جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 19.04.2017, 21:42

قوه قضاییه دستور فیلتر کردن تماس صوتی تلگرام را صادر کرد

یک منبع آگاه به کمیپن حقوق بشر در ایران گفت قوه قضاییه ایران طی نامه‌ای که روز ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ به شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنت و تلفن‌ همراه  ارسال کرده با استناد به این موضوع که تماس صوتی تلگرام بر ضد امنیت ملی است،‌ دستور فیلترینگ این سرویس محبوب در پیام رسان تلگرام  را صادر کرده است.

تماس صوتی تلگرام در تاریخ ۱۰ فروردین ۱۳۹۶ برای تمام کاربران ایرانی از طرف شرکت تلگرام فعال شده بود که یک روز بعد توسط اوپراتور‌های تلفن همراه در ایران مسدود شد. با وجود تکذیب این شرکت‌ها اما تحقیقات کمپین نشان می‌دهد که این فیلترینگ فقط بر روی اوپراتورهای موبایل اعمال شده بود و سایر شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنت هیچ محدودیتی را برای تماس صوتی تلگرام اعمال نکرده بودند.

فعال شدن این سرویس توسط تلگرام، با استقبال گسترده کاربران ایرانی مواجه شد و همچنین فیلتر کردن آن با واکنش آنها در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر را به دنبال داشت. برخی از کاربران توییتر، به صورت مستقیم اپراتورهای تلفن همراه را مخاطب قرار داده و خواستار پاسخگویی آنها نسبت به این فیلترینگ شدند.

این اقدام از طرف شرکت‌های تلفن همراه برخلاف اصول ارائه خدمات «بدون تبعیض» است. Net Neutrality و یا شبکه بدون تبعیض مفهومی است که در سال ۲۰۰۳ توسط تیم وو(Tim Wu) استاد حقوق رسانه دانشگاه کلمبیا مطرح شد به این معنی که شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنتی،‌ اوپراتورهای تلفن همراه و دولت‌ها باید با همه انواع داده در اینترنت به شکل یک سان رفتار کنند. به بیان ساده‌تر داده‌ها و محتوای اینترنت نباید بر اساس کاربر، محتوا، سایت، پلتفرم، اپلیکیشن و سایر موارد تبعیض قائل شوند یا قیمت متفاوت اعلام کنند.

مفهوم شبکه بدون تبعیض در مشنور حقوق شهروندی حسن روحانی نیز مورد اشاره و تایید قرار گرفته بود. در ماده ۲۶ منشور حقوق شهروندی آمده است که «شهروندان حق دارند نظرات و اطلاعات راجع به موضوعات مختلف را با استفاده از وسایل ارتباطی، آزادانه جست وجو، دریافت و منتشر کنند. دولت باید آزادی بیان را به طور خاص در عرصه های ارتباطات گروهی و اجتماعی و فضای مجازی ازجمله روزنامه، مجله، کتاب، سینما، رادیو، تلویزیون و شبکه های اجتماعی و مانند این ها طبق قوانین تضمین کند.»

پس از اما آن در تاریخ ۲۹ فروردین ماه ۱۳۹۶ با دستور قوه قضاییه ایران به ۲۰ شرکت اریه دهنده خدمات اینترنت و اوپراتور تلفن همراه به صورت کامل فیلتر و قطع شد.

بر اساس آخرین بیانیه پاول دوروف مدیر عامل شرکت تلگرام،‌ این اپلیکیشن ۴۰ میلیون کاربر فعال در ایران دارد که با استفاده از تماس صوتی تلگرام می‌توانستند با هزینه کمتر و کیفیت بالاتر با مخاطبین خود در تماس باشند. شرکت تلگرام در بیانیه‌ای که برای راه اندازی این سرویس منتشر کرد اعلام کرد که مکالماتی که توسط این ویژگی انجام شود به صورت End to End رمزگذاری شده است و هیچ کس قادر نخواهد بود تا مکالماتی را که با این اپلیکیشن انجام می‌شود را شنود کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024