جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 20.03.2017, 19:49

«ایران» در سالی که گذشت / صادق زیباکلام

صادق زیباکلام در یادداشتی با عنوان «ایران در سالی که گذشت» در اینستاگرام نوشت:

* حلول سال جدید و عیدنوروز را به همه هم‌وطنان عزیز تبریک گفته و آرزوی سالی پر از خیروبرکت از خداوند مسئلت می‌نمایم. سالی که گذشت مثل همه سال‌های دیگر با خاطرات تلخ و شیرین همراه بود.بدون تردید فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکی از غم‌انگیزترین رخدادهای سال۹۵ بود. درگذشت عباس کیارستمی، علی معلم، افشین یداللهی، داوود رشیدی، مصطفی پورحیدری، مرضیه دباغ (حدیدچی)، آیت‌الله عبدالکریم موسوی اردبیلی، فرشته بازرگان و … ازجمله رویدادهای غم‌انگیز سالی که گذشت بودند.ایضا می‌بایستی یادی از ساختمان پلاسکو و قربانیان آن بالأخص مأموران فداکار آتش‌نشانی بنماییم. در عرصه داخلی تغییر و تحولات جدیدی صورت نگرفت.

* بی‌توجهی به محیط‌زیست و بی‌توجهی بیشتر به مشکلات و مسائل بلندمدت کم‌آبی کشور همچنان ادامه یافت.از بین رفتن محیط‌زیست همان‌قدر در ایران عادی شده که شنیدن اینکه مدت‌هاست در خصوص آب از وضعیت بحرانی عبور کرده و وارد وضعیت قرمز شده‌ایم. فساد اقتصادی نه‌تنها کاهش پیدا نکرد بلکه گسترده‌تر هم شد. درحالی‌که اصحاب قدرت سعی می‌کردند با کوبیدن چماق «حقوق‌های نجومی» بر سر دولت، «املاک نجومی» را پنهان نمایند، هیچ‌یک از اصحاب قدرت حاضر نشدند این پرسش ساده را مطرح نمایند که: با توجه به این واقعیت که احراز مقامات مدیریتی در ایران اسلامی با کلی بررسی‌های «گزینشی» همراه است و با توجه به این واقعیت که این‌همه دستگاه‌های نظارتی، بازرسی، تعزیراتی، حراستی، حفاظتی و … در نظام تعبیه شده، چرا در مقایسه با جوامع دیگر این‌همه فساد در جامعه ما جاری است؟ ضمن آنکه هیچ‌کدام از مسئولین و مدیران کشورهای دیگر یک‌هزارم ادعاهای شریعتمداری مدیران و مسئولین ما را ندارند. البته باز جای شکرش باقی است که مفاسد اقتصادی را مسئولینمان بر گردن آمریکا، صهیونیسم بین‌الملل و جریان نفوذی هنوز نریخته‌اند.

* بیکاری و رکود همچنان ادامه پیدا کرد و جناب رئیس‌جمهور آخرش هم حاضر نشدند به مردم بگویند که اساساً چند درصد از اقتصاد کل کشوردر دست دولت به معنای قوه مجریه است و چند درصدش در دست نهادها، بنیادهاو سازمان‌های دیگری است که نه‌تنها به دولت بلکه به مجلس و هیچ نهاد دیگری هم پاسخگو نبوده و بسیاری‌شان یک ریال هم مالیات نمی‌پردازند.

* سال ۹۵ را در حالی به پایان رساندیم که آشفتگی در اردوگاه اصولگرایان در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری موج می‌زند. اصولگرایان همچنان «کاسه چه کنم؟» به دست گرفته‌اند و درحالی‌که دو ماه بیشتر به انتخابات نمانده سرانجام موفق شدند بعداز ماه‌ها رایزنی با تهیه یک لیست ۱۵نفره رکورد جدید از بلاتکلیفی سیاسی از خود بر جای بگذارند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024