پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 19.04.2017, 21:48

انشقاق جدید در میان اصولگرایان

شهروند| مشکلات جبهه مردمی نیروهای انقلاب یا همان «جمنا» کم بود، حال به مشکلات فراوان آنها اضافه هم شده است. اصولگرایان که پس از دوشکست در دو انتخابات پیاپی در سال‌های ٩٢ و ٩٤ به این نتیجه رسیدند؛ برای خروج از این وضع بحرانی حداقل باید در دو راستا تغییراتی اساسی ایجاد کنند و اولا فکری به ‌حال خودرأیی کاندیداهای اصولگرا کنند و همچنین چاره‌ای برای چهره و ظاهر نه‌چندان محبوب‌شان نزد افکار عمومی بیندیشند.

اصولگرایان که در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم با وجود آن‌که بارها از انصراف به نفع یکدیگر صحبت کرده بودند، درنهایت موفق به عملی‌کردن این ایده نشدند، از چندین‌ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری با تشکیل جمنا سعی کردند با یک تیر دو نشان بزنند و همزمان با ایجاد سازوکاری ظاهرا دموکرات برای دستیابی به اجماع و معرفی کاندیدای واحد، با چهره‌ای ‌تر و تازه پا به عرصه انتخابات بگذارند تا از شرّ تمام انتقاداتی که به‌ویژه در دوره هشت‌ساله احمدی‌نژاد ازسوی افکار عمومی مطرح شده بود، خلاص شوند.

با این همه، هرچه به انتخابات نزدیک شدیم، مشکلات تازه‌ای پیش‌روی اصولگرایان که حالا نام «جمنا» بر خود گذاشته‌اند، سبز شد و درحالی ‌که تمام تلاش‌شان را برای متقاعدکردن همه کاندیداها درجهت قرارگرفتن پشت ٥ کاندیدای نهایی به‌ کار بسته بودند، درنهایت یکی گفت که متعهد به حزبش است، نه جمنا. دیگری گفت که جمنا او را در رأی‌گیری شرکت نداده است. آن یکی گفت که اساسا نمی‌خواهد کاندیدا باشد. یکی دیگر گفت که می‌خواهد مستقل کاندیدا شود و ازهمه جالب‌تر این‌که یکی از کاندیداهای پنجگانه که ازقضا از مدتی پیش فعالیت تبلیغاتی خود را در چارچوب جمنا آغاز کرده بود، نهایتا دیر به ستاد انتخابات رسید و از غافله جا ماند!

خلاصه که «جمنا» با چنین وضعیتی و درشرایطی که رقیب، منسجم‌تر از هر زمان دیگری، عزم خود را جزم کرده، پس از دو پیروزی پیاپی، گام سوم خود را مستحکم‌تر از دوگام قبلی و با اتکا به درس‌ها و تجارب گذشته بردارد، قدم درمیدان رقابت گذاشته و حال سعی دارد با اتکا به دو کاندیدای اصلی که رئیسی و قالیباف باشند و به پشتیبانی دوکاندیدای پوششی یعنی زاکانی و حاجی‌بابایی به مصاف روحانی و جهانگیری بروند که قرار است مکمل یکدیگر باشند! درچنین شرایطی اما حساب ویژه‌ای که جمنا درمورد رئیسی باز کرده بود و فکر می‌کرد با وجود آن‌که این کاندیدا برای افکارعمومی ناشناخته است، لااقل تصور منفی چندانی نیز درموردش وجود ندارد و بنابراین قادر به چیرگی بر روحانی است، هنوز به زمان تبلیغات نرسیده، خدشه‌دار شد.

رئیسی که می‌خواست با تأکید بر این‌که قصد دارد به ‌صورت مستقل وارد انتخابات شود، همزمان ازحمایت توأمان جمنا و جبهه پایداری برخوردار باشد، حالا با وضعیتی نامساعد روبه‌رو شده و درشرایطی که تأکیدش بر حضور مستقل منجر به این شده که برخی اصولگرایان عضو جمنا، آهسته آهسته از سمت او به طرف قالیباف متمایل شوند، با همین حضور نصفه‌ونیمه درجمنا، منجر به واکنش منفی جبهه پایداری شده است. براین اساس، روز گذشته دبیرکل جبهه پایداری که تا پیش از این تلویحا از رئیسی حمایت می‌کرد و اساسا همین حمایت تلویحی منجر به آن شده بود، رئیسی از پذیرش تام و تمام حمایت جمنا سر باز بزند، گفت که هنوز به نتیجه قطعی درباره حمایت از هیچ کاندیدایی نرسیده است. حجت‌الاسلام آقاتهرانی گفت: پایداری فعلا ازهیچ گزینه‌ای به شکل رسمی اعلام حمایت نکرده و ما در زمان مناسب فرد اصلح را با صدور بیانیه‌ای معرفی خواهیم کرد.

همزمان اسدالله عباسی نماینده رودسر که سابقه حضور در کابینه احمدی‌نژاد را نیز درکارنامه دارد و ازجمله اعضای اصولگرایان تأثیرگذار حاضر درمجلس است، از احتمال ورود فراکسیون نمایندگان ولایی به موضوع انتخابات خبر داده و دراین رابطه به ایلنا گفته است که این تشکیلات پارلمانی مستقل از جمنا اقدام به حمایت از کاندیداها خواهد کرد. او با اشاره به برگزاری جلساتی طی هفته‌های آینده با قالیباف و رئیسی تأکید کرده که همه‌چیز دراین رابطه به آن جلسات و رأی‌گیری نمایندگان عضو این فراکسیون بستگی دارد. بنابراین درشرایطی که جمنا با مشکلات فراوانی برای جمع‌کردن اصولگرایان درکنار هم روبه‌رو بود و با کاندیداتوری بقایی و احمدی‌نژاد و نیز کاندیداتوری برخی از اعضای خود ازجمله زاهدی و همچنین عدم حمایت جبهه پایداری، عملا بخش‌های قابل توجهی ازجامعه رأی خود را از دست داده بود، حال علاوه بر این‌که هنوز هم درباره این‌که بتواند چهار کاندیدای اصلی‌اش را به کناره‌گیری به ‌نفع گزینه نهایی متقاعد کند، مطمئن نیست، حتی گروهی از نمایندگان اصولگرای مجلس را نیز درمقابل خود می‌بیند و این یعنی دست‌اندازی دیگر درمسیر اجماع جمنا!




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024