پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 23.03.2017, 5:19

خانواده لوینسون خواستار دریافت خسارت از ایران شدند

بی بی سی: خانواده یک شهروند آمریکایی ناپدید شده خواستار دریافت خسارت از جمهوری اسلامی ایران شده‌اند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا و روزنامه نیویورک تایمز، همسر و هفت فرزند رابرت لوینسون، کارمند سابق پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) که حدود ده سال پیش ناپدید شد، علیه دولت ایران به دلیل “رنج وارده به هر یک از اعضای خانواده در نتیجه اقدام غیرقانونی در گروگانگیری، شکنجه و ارتکاب سایر جرایم” علیه آقای لوینسون به یک دادگاه فدرال شعبه واشنگتن شکایت کرده و خواستار دریافت خسارت مالی شده‌اند. میزان خسارت درخواستی در این پرونده مشخص نشده است.

پیش از این نیز آمریکایی‌هایی که در ایران بازداشت و زندانی شده بودند، با متهم کردن دولت جمهوری اسلامی به گروگانگیری غیرقانونی، از ایران شکایت کرده‌اند اما در مورد آقای لوینسون، مقامات ایرانی بازداشت او را تکذیب کرده و همواره تاکید داشته‌اند که از سرنوشت او آگاهی ندارند.

وکیل خانواده لوینسون این ادعای مقامات ایرانی را مردود دانسته و گفته است که “دولت ایران از همان ابتدا به انتشار اطلاعات گمراه کننده در این مورد مشغول بوده است.”

او گفته که خانواده آمریکایی ناپدید شده خواستار عدالت هستند و افزوده است که “آنان همچنین می‌خواهند همه جهانیان از رفتار خشونت‌آمیز و بد طینتی ایران آگاهی یابند.”

مقامات ایرانی هنوز در مورد این پرونده جدید اظهار نظر نکرده‌اند اما طرح آن می تواند باعث تشدید تیرگی روابط بین دولت دونالد ترامپ و جمهوری اسلامی شود. آقای ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی، وعده داد که رابرت لوینسون را به آمریکا بازگرداند.

اگرچه منابع اطلاعاتی آمریکا معتقند که نهادهای سیاسی، مذهبی یا اطلاعاتی ایران مسئول بازداشت رابرت لوینسون بوده‌اند و او را احتمالا به عنوان گروگان و به منظور دریافت امتیازاتی از آمریکا در اختیار دارند، دولت باراک اوباما هرگز مستقیما ایران را در این مورد متهم نکرد.

رابرت لوینسون زمانی کارمند اف‌بی‌آی بود اما بعدا به عنوان کارآگاه خصوصی به کار پرداخت، در مارس سال ٢٠٠٧ - ده سال پیش - ظاهرا از طرف یک شرکت تولید دخانیات برای تحقیق در مورد یک شبکه قاچاق سیگار وارد جزیره کیش شد و از آن پس، خبری از او در دست نیست. همسرش چند ماه بعد به ایران سفر کرد اما نتوانست اطلاعاتی در مورد او به دست آورد.

خانواده آقای لوینسون گفته‌اند که شواهدی در اختیار دارند که نشان می‌دهد او در ایران بازداشت است و طی سال‌های گذشته، در موارد مختلف از دولت ایران خواستار دریافت اطلاعاتی در مورد او شده و حتی به این کشور هم سفر کرده‌اند.

برخی مقامات ایرانی در مواردی از تمایل به همکاری و کمک در یافتن اطلاعاتی در مورد رابرت لوینسون سخن گفته‌اند. از جمله حسن روحانی در مصاحبه ای در سال ١٩٩٤ و هنگام سفر به نیویورک برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، گفت که دولت او آماده همکاری در این زمینه است. یک سال پیش هم معاون کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفت که جمهوری اسلامی “از بُعد انسانی” آماده کمک به کسب اطلاعات در این مورد است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024