جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 17.03.2017, 22:12

سه مخفیگاه احتمالی ابوبکر بغدادی رهبر داعش

العربیه: با ادامه پیروزهای ارتش عراق و ائتلاف بین المللی به ویژه از زمان آغاز عملیات آزادسازی بخش غربی موصل، این سوال در اذهان عمومی مطرح می‌شود که بالاخره سرنوشت ابوبکر بغدادی رهبر داعش، در شرایطی که بسیاری از مناطق تحت تصرف خود در سوریه و عراق را از دست داده و دایره محاصره قلمرو خلافتش روز به روز تنگ‌تر می‌شود، به کجا منتهی می‌شود.

پیشتر گزارش‌های ضد ونقیضی در مورد اصابت ابوبکر بغدادی در منطقه قائم منتشر شده بود. این در حالی است که هواداران خلیفه داعشی پیام‌هایی صوتی او را هر چند وقت یک بار در کنار جمله معروفی تحت عنوان «پیام خلیفه برای رعیت» (امت اسلامی) در شبکه‌های اینترنت منتشر می‌کنند.

العربیه.نت طی مصاحبه هایی در این زمینه با برخی از منابع خود در داخل موصل دریافت که بسیاری از رهبران داعش و خانواده‌هایشان از بخش غربی موصل به سمت مناطق بیابانی فرار کرده‌ و تنها رهبران و فرماندهان ردهای پایین این گروه که اغلب از شهروندان خارجی هستند را برای مقاومت در برابر نیروهای ارتش عراق و ائتلاف بین الملل رها کرده‌اند.

اما درباره ابوبکر بغدادی اکثر اسناد خبری و اطلاعاتی از داخل موصل به العربیه رسیده، دال بر این است که رهبر داعش با کاروانی بزرگ که شامل اتومبیل‌های غیر نظامی و بدون هر گونه نشانه‌‌ یا علامتی از نظامی بودن کاروان از غرب موصل خارج و به سوی صحرا رفت.

منابع امنیتی می‌گویند رهبر داعش از زمان آغاز عملیات آزادسازی موصل تاکنون سه بار وارد شهر موصل شد اما در هر مورد کاروان و خودروهای حامل او تغییر داده می‌شد کما اینکه او از هیچ وسیله‌ای مانند تلفن همراه، کامپیوتر یا غیره که احتمال ردیابی‌اش به وسیله نیروهای ائتلاف وجود دارد، با خود حمل نمی‌کرد.

یکی از منابع العربیه گفت که ابوبکر البغدادی می‌تواند به چند مکان منتقل شود، یکی از این اماکن صحرای نینود است . اگر او به صحرای غرب نینوا حرکت کند از آنج‌ا می‌تواند به سوی سوریه وسپس شهر الرقه برود.

دومین مکان برای ابوبکر البغدادی منطقه قائم است که در مرز میان عراق و اردن واقع شده است. ابوبکر البغدادی از این منطقه می‌تواند به صحرای النخیب که میان عراق و اردن واقع است برود و آنجا پناه ببرد.

سومین مکانی که رهبر داعش می تواند آن‌جا برود، صحرای جنوب موصل یعنی منطقه مطیبیخه است که میان استان صلاح الدین و دیالی قرار دارد. رهبر داعش و شبه نظامیان او از مناطقی استفاده می‌کنند که برای ائتلاف بین الملل و نیروهای عراقی مناطق متروکه به شمار می‌رود.

از نظر تشکیلاتی نیز گروه داعش به صورت شاخه انگوری عمل می‌کند به این ترتیب که یک فرمانده هسته‌ای را تشکیل می‌دهد و با فرمانده دیگر در ارتباط می‌ماند و به این  هسته‌ها به صورت مجزا تنها از طریق فرماندهان با هم ارتباط دارند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024