پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 28.03.2017, 7:11

سفیر آمریکا در سازمان ملل: ایران کاملا تحت نظر خواهد بود

رادیو فردا: نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، هفتم فروردین ماه در نشست «آیپک»، گسترده‌ترین لابی حامی اسرائیل در آمریکا، از توافق اتمی تهران، واشینگتن و پنج قدرت جهانی انتقاد کرده و می‌گوید «ما مانند شاهین، ایران را زیر نظر خواهیم داشت».

خانم هیلی گفته است «چرا اساسا این توافق شکل گرفت، چرا اصلا تصویب شد؛ این‌ها پیش از من رخ داده. وحشتناک است».

او می‌گوید «وقتی توافق (اتمی) ایران صورت گرفت، تمام آن‌چه اتفاق افتاد این بود که به ایران و روسیه قدرت داد و سبب شد که ایران جسورتر شود».

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد افزوده است «ما مانند شاهین ایران را تحت نظر خواهیم گرفت. ما این اطمینان را ایجاد خواهیم کرد که هر چه انجام دهند، زیر نظر خواهد بود، در مورد آن اقدامی صورت خواهد گرفت و با آن برخورد خواهد شد».

سفیر ایالات متحده در بخش دیگری از سخنان خود گفته دولت این کشور اجازه نخواهد داد تا قطعنامه دیگری مانند قطعنامه ۲۳۳۴ علیه اسرائیل تصویب شود.

نیکی هیلی با اشاره به قطعنامه ۲۳۳۴ که در واپسین رزوهای دولت پیشین به ریاست‌جمهوری باراک اوباما، در سازمان ملل تصویب شد، گفته «هرگز چنین چیزی» تکرار نخواهد شد و «اجازه نخواهیم داد، هیچ‌کسی در حمایت ما [از اسرائیل] تردید کند».

شورای امنیت سازمان ملل، در دی ماه سال گذشته قطعنامه درخواست از اسرائیل برای توقف ساخت و سازها در سرزمین‌های اشغالی را تصویب کرد، بدون آنکه آمریکا در رأی‌گیری شرکت کند؛ قطعنامه بدون وتوی ایالات متحده علیه تصویب شد، موضوعی که طی دهه‌های گذشته بی‌سابقه بود.

خانم هیلی در نشست آیپک گفته است روزهای «ضربه‌زدن به اسرائیل به پایان رسیده‌است».

سفیر آمریکا در سازمان ملل در عین حال در بخشی از سخنرانی خود تاکید کرده است که ایالات متحده «هر بار که اتفاق نادرستی بیفتد» به آن واکنش نشان خواهد داد. خانم هیلی گفته «می‌خواهم این اطمنیان را بدهم که ایالات متحده بار دیگر هدایت [امور] را در دست گرفته است».

مایک پنس: اجازه نمی‌دهیم ایران سلاح هسته‌ای تولید کند

معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز در نشست «آیپک» تاکید کرده‌است که رفتار و عملکرد تهران تحت نظر قرار دارد و ایالات متحده «اجازه نمی‌دهد ایران جنگ‌افزار هسته‌ای تولید کند».

مایک پنس، هفتم فروردین ماه، هشدار دولت آمریکا را مجددا بیان کرده است که حکومت ایران از واشینگتن «رسما اخطار» گرفته‌است.

پیش از این مایکل فلین، مشاور امنیت ملی پیشین رییس‌جمهوری آمریکا، در بهمن ماه و در پی یک آزمایش موشکی از سوی ایران، گفته بود فعالیت‌های تهران تهدیدی برای آمریکا، دوستان و متحدان آن در منطقه است و به تهران «رسما هشدار» داده بود.

آقای پنس در نخستین روز از نشست سه‌روزه «آیپک» گفته است «ایالات متحده تحت ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، به ایران اجازه نخواهد داد سلاح هسته‌ای تولید کند؛ این تعهد خلل‌ناپذیر ما به شما، به اسرائیل و به جهان است».

تهران همواره تاکید کرده‌است که برنامه‌ هسته‌ای در آن کشور با اهداف صلح‌آمیز و نه برای تولید سلاح هسته‌ای، راه‌اندازی شده‌است. با این همه همکاری نکردن با سازمان‌های بین‌المللی ناظر و انجام اقداماتی که شورای امنیت سازمان ملل متحد آن‌ها را لزوما صلح‌آمیز نمی‌دانست، در دوره ریاست‌جمهوری محمودی احمدی‌نژاد، به تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران انجامید. در نهایت دولت حسن روحانی، باراک اوباما و پنج کشور دیگر به توافقی دست یافتند که از یک سو برنامه اتمی ایران را محدود کرده، از سوی دیگر تحریم‌های هسته‌ای را برچیده‌است.

توافق اتمی با مخالفت تمامی نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و انتقاد دونالد ترامپ، در زمان رقابت‌های ریاست‌جمهوری روبه‌رو شد. مخالفان بر این عقیده هستند که برنامه جامع اقدام مشترک، «توافق بدی» است.

دونالد ترامپ، در نشست سال گذشته آیپک، در جریان رقابت‌های انتخاباتی آمریکا، برجام را «توافقی فاجعه‌بار» و زمانی در تابستان سال گذشته آن را «ابلهانه‌ترین و خطرناک‌ترین سوءقضاوت در تاریخ آمریکا» توصیف کرده بود.

با این همه مقام‌های دولت آمریکا گزارش‌ها در مورد تمایل به لغو یک‌طرفه توافق اتمی از سوی واشینگتن را رد کرده‌اند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024