پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 27.03.2017, 10:15

عرب سرخی: طرفداران روحانی با مردم گفت و گو کنند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: همه کسانی که تداوم کار آقای روحانی را مناسب ترین راه برای حل و فصل مشکلات کشور می دانند، باید با تمام توان با اقشار مختلف جامعه گفت و گو کرده و به تشریح دستاوردهای فعلی و برنامه های آتی روحانی بپردازند.

فیض الله عرب سرخی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا ضمن اشاره به آرایش سیاسی اصلاح طلبان افزود: عمده اصلاح طلبان حول محور رییس دولت اصلاحات و شورای عالی سیاست گذاری سامان یافته اند و موضع رسمی خود را در حمایت از آقای روحانی اعلام کرده اند.

وی یادآور شد: البته برخی از گروه های کوچک نغمه هایی مستقل ساز کرده و از برخی چهره های نه چندان صاحب شانس و تاثیرگذار به عنوان نامزد انتخاباتی خود نام می برند

ولی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان از طریق گفت و گو سعی خواهد کرد که آنها را از تکروی و جدایی باز دارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: طبعا، در نتیجه گفت وگوها، بخش هایی از آنها به جمع اصلی ملحق خواهند شد ولی ممکن است پاره ای نیز مسیر خود را ادامه دهند اما این عده تاثیر گذاری تعیین کننده ای نخواهند داشت.

وی درباره میزان احتمال معرفی نامزد سایه در کنار روحانی گفت: پیشنهاد داشتن نامزد سایه ، یک تدبیر برای شرایط اضطراری است و به عنوان یک اقدام پیشگیرانه به آقای روحانی پیشنهاد شده تا به هر ترتیب که خود صلاح می داند عمل کند و این موضوع یک بحث عمومی برای پرداختن همگان به آن نیست.

** شاید رییسی سازهای اصولگرایان را مقداری هم صدا کند

وی در ادامه به آرایش سیاسی اصولگرایان اشاره کرد و گفت: اصولگرایان پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ٩٢ تصمیم قطعی گرفتند تا سازهای متفرق بین خود را مدیریت کنند و حتی المقدور با یک صدا در صحنه حاضر شوند اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد و بخش عاقل و معتدل آنها به کلی حرکتی مستقل را در پیش گرفت تا آنجا که چهره ای چون علی لاریجانی از فهرست انتخاباتی آنها در مجلس دهم بیرون ماند.

عرب سرخی ادامه داد: اما در انتخابات پیش رو وضع متفاوت از گذشته است. علاوه بر احمدی نژاد که سازی جدا کوک کرده است، افراد و گروه هایی نظیر سعید جلیلی و جبهه پایداری از یکسو و موتلفه از سوی دیگر، آهنگ دیگری می نوازند.

وی خاطر نشان کرد: همه اینها در حالی است که طیف معتدل اصولگرایان امروزه راه مستقل خود را تحکیم کرده و حمایت از دولت روحانی را در دستور کار جدی داده است.

این فعال اصلاح طلب خاطر نشان کرد: در این وضعیت، شاید نامزدی ابراهیم رییسی تولیت آستان قدس رضوی بتواند تا حدودی باعث کنار رفتن برخی مدعیان شود ولی ائتلاف کامل و واحد همچنان دور از دسترس اصولگرایان خواهد بود.

** طرفداران روحانی با مردم گفت و گو کنند

عرب سرخی در ارزیابی کلی خود از فضای انتخاباتی کشور گفت: آقای روحانی تا امروز رقیبی جدی ندارد و در میان نامزدهای رونمایی شده کسی که دارای قدرت برابری و رقابت با رییس جمهور مستقر باشد، وجود ندارد اما این به آن معنی نیست که حامیان آقای روحانی نیازی به اقدام برای پیروزی وی ندارند.

وی تاکید کرد: همه کسانی که تداوم کار آقای روحانی را مناسب ترین راه برای حل و فصل مشکلات کشور می دانند باید با تمام توان با اقشار مختلف جامعه گفت و گو کنند و ضمن تبیین و تشریح صحیح عملکرد چهارسال گذشته دولت تدبیر و امید، برنامه های روحانی برای سال آینده را هم توضیح دهند.

عرب سرخی افزود: فراموش نکنیم که صدا و سیما به عنوان مهم ترین ابزار اطلاع رسانی نه تنها به دولت کمکی نمی کند بلکه خود رقیب اصلی دولت شده است و در مسیر تخریب آن حرکت می کند . بنابر این، دولت نیز باید تمرکز خود در اطلاع رسانی را از طریق سایر رسانه ها انجام دهد و ارتباط خود را با آنها بیش از پیش تحکیم بخشد.

** دولت یازدهم گام هایی اساسی در اقتصاد برداشته است

عرب سرخی، عملکرد دولت یازدهم را در زمینه های مختلف، قابل قبول و مثبت برشمرد و اظهارداشت: دولت روحانی به ویژه در حوزه های اقتصادی ، سیاست خارجی و سیاست داخلی اقدامات ارزشمندی داشته و دستاوردهای خوبی برجای گذاشته است.

وی افزود: مدیران ارشد دولت روحانی اگرچه، نسبتا مسن بودند و طراوت لازم را نداشتند اما دارای تجربه لازم و کارساز برای اداره قوه مجریه بودند. بنابر این، باید دولت را در صحنه اجرا موفق دانست و امیدوار بود که با رفع نواقص در دور دوم گام های مهم تری بردارد.

معاون وزیر بازرگانی در دولت اصلاحات تصریح کرد: دولت یازدهم در بخش اقتصادی ضمن کاهش چشمگیر تورم، در حوزه های نفت و گاز و کشاورزی گام هایی اساسی برداشت.

وی افزود: در زمینه سیاست خارجی نیز دولت روحانی با به سرانجام رساندن مذاکرات هسته ای و امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، تهدیدهای مهمی را از کشور دور کرد هرچند معتقدم تیم سیاست خارجی دولت می توانست شجاعانه تر عمل کند.

عرب سرخی گفت: دولت در حوزه سیاسی هم اقدام های اساسی انجام داده و قدم های مهمی چون برگزاری انتخابات مجلس دهم و کمک به تعدیل فضای نظامی – امنیتی برداشته است .

به عقیده وی، دولت در بخش اطلاع رسانی، فاقد برنامه و اثر بخشی لازم است.

**نتیجه انتخابات شوراها برای تعمیق برنامه های روحانی ضروری است

عرب سرخی، انتخابات شوراها را نیز برای اصلاح طلبان و حامیان دولت، مهم خواند و رای آوردن افرادی همراه با دولت را در تعمیق برنامه های روحانی ضروری دانست.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024