پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 23.04.2017, 9:26

سرپناهی كه از كودكان كار و خیابان گرفته شد

«اعتماد» از تعطیلی دو انجمن فعال در حوزه كودكان كار در تهران و تبریز گزارش می دهد

یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
با گذشت سه روز از پلمب ساختمان یكی از مهم ترین انجمن های غیردولتی فعال در آموزش كودكان كار و خیابان، «برخی موانع» دلیل پلمب مكان فعالیت دفتر «جمعیت دفاع از كودكان كار و خیابان» اعلام شده بدون آنكه مسوولان انجمن توضیحی درباره جزییات این «موانع» بشنوند. این انجمن با حكم پلیس امنیت، ساعت ٩ صبح روز پنج شنبه ٣١ فروردین ماه پلمب شد در حالی كه در متن اخطاریه پلمب كه ساعت ٢٠ روز چهارشنبه ٣٠ فروردین ماه و در زمان تعطیلی مجموعه به نظافتچی انجمن تحویل داده شده، آمده است: «برابر نامه... صادره از معاونت نظارت بر اماكن عمومی پاوافاتب و در اجرای قانون نظام صنفی، به دلیل تخلفات ارتكابی ذیل، از مورخه ٣٠ فروردین یك روز مهلت دارید تا كالاهای ضروری یا فاسد شدنی را از واحد كسب تخلیه نمایید...»
     با وجود تاكیدات این اخطاریه، اما محمد لطفی آذر كه از فعالان قدیمی در حمایت از كودكان كار و خیابان است و همكاری خود را با این انجمن، از آغازین روز تاسیس آن- ١١ اردیبهشت ١٣٨٣- شروع كرده، در توضیح نحوه پلمب ساختمان به «اعتماد» می گوید: «گفته بودند ٢٤ ساعت مهلت دارید بیایید وضعیت مجوز را تعیین كنید. اما ساعت ٩ صبح روز پنجشنبه آمدند و پلمب كردند. ساختمان را پلمب و اعلام كردند كه شنبه برویم اداره پلیس امنیت.»
     روز جمعه كه مراجعان انجمن، دختران و پسران كمتر از ١٨ سال بودند، كودكانی كه تمام ایام هفته را مشغول به كارند و روز جمعه، تنها فرصت است برای تحصیل، كلاس های انجمن در پارك همجوار ساختمان برگزار شد چون امكان مطلع كردن بچه ها از پلمب انجمن وجود نداشت. شنبه، دو نفر از اعضای انجمن به ساختمان پلیس امنیت واقع در خیابان شریعتی مراجعه كردند و به آنها گفته شد: «انجمن فاقد مجوز است.»
     پاسخ اعضای انجمن به معاونت نظارت بر اماكن عمومی، مطابق همان پاسخی است كه لطفی، روز جمعه در گفت وگویی كه با «اعتماد» و سایر رسانه ها داشت، به دلیل نامعلوم بودن وضعیت علت پلمب خواهش كرد این گفت وگوی دوستانه تا روشن شدن علت پلمب، منتشر نشود.
     «مجوز ما تاریخ صدور دارد اما تاریخ انقضا و پایان ندارد. ما موظفیم هر دو سال یك بار اعضای هیات مدیره را به پلیس امنیت معرفی كنیم. تا امروز هم این روال را اجرا می كردیم. هر دوسال، اعضای هیات مدیره را معرفی می كردیم اما تایید یا رد صلاحیت این افراد بی پاسخ و مسكوت می ماند. دو سال می گذشت و ما مجددا افراد دیگری را به عنوان اعضای هیات مدیره معرفی می كردیم و باز هم سكوت. یك بار هم برای دریافت مجوز به سازمان بهزیستی مراجعه كرده بودیم اما بهزیستی به ما مجوز نداد. طبق قانون ثبت سمن ها، در چنین شرایطی و در صورت انجام نشدن رسیدگی، هیات مدیره قبلی می تواند به فعالیت خود ادامه دهد. همكاران ما هم به معاونت نظارت بر اماكن عمومی گفته بودند كه شما با سكوت در قبال تایید یا رد صلاحیت اعضای هیات مدیره، مجوز انجمن را تمدید نمی كردید. در نهایت، روز گذشته به همكاران من گفته شد كه بروید از بهزیستی استان تهران نامه بگیرید. در مراجعه به بهزیستی هم جواب شنیدیم كه برای صدور مجوز موانعی وجود دارد كه باید برطرف شود و این موانع مربوط به شرایط صدور مجوز از سوی بهزیستی نیست.»
     اسفند ماه سال گذشته، مجوز فعالیت «انجمن دوستداران حقوق كودك» تعلیق شد. انجمنی كه ١٠ سال سابقه فعالیت در شهر تبریز داشت اما با این تعلیق و تا اطلاع ثانوی مجاز به هیچ فعالیتی برای كودكان نیست. مسوولان این انجمن هم در مواجهه با مسوولان انتظامی استان، همین پاسخ را شنیده بودند: «به علت موانع موجود.»
     در حالی كه بنا بر اطلاع «اعتماد» یكی از انجمن های فعال در حوزه آسیب های اجتماعی در شهر تهران هم از دو سال گذشته با مشكل تمدید نشدن مجوز مواجه است، خودداری متولیان از تمدید مجوز انجمن های غیر دولتی حامی آسیب دیدگان اجتماعی در حالی رو به افزایش است كه از نیمه دوم سال ٩٤ و بنا بر دستور مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای اجتماعی وزارت كشور، نهادهای مسوول، موظف به كنترل و كاهش آسیب های اجتماعی شده اند.
     «جمعیت دفاع از كودكان كار و خیابان» بعد از گذشت ١٠ سال فعالیت در دو منطقه فلاح و پاسگاه نعمت آباد، موفق شده اعتماد خانواده های ساكن در مناطق پیرامون را در آن حد جلب كند كه امروز بیش از ٥٠٠ خانواده آسیب پذیر، مراجعان و مددجویان این انجمن باشند. به گفته لطفی، انجمن سه سال قبل هم با مشكلاتی در تامین مكان فعالیت مواجه شد. در حالی كه بنا بر قانون شهرداری ها، تامین مكان فعالیت انجمن های غیردولتی بر عهده شهرداری هاست، مسوولان وقت شهرداری قراردادی برای تامین مكان در منطقه فلاح به مسوولان انجمن دادند مبنی بر اینكه به ازای این واگذاری كه وظیفه قانونی شهرداری هم بود، مسوولان انجمن موظف به برگزاری آموزش های فوق برنامه همچون آموزش زبان انگلیسی برای كودكان كار و خیابان می شدند و به دلیل امتناع مسوولان انجمن از پاسخ به این درخواست به دلیل محدودیت های زمانی كودكان كار و خیابان و منافات این درخواست با اهداف انجمن (هدفگذاری برای سواد آموزی و مددكاری) و همچنین اعتراض به ایرادات حقوقی قرارداد تنظیمی شهرداری، ساختمان واگذار شده در كلام، از این انجمن پس گرفته شد و انجمن همچنان فعالیت خود را در همان ساختمان قدیمی واقع در پاسگاه نعمت آباد ادامه داد. ساختمانی كه پیش از این آب انبار بوده و فضای برخی كلاس ها تا پیش از بازسازی های انجام شده، حتی فاقد ایمنی برای تردد كودكان بود. لطفی در توضیح اهمیت تداوم فعالیت انجمن در منطقه پاسگاه نعمت آباد به «اعتماد» می گوید: «امیدواریم موانعی كه می گویند و ما هم حدس می زنیم، هر چه زودتر برطرف شود چون تعطیلی این مكان، بزرگ ترین آسیب را به كودكان می زند. ما یك محیط اجتماعی هستیم و وظایفی كه بر عهده دولت بوده را به دوش گرفته ایم. این منطقه كانون آسیب است. یافت آباد بالای سر ما است و متراكم از كارگاه های مبل سازی. ابتدای جاده ساوه و غرب ما، تراكم بازار خرید و فروش اتومبیل و كوره های آجر پزی و مركز تجمع كودكانی است كه پنجشنبه و جمعه ها با فروش بطری آب، نان به خانه می برند. جنوب پاسگاه نعمت آباد، مركز تجمع صافكاری ها و بازار عبدل آباد است و شرق پاسگاه هم، با تراكم كارگاه های كفاشی و خیاطی مواجهیم و بنابراین، در این منطقه تعداد قابل توجهی كودك كار ساكن است كه نیازمند این حمایت ها هستند.»
     ٢٩ بهمن ١٣٩٠ سمینار بررسی آسیب های كودكان كار و خیابان لغو شد. دو روز پیش از برگزاری همایش، به مسوولان برگزاری اعلام شد كه حق برگزاری همایش را ندارند. سوم اسفند ١٣٩٠ و ٩ روز پیش از برگزاری انتخابات مجلس نهم، دومین همایش ملی آسیب های اجتماعی ایران، لغو شد. همایشی كه قرار بود روند ١٠ ساله آسیب های اجتماعی ایران را بررسی كند. افرادی كه خود را معرفی نكرده بودند، تنها چند ساعت پیش از برگزاری همایش با مسوولان انجمن جامعه شناسی دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران تماس گرفتند و دستور دادند كه همایش لغو شود.
     ٩ خرداد ١٣٩١، تلاش برگزار كنندگان دومین همایش ملی آسیب های اجتماعی ایران بی اثر ماند و همایش برای دومین بار لغو شد.
     هفته آینده، ١١ اردیبهشت، روز جهانی كارگر است. هفته گذشته، روزبه كردونی، مدیركل كاهش آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، برگ برنده دولت یازدهم را حمایت از فعالیت سازمان های مردم نهاد ذكر كرد... دیگر نیاز به طرح سوالی نیست.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024