جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 27.04.2017, 8:11

ارزیابی مصاحبه چهارشنبه‌شب ابراهیم رییسی

منبع: کانال تلگرام راهبرد

* حامد: نکته‌ای که توی مصاحبه ابراهیم رییسی توجه منو به خودش جلب کرد؛ این بود که خیلی محافظه کارانه و سرپوشیده٬ راجع به پرسش‌هایِ «فرهنگ» و «فضای مجازی» صحبت کرد. راجع به فضای مجازی گفت که باید از فضای مجازی استفاده کنیم؛ واسه اشتغال. در مورد فرهنگ هم گفت که باید به هنر توجه کرد...

* عرفان شهبازی: خیلی بد بود. کوچکترین تسلطی نداشت. اصلا صادقانه نبود. اصلا برنامه محور نبود. شعاری و نماز جمعه‌ای بود.

* آرش منصوری: ضعیف. بدون اعتماد به نفس. ترسیده از دوربین و محو در گفتن کلیات. کسل کننده. بیشتر شبیه منبر بود نطق ایشان. البته منبر منبریی‌هایی که با پول  کم می آیند برای ختم یک ادم بینوا!

* حسین باقری: صدای بلند رییسی نشانگر استرس وی بود. ایشان این نشست را با تریبون هیات اشتباه گرفته بود که بیانگر آماتور بودن وی بود. نام بردن از سردار سلیمانی و شهید بهشتی بیشتر استقراض از شخصیت آنها بود و  نشان از احساس نقصان داشت.

* فریدون: به نظر بسیار بی برنامه و کلی گویی بود حرف های ایشان.  تصور بیشتری داشتم. حس می کردم قدرتمندتر صحبت کند. این گفتگو بهترین تبلیغ برای رای ندادن به ایشان بود. به علاوه دست ایشون می لرزید و حتی بالا بردن تن صدا هم نتوانست در پوشاندن استرس به ایشان کمکی بکند. ولی مقداری ادب را رعایت کرد به نسبت بقیه اصولگرایان. ضمنا خانواده بیشتر خندیدند. پدر ۶۰ ساله ام می گفت گویا منبر صحبت می کند و پسرعموی تازه از خارج برگشته ام که ۱۶ ساله رای نداده، می گفت باور نمی کنم یکی اینقدر عوامانه حرف بزند.

* فرید باقری: گفتگوی ویژه خبری را ببینید! جناب رییسی اینقدر استرس دارد كه دست هایش می لرزد. شاید چون هیچگونه تجربه اجرایی ندارد. چون هیچ وقت در معرض پاسخگویی نبوده. با وجود اینكه اكثریت روحانیون در كلام و سخن واقعا توانمند هستند...

* محسن شهبازی: به نظرم آقای رییسی برنامه اقتصادی مدونی ندارند یا حداقل در بیان برنامه‌هایشان خیلی ضعیف بودند. دولت ایشان به نظرم کاملا شبیه به دوره اول احمدی نژاد خواهد بود، کاملا شعارگونه و پوپولیست با این تفاوت که دیگه درآمد سرشار نفتی هم وجود ندارد که خطرناک است.

* سپهر بلغاری: تقریبا تمام جملات آقای رییسی ناکامل بود. هیچ جمله ای نبود که فعل وفاعل درست در جای خودش استفاده بشود. استرس در لحن، گفتار  و حرکاتش موج می زد. من هم این استرس را تجربه کردم وقتی برای اولین بار کلاس اول دبستان از من خواستند سر صف مطلبی را بخوانم. حس بدی است، واقعا.

* علی اعرابی: فن خطابه او قابل مقایسه با خیلی‌های دیگر نبود؛ از جمله دکتر بهشتی. مقطع حرف زدن دقایق ابتدایی ناشی از هیجان خیلی به چشم آمد، ولی در دقایق باقیمانده هم نتوانست بر خطابه مسلط شود و جبران کند.

* پیام شمشیرزادگان: از لحاظ صورت برنامه، کاملا مشخص بود که از قبل پرسش ها در اختیار ایشان قرار گرفته بود؛ چنانکه اولین پرسش از محرومین بود که همه می دانند مهمترین شعار ایشان هست. خنده تصنعی ایشان بجای اینکه جالب باشد، دل آزار بود چون خود واقعی ایشان که جدی بودن هست را مخفی می کرد و یک انسان دوواقعیتی می ساخت که سیاستمدار را در بحث ناتوان می کند. بی برنامه سخن گفتن و نداشتن سامان فکری بصورتی که مخاطب احساس کسالت می کرد. عام و کلی بحث کردن بصورتی که هیچ جای بحث شما اثری از عدد و رقم یا مصداق های اقتصادی و سیاسی نمی بینید و در یک جا با هیجان و دفعتا از هند گفت که معلوم نبود مصداق آن چیست؟ برای جا بازکردن در افکار عمومی باید مقداری دوپهلو گاهی در جایگاه اپوزیسیون دولت های پیشین صحبت کرد؛ ولی ایشان قادر به خلق موقعیت های متفاوت نبود.

* ب. ه: رییسی در قحط الرجال اصولگرایان شاید یكى از بدترین گزینه‌ها براى كاندیداتوری بود، مصاحبه امشب بیش از پیش این واقعیت را آشكار كرد. باید منتظر گرد و خاك روحانی در مناظرات بود.

* نجفیان: به نظر من، کاملا شعاری بود. اینکه دولت من کار به جوانان خواهد داد. کاری خواهد کرد که اصلا فساد به وجود نیاید، قبل از اینکه مقابله کنیم و... فقط وعده و شعار می داد؛ ولی نمی گفت چطور آنها را عملی خواهد کرد.

* ج. ر: به نظر من علاوه بر نداشتن اطلاعات لازم، ایشان دارای استرس زیادی بودند كه ناشی ازهمون عدم اطلاعات كافی بود. صحبت از عمل و انجام كار كردند كه اینقدر شعاری حرف زدند که عمل و كار را هم زیر سوال بردند. به جای پرداختن به برنامه كاری خود، طعنه زدن به دولت یازدهم را در پیش گرفتند كه اخلاق وكرامت را هم زیر سوال بردند. نتیجه اینكه تا حالا امتیازی نگرفتند.

* رضا سلیمانی: لحن آقای رییسی توام با استرس و عصبیت بود؛ بخصوص در مقاطعی از برنامه دچار هیجان می شد و صدای ایشان بلند می شد، انگار که در نماز جمعه مشغول خطابه است. در رابطه با محتوا هم باید گفت که چیزی جز کلی گویی و شعار نداشت. فی المثل اشاره به اصلاح ساختار اداری جهت جلوگیری از فساد داشت؛ اما توضیح نداد که منظورش از اصلاح ساختار چیست و چه سازوکاری را در نظر دارد و بطور کلی فاقد برنامه به نظر می آید. اما نکته مهم و اساسی آن بود که در شناخت منظومه فکری ایشون و حامیانش (پایداری چی ها و فضای کابینه دولت های نهم و دهم) موثر بود و چهره واقعی وی را نمایان کرد، سخنانش راجع به سیاست خارجی بود که یادآور سخنان احمدی نژاد بود. (از قبیل اینکه: آمریکا الان از شنیدن نام ایران وحشت می کند!) کلا یاد احمدی نژاد ۸۴ افتادم. به نظرم رییسی در جذب آرای مردم ناتوان خواهد بود. خرج کردن از نام بهشتی و قاسم سلیمانی هم مناسب نبود.

* فرنام شکیبافر: سخنان او گرچه در حیطه وعده های اقتصادی همانطور که انتظار می رفت آشکارا ابعادی پوپولیستی و مغایر با بدیهیات علم اقتصاد داشت؛ لیکن نکته قابل توجه این مصاحبه نزدیک بودن پاسخ های ابراهیم رییسی در حیطه فرهنگ، هنر و فضای مجازی به گفتمان اصلاح طلبان بود. امری که می توان به فال نیک گرفت.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024