چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 27.04.2017, 9:10

دریاچه ارومیه هفت سال دیگر زنده می‌شود

ایسنا| معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا هفت سال دیگر حجم دریاچه ارومیه به ۱۴ میلیون مترمكعب خواهد رسید كه در این شرایط می‌توان گفت كه دیگر نگرانی برای وضعیت این دریاچه وجود نخواهد داشت. 

رحیم میدانی با بیان اینكه یكی از حوضه‌های آبریز بزرگ ایران از شش حوضه آبریز دریاچه ارومیه است كه در حال حاضر بدترین شرایط را نسبت به بلندمدت دارد، گفت: در حال حاضر وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به بلندمدت ۹درصد منفی ثبت شده و این در حالی است كه سایر حوضه‌های آبریز ۲ درصد مثبت است.

وی با بیان اینكه در حال حاضر دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته وضعیت مناسبی ندارد، عنوان كرد: گرچه بارش‌های اخیر موجب ورودی ۳۰۰ میلیون متر مكعب آب شده اما باید گفت كه این حجم از آب نمی‌تواند تاثیر چندانی برای بهبود دریاچه ارومیه داشته باشد.  معاون وزیر نیرو با بیان اینكه معمولا در آذربایجان شاهد بارش‌های مطلوب در فصل اردیبهشت هستیم، خاطرنشان كرد: امیدواریم در اردیبهشت‌ماه چند جبهه بارش پشت سر هم در این منطقه داشته باشیم.

وی با اشاره به وضعیت پوشش برفی در این منطقه اظهار كرد: در حوضه دریاچه ارومیه وضعیت پوشش‌های برفی مناسب است؛ لذا امیدواریم كه شرایط امسال مانند برنامه پیش برود.

میدانی با اشاره به پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سد فیلور آماده بهره‌برداری است كه با بهره‌برداری از این طرح ۹۰ میلیون مترمكعب به احیای این دریاچه كمك خواهد شد. اگر حجم دریاچه ارومیه به ۱۴ میلیون مترمكعب برسد، به تراز اكولوژیك خواهیم رسید.

به گفته وی، ستاد احیای دریاچه ارومیه از روز اول تاسیس یك برنامه ۱۰ ساله برای احیای این دریاچه تدوین كرد كه سه سال از این برنامه گذشته و پیش‌بینی می‌شود كه تا هفت سال آینده دریاچه ارومیه به تراز اكولوژیك خواهد رسید.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024