پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 26.04.2017, 9:30

کنایه وزیر دولت احمدی‌نژاد به کاندیدای جمنا

وزیر دولت نهم می‌گوید رئیسی و قالیباف هیچ کدام نماینده جمنا نیستند به همین دلیل تعهدی ندارند که بخواهند به تصمیمات این جبهه تمکین کنند.

به گزارش نامه، دو کاندیدای جمنا در صحنه انتخابات که از قضا هیچ کدام هم صراحتا تن به سازوکار این جبهه نداده اند رقابت زیرپوستی را با هم آغاز کرده اند و زمزمه ها می گوید هیچکدام به نفع دیگری کنار نخواهد رفت. شاید همین است که باز هم احتمال وحدت در جریان اصولگرا را کمرنگ کرده است.

قالیباف آمده که بماند و رفتنش یک خودکشی سیاسی است، رئیسی هم آستان قدس را رها کرده و هرگونه انصراف از کاندیداتوری برای او هزینه سیاسی زیادی خواهد داشت، فارغ از این برخی از اصولگرایان نظرسنجی را معیار انتخاب نامزد نهایی می دانند و برخی دیگر اجماع شورای مرکزی جمنا را. همین دو نگاه متفاوت هم بر این اختلاف افزوده است چه آنکه با یک نگاه قالیباف دست بالاتر را دارد و با معیار دیگر رئیسی شانس بیشتری برای نامزد نهایی شدن.

در همین راستا با پرویز کاظمی، وزیر رفاه و تامین اجتماعی احمدی نژاد گفتگو کردیم، کاظمی معتقد است که قالیباف و رئیسی هیچ تعهدی به جمنا ندارند و بعید است که بخواهند این عرصه را به نفع دیگری رها کنند ، زیرا هر دوی این افراد عزمشان را جزم کرده اند تا بتوانند پیروز این میدان باشند؛ پیروزی‌ای که بعید است حاصل شود.

او از خطرات نزدیکی یاران احمدی نژاد به رئیسی و برنامه سعید جلیلی از همراه شدن با ابراهیم رئیسی هم برایمان روایت کرد.

در ادامه متن این گفتگوی آمده است؛

آقای کاظمی!ارزیابی شما از ثبت نام‌ها و آرایش سیاسی نیروهای اصولگرا در انتخابات پیش رو چیست؟
علی رغم اینکه قانون اساسی هیچ محدودیتی برای ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری وضع نکرده است و اختیار تایید یا رد صلاحیت افراد را به شورای نگهبان محول کرده است، اما ما شاهد صحنه های جالبی در روند ثبت نام نامزدها ریاست جمهوری نبودیم؛ عده ای البته نام این روند را شادابی سیاسی گذاشتند که من با این موضوع مخالفم.

نبود یک قانون جامع باعث شد هر فردی با هر سطح اجتماعی و تحصیلاتی بخواهد برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند! به نظرم شورای نگهبان باید یک میز در همان وزارت کشور می‌گذاشت و هرکسی که می‌آمد و واجد شرایط نبود را همانجا بررسی می کرد و عدم صلاحیتش را کف دستش می‌گذاشتند . اگر با ۲۰ نفر همین کار را ‌می‌کردند دیگر شاهد این نبودیم هر فردی بیایید و برای جایگاه ریاست جمهوری ثبت نام کنند که یک حالت مسخره و ناپسند ایجاد شود.

طبعا اگر شرایطی برای ثبت‌نام کنندگان انتخابات ریاست جمهوری قرار می‌دادند حدود ۵۰ الی ۶۰ نفر ثبت نام می‌کردند و از این میان هم واجدین شرایط انتخاب می‌شدند و ما نیز جایگاه ریاست‌جمهوری را محترم میشمردیم.

اما در خصوص تایید صلاحیت‌‌شدگان، دیدیم که ۶ نفر برای حضور در رقابت های نهایی انتخاب شدند، با توجه به اینکه روحانی در دور گذشته رای خوبی را از میان ۶ نفر کسب کرد ، شاهد آن هستیم که فضای کشور نیز از سال ۹۲ تاکنون به سمتی می‌رود که آقایانی که خودشان را در جرگه اصولگرایی می‌دانند مورد استقبال عمومی مردم نیستند. نمونه این اتفاق را در سال ۹۴ و انتخابات مجلس نیز می‌توان مشاهده کرد ، افرادی که عنوان اصولگرایی داشتند در تهران و ‌شهرستان‌های عمده نتوانستند رای خوبی را از مردم کسب کنند.

بنده از همان ابتدا اعلام کردم که جمنا نمی‌تواند به وحدت برسد و همان زمان هم دچار تفرقه شد، اکنون نیز میبینیم که هیچ‌کدام از این ۶ نفر که تایید صلاحیت شده اند نماینده جمنا نیستند. اقای میرسلیم و قالیباف که از همان ابتدا راه خود را جدا کردند، رئیسی هم طی بیانیه‌ای که داد اعلام کرد از سمت هیچ جریان و گروهی وارد نشده است. عملا می‌بینیم در دامنه اصولگرایی افتراق و دو دستگی وجود دارد و نمی‌توانند به وحدت مورد نظر دست پیدا کنند.

برخی از آقایان با تابلوی نامرئی اصولگرایی وارد انتخابات شده‌اند ولی عملا هیچ‌کدام اعلام نکرده اند که از سمت کدام حزب اصولگرا هستند. البته عملکرد آن‌ها در سال‌های گذشته باعث شده تا اقبال عمومی نسبت به این جریان کم شود، به همین دلیل اعتقاد دارم در میان این 6 نفر شانس آقای روحانی برای پیروزی به مراتب بیشتر است و با رای قابل قبولی برای دومین بار وارد پاستور خواهد شد.

از همان زمان ثبت نام آقای رئیسی شاهد حضور برخی از وزرای احمدی نژاد، در کنار وی بودیم، فکر می‌کنید این حضور و نزدیکی‌ باعث ایجاد فضای منفی و در نهایت ضربه به سبد رای آقای رئیسی باشد؟
به نظرم این یک تاکتیک و استراتژی اشتباه است. البته شاید برخی متصور باشند که این افراد یک دامنه رای دارند و بخواهند این دامنه را به سمت خودشان ببرند. معتقدم در این مدت رفتارهای که احمدی‌نژاد از خود نشان داده، رفتارهای در شانی نبود و حتی اطرافیانی که تا آخرین لحظات در کنار وی بودند از او جدا شدند.

به نظرم آقای رئیسی اگر می‌خواهد یک سبد رای داشته باشد باید به این نکات منفی توجه کند زیرا این تاکتیک باعث کاهش آرا ایشان می‌شود. حقیقتا فکر نمی‌کنم رقابت تنگاتنگی ایجاد شود و روحانی برای انتخاب دوباره مشکلی را نخواهد داشت.

با وجود نزدیکان احمدی نژاد در کنار رئیسی، اصولگرایان باز هم بر روی اجماع خواهند رسید یا احتمال اختلاف را می دهید؟
رئیسی از همان ابتدا اعلام کرد که فارغ از جریان و گروه‌ها وارد انتخابات شده است و اکنون هم برنامه و سخنان خود را ارائه می‌کند. این جدایی نشان داد که اصولگرایان نمی‌توانند باهم به ائتلاف برسند. میرسلیم که از سوی موتلفه وارد شد، رئیسی هم رسما اعلام کرد که با جمنا نیست و قالیباف هم آنطور که باید نگفت که از سمت جمنا آمده‌ام! سابقه گذشته اصولگرایان نشان داده که هیچ‌گاه نتوانسته اند به وحدت و اجماع برسند و بعضا در مناظره ها نیز در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند. بعید می‌دانم بخواهد ائتلافی صورت بگیرد ولی اگر این اتفاق هم رخ دهد معتقدم تاثیری در رای آنان نخواهد داشت .

در انتخابات سال ۹۲ دیدیم که اصولگرایان مجموعا ۱۰ میلیون رای را به خود اختصاص دادند و روحانی به تنهایی ۱۸ میلیون رای کسب کرد. اکنون نیز که بسیاری از روشنگری ها اتفاق افتاده ، حتی در صورت ائتلاف نیز آرا آنچنانی نخواهند داشت.

احتمال کنار رفتن رئیسی و قالیباف به نفع یکدیگر وجود دارد؟ اصلا این پتانسیل در گزینه‌های اصولگرا وجود دارد که برای رسیدن به پیروزی به نفع کاندیدای دیگر کنار بروند؟
با توجه به اینکه ابراهیم رئیسی رسما اعلام کرد که خارج از جمنا است طبیعتا دلیلی وجود ندارد که بخواهد به تصمیم جمنا مبنی بر کنار رفتن به نفع دیگری تمکین کند! قالیباف هم به نظر نمی‌رسد میثاق نامه جمنا را تایید کرده باشد، البته باید کمی به جلو برویم و شرایط را بررسی کنیم.

طبعا با توجه به شرایطی که وجود دارد پیش بینی می‌شود آقایان اصولگرا شورای‌شهر را هم از دست بدهند و با این وجود قالیباف شهرداری را هم از دست خواهد داد ، به همین دلیل تنها راهی که برای قالیباف وجود دارد این است که در صحنه بماند و شانس خود را بار دیگر امتحان کند، که البته معتقدم باز هم موفق نخواهد بود.

در ظاهر امر اینگونه به نظر می‌رسد که اصولگرایان به وحدت رسیده اند اما در انتخابات گذشته نیز همین‌رویه را در پیش گرفته بودند ولی بازهم نتوانستند به اجماع برسند. اکنون نسبت به ۴ سال گذشته پایگاه رای این آقایان کمتر شده و دیگر شانسی را برایشان متصور نیستم.

با توجه به اینکه نظرسنجی‌ها حاکی از رای بالای قالیباف نسبت به رئیسی حکایت می‌کند، آیا آقای رئیسی امکان دارد که بخواهد در لحظات آخر و برای جلوگیری از شکست به نفع قالیباف کنار برود؟
اقای رئیسی عزم خود را جزم کرده و به صحنه انتخابات آمده است. وقتی که آستان را رها کرده و این ریسک را برای حضور در صحنه انجام داده است بعید می‌دانم بخواهد کنار بکشذ؛ از طرفی هم جمنا همیشه اعلام کرده است که اگر رئیسی بیایید همه ما روی وی اتفاق نظر خواهیم داشت. از سوی دیگر باید اثر بخشی جمنا را در سطح جامعه ببینیم؛ زیرا همواره اینگونه نیست که ۱۸۰۰ نفر دور هم جمع شوند و به عنوان نماینده مردم و یک جریان خاص معرفی شوند.

درنهایت به نظر نمی‌رسد رئیسی با توجه به تلاش‌ها و عزمی که دارد بخواهد انصراف دهد.

صحبت‌های مطرح می‌شود مبنی بر اینکه قالیباف یا جلیلی بخواهند به عنوان معاون اولی رئیسی انتخاب شوند، این احتمال را چقدر متصور می‌دانید؟
قالیباف فردی است که برای خود نظرات و برنامه های خاص خود را دارد و هر دوره که برای انتخابات آمده یک سری برنامه‌ها را مد نظر داشته به همین دلیل بعید می‌دانم بخواهد دست خالی کنار برود. هرچند سخنان وی در روز ثبت نام مبنی بر دو برابر کردن تولید ناخالص ملی و ایجاد 5 میلیون شغل بسیار غیرکارشناسی بود! مگر اینکه فردی از یک کره‌ای دیگری بخواهد بیایید و چنین کاری را انجام دهد! قالیباف حتی اگر می‌خواست به دولت حمله کند هم باید نقد منصفانه انجام می‌داد نه اینکه بخواهد سخنان غیر واقع و غیر منطقی بیان کند.

قالیباف خواستار ایجاد تغییر است اما طبعا با تغییرات غیر کارشناسی نمی‌توان کاری از پیش برد. این افرادی که من می‌بینم با برنامه های خاص خود آمده اند و قصد خروج هم ندارند.

در خصوص آقای جلیلی هم باید بگویم که وقتی وی با رئیسی دیدار کرده است قطعا بحث همکاری بوده، منتهی برخی از اقایان فکر می‌کنند که جلیلی همان 3 میلیون رای که در انتخابات گذشته داشته را همچنان هم دارد! شاید رئیسی و جلیلی از لحاظ قرابت فکری به یکدیگر نزدیک تر باشند اما با همه این تفاسیر بازهم معتقدم جمع رای این افراد نمی‌تواند خطرساز باشد و شانس روحانی را بالاتر می‌دانم.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024