پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 24.04.2017, 22:41

احتمال لغو مجازات اعدام محکومان مواد مخدر

شرق: سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس با یادآوری تعیین تکلیف طرح تعدیل مجازات اعدام، گفت: تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و فروشندگان موادمخدر محکوم به مجازات اعدام نمی‌شوند.حجت‌الاسلام حسن نوروزی از حذف بند ت ماده‌واحده قانون اصلاح مواد مخدر خبر داد و گفت: «با اجرای این مصوبه مجازات اعدام حدود چهار هزار محکوم لغو می‌شود».

او در گفت‌وگو با «ایلنا» در تشریح جلسه عصر دیروز کمیسیون حقوقی و قضائي گفت: «در ادامه جلسات مربوط به حذف اعدام از قانون مبارزه با مواد مخدر بند ت مطرح بود. طبق این بند ساخت، تولید، توزیع و فرورش و واردکردن مواد مخدر موضوع چهار این قانون مشروط به اینکه بالاي ۵۰ کیلوگرم باشد و در ماده هشت بیشتر از یک کیلوگرم باشد، اعدام دارد که این بند به طور کلی حذف شد».

او افزود: «در واقع مجازات اعدام فقط در مورد کسانی که در حمل مواد مباشر و از سلاح گرم استفاده می‌کنند یا نقش ساماندهی، سرکردگی و سرمایه‌گذاری داشتند یا از افراد کمتر از ١٨ سال و محجورین استفاده کنند یا سابقه اعدام و حبس بیش از ۱۵ سال داشتند، اعدام می‌شوند و مابقی اعدام نشده و به حبس‌های بیش از ۲۵ سال و جزای نقدی یک میلیارد ریال تا ١٠ میلیارد محکوم می‌شوند».

او در پاسخ به این پرسش که آیا این مصوبه عطف به ماسبق می‌شود، گفت: «بله طبق قانون مجازات اگر مجازات خفیف‌تری بعدا تصویب شود، شامل حال محکومان سابق نیز می‌‌شود».نوروزی در پاسخ به این پرسش که طبق این مصوبه چند نفر از مجازات اعدام رهایی پیدا می‌کنند، گفت: «آمار دقیقی از این امر وجود ندارد اما فکر می‌کنم حداقل شامل چهار هزار محکوم به اعدام مواد مخدر شود».

در نشست دیروز ماده‌واحده این طرح به تصویب رسید که بر اساس این مصوبه مرتکبان جرائم این قانون که برای آنان مجازات اعدام یا حبس ابد تعیین شده در صورت احراز یکی از شرایط ذیل، مفسد فی‌الارض محسوب شده و به مجازات اعدام و مصادره کل اموال با رعایت تبصره ٥ ماده ١٩ قانون مجازات اسلامی محکوم مي‌شوند و در سایر مواردی که در قانون مذکور اعدام یا حبس ابد در نظر گرفته شده، مرتکب به بیش از ٢٥ سال تا ٣٠ سال حبس درجه یک و جزای نقدی بیش از یک میلیارد ریال تا ١٠ میلیارد ریال محکوم می‌شود.

او همچنین به «خانه ملت» گفت: «بر اساس مصوبه امروز کمیسیون قضائي و حقوقی مجلس، مواردی که مباشر جرم یا حداقل یکی از شرکا حین ارتکاب سلاح سرد یا گرم کشیده یا سلاح گرم را به قصد استفاده حمل کند و در صورتی که مرتکب نقش سازماندهی یا مدیریت یا سرکردگی یا پشتیبانی مالی یا سرمایه‌گذاری داشته یا از اطفال و نوجوانان کمتر از ١٨ سال یا محجورين برای ارتکاب جرم استفاده کند، محکوم به مجازات اعدام می‌شود».

به گفته او «همچنین در مواردی که مرتکب به علت ارتکاب جرائم موضوع این قانون سابقه محکومیت قطعی اعدام یا حبس ابد بیش از ١٥ سال داشته باشد هم محکوم به اعدام می‌شود اما بند (ت) این طرح که مربوط به وضعیت تولید، ساخت، توزیع  یا فروش مواد مخدر بود (بیش از ٥٠ کیلوگرم مواد مخدر سنتی مانند تریاک و بیش از یک کیلوگرم مواد مخدر صنعتی) حذف شد».نوروزی همچنین افزوده «در حقیقت مجازات اعدام برای مجرمانی که اقدام به تولید، توزیع، فروش یا وارد‌کردن مواد مخدر کنند، حذف شد و مجازات حبس ابد برای آنها در نظر گرفته خواهد شد مگر آنکه از سلاح گرم یا سرد استفاده کنند».




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024