت دستگاه‌های اجرایی را می‌شناسم و به اعتبار تجربه و دانسته‌ها و توانی كه در میان نخبگان، زنان و جوانان و هركس كه فرصت خدمت نداشته‌اند یا امكان حضور نداشته‌اند، راه‌حل‌ها را می‌دانم. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینكه در خانواده‌ای معمولی متولد شدم، عنوان كرد: پدرم كارگر معدن بوده است. كسانی كه با معدنكاری آشنا دارند، می‌دانند این شغل جزو سخت‌ترین كارها است. تونل‌های طولانی و نان حلال كار سخت و دشواری است. تحصیلاتم را در سیرجان طی كرده و در انقلاب در سیرجان بودم. شهید نصیری - كه از شهدای هفت تیر است - معلم ما بود.

عضو گروه مشاوران مالی جنگ بودم
جهانگیری ادامه داد: همزمان با عضویت در این كمیسیون با حكم آیت‌الله هاشمی كه علاوه بر ریاست مجلس، فرمانده جنگ هم بودند، عضو گروه مشاوران مالی جنگ شدم كه آقایان عبدالله نوری و علی آقامحمدی نیز عضو این گروه بودند. او با یادآوری اینكه در دوره سوم نیز مجددا نماینده مجلس شدم، بیان كرد: علاوه بر عضویت در كمیسیون برنامه و بودجه، در كمیسیون تخصیص ارز نیز پیگیر كارهای بزرگ كشور بودم. همزمان در بعثه امام نیز با حكم رییس بنیاد شهید انقلاب حضور داشتم و در تدوین برنامه اول توسعه كشور در مجلس به دولت آیت‌الله هاشمی كمك ویژه‌ای كردم. جهانگیری با بیان اینكه با انتخاب سیدمحمد خاتمی به عنوان رییس‌جمهور با دعوت ایشان به عنوان وزیر معادن و فلزات انتخاب شدم، اظهار داشت: در این دوره تمركز اصلی بر توسعه بخش معادن و فلزات بود. بخشی كه در مناطق مختلف و محروم كشور قرار داشت از شمال تا جنوب و شرق تا غرب. در این دوران، قانون معادن اصلاح شد و در توسعه فولاد، مس و سایر فلزات قدم‌های بزرگی برداشته شد.

از سال ۸۴ تا ۹۲ از مسوولیت‌های دولتی كنار گذاشته شدم
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینكه از سال ۸۴ تا ۹۲ از مسوولیت‌های دولتی كنار گذاشته شدم، عنوان كرد: در این دوره ماهنامه صنعت و توسعه را راه انداختم و برخی از ایده‌هایی كه به نظرم برای توسعه كشور لازم است در این ماهنامه منتشر می‌كردم. البته بخشی از این زمان نیز صرف مسائل شخصی شد. با این حال، در هر جلسه‌ای كه برای پیشرفت كشور از من دعوت شد، حضور یافتم.

حل مساله هسته‌ای، مهم‌ترین موضوع ابتدای دولت یازدهم بود
جهانگیری با بیان اینكه از سال ۹۲ تاكنون به عنوان معاون اول كشور انتخاب شدم، یادآور شد: در این دوران، نیاز بود تا اولویت‌های كشور شناسایی شود. تمركز دولت در این دوران، بر حل مسائل اساسی كشور بود. در میان اولویت‌های كشور، اصلی‌ترین موضوع، حل مساله هسته‌ای بود كه با انتخاب تیمی قوی از سوی رییس‌جمهور از دیپلمات‌های برجسته و با مدیریت آقای روحانی و تحت رهبری مقام معظم رهبری پرونده هسته‌ای حل شد و برخی فرصت‌های جدید نیز ایجاد شد.

سال جاری را با تورم تك رقمی آغاز كردیم
او با بیان اینكه در سال‌های بعد از انقلاب با تورم‌های بالا روبه‌رو بودیم، ادامه داد: در مقاطعی حتی تورم بالای ۴۰ درصد داشتیم اما رشد اقتصادی مثبت بود. زمانی بود كه رشد اقتصادی منفی داشتیم اما تورم پایین بود. اینكه در مقطعی هم تورم بالا باشد و هم رشد اقتصادی منفی باشد تقریبا در ۵۰ سال گذشته كم سابقه بود. نیازمند این بود كه در مسائل اقتصادی تمركز ویژه‌ای بر حل مساله تورم و حاكمیت انضباط مالی و پولی در سیاست‌های اقتصادی حاكم توجه شود. به فضل الهی دولت توانست در مدت كوتاه روند كاهشی تورم را ادامه دهد به‌طوری كه سال جاری را با تورم تك رقمی آغاز كردیم




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024