پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 16.03.2017, 8:05

کاخ سفید: اهمیت رویارویی با ایران را با محمد بن سلمان بررسی کردیم

العربیه: کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای درباره دیدار شاهزاده محمد بن سلمان و دونالد ترامپ از اتفاق نظر دو طرف در زمینه‌های مختلف و بررسی نقش ایران در ایجاد بی‌ثباتی در منطقه خبر داد.

دو طرف در زمینه دخالت‌های ایران در منطقه و نقش این کشور در بی‌ثباتی منطقه اتفاق نظر دارند که باید برنامه‌ای جدی برای مقابله با ایران به کار گرفته شود.

در بیانیه‌ای که به مناسبت دیدار ولی ولیعهد سعودی از ایالات متحده، از سوی کاخ سفید منتشر شده، آمده است: دو طرف درباره لزوم به کارگیری استراتژی‌های مرتبط با همکاری‌های مشترک پایدار و مبتنی بر مصالح ملی دو کشور، اتفاق نظر دارند.

کاخ سفید در ادامه بیانیه خود آورده است: دونالد ترامپ حمایت خود را از راه‌اندازی برنامه همکاری مشترک در زمینه‌های دفاعی، انرژی، تکنولوژی و زیرساخت‌ها اعلام کرده است. این برنامه همکاری مشترک که حجم آن ۲۰۰ میلیارد دلار اعلام شده، در عرض چهار سال یک میلیون فرصت شغلی مستقیم و چند میلیون فرصت شغلی غیرمستقیم در آمریکا و تعداد قابل توجهی فرصت شغلی در پادشاهی سعودی به وجود آورد.

رئیس‌جمهوری آمریکا نیز رغبت خود برای حل بحران فلسطین و اسرائیل و از سرگیری مذاکرات صلح تا حصول نتیجه را اعلام کرد.

دو کشور علاوه بر همکاری‌های اقتصادی عزم جدی خود برای همکاری در زمینه مبارزه با «داعش» و دیگر سازمان‌های تروریستی فرامرزی که همه جهان را تهدید می‌کنند، نیز اعلام کردند.

دونالد ترامپ در این دیدار با چشم انداز سعودی ۲۰۳۰ نیز آشنا شد و برای حمایت از سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه در این راستا و افزایش همکاری‌های دوجانبه اعلام آمادگی کرد.

***

همه آنچه باید درباره دیدار ولی ولی‌عهد سعودی و ترامپ بدانید


مشاور امیر محمد بن سلمان این دیدار را یک “تحول تاریخی” توصیف کرده است. این توصیف حاوی معانی و جزئیات پرشماری درباره رابطه پادشاهی سعودی و ایالات متحده آمریکاست؛ رابطه‌ای که در دوره باراک اوباما رو به سردی گرائیده بود.

دونالد ترامپ در خلال دیدارش با ولی ولی‌عهد سعودی کوشید جو دوستانه‌ای بر این دیدار حاکم کند. برگزاری مراسم ناهار در سالن شرقی کاخ سفید و در غذاخوری خانوادگی ترامپ، بهترین دلیل برای اثبات این موضوع است.

ترامپ پس از دیدار با امیر محمد بن سلمان، از مقامات عالی‌رتبه خواست به سالن وارد شوند و سخنانی را که خودش از ولی ولی‌عهد سعودی شنیده، نیز بشوند. ترامپ از شاهزاده جوان سعودی خواست سخنانش را برای مقامات عالی‌رتبه آمریکایی تکرار کند تا آنها با نگرش او آشنا شوند. این موضوع سبب شد در این دیدار بر خلاف معمول که موضوعات به شکل کلی مطرح می‌شوند، به جزئیات دقیق موضوعات مورد بحث نیز پرداخته شود.

همسویی افکار رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا و ولی ولی‌عهد سعودی و وزیر دفاع این کشور در این دیدار کاملا مشهود بود و ترامپ اشتیاق فراوانی برای شنیدن نظرات شاهزاده سعودی و کشور پادشاهی سعودی و تمام جزئیات مربوط به آنها از خود نشان داد.
* تصمیمات ترامپ در موضوع مهاجران

در این دیدار شاهزاده محمد بن سلمان و دونالد ترامپ موضوع ممنوعیت ورود شهروندان برخی کشورها به آمریکا را بررسی کردند. شاهزاده محمد گفت که پادشاهی سعودی باور دارد این تصمیم، کشورهای اسلامی، مسلمانان و دین اسلام را هدف قرار نداده، بلکه یک تصمیم از سوی دولت آمریکا برای منع ورود تروریست‌ها به خاک آمریکاست.

وزیر دفاع سعودی در ادامه گفت اطلاعاتی که در اختیار سازمان‌های امنیتی سعودی است نشان می‌دهد که برنامه ریزی های تروریستی بر ضد آمریکا به شکل سری در آن کشورها در جریان است تا از آنچه نقطه ضعف آمریکا در زمینه امنیتی می دانند استفاده کرده و به آمریکا ضربه بزنند. پادشاهی سعودی موضع آمریکا و اقدامات پیشگیرانه فوری دولت این کشور برای حمایت کشور از حملات تروریستی را درک می کند.

* موضوع ایران
این دیدار دوجانبه، همسویی تمام و کمال دو کشور درباره اقدامات مداخله‌جویانه ایران در منطقه و لزوم مقابله با آن را نشان داد. دولت آمریکا همچنین موضع پادشاهی سعودی در این زمینه را ستود.

رئیس‌جمهوری آمریکا از اقدامات پادشاهی سعودی در قبال ایران و دخالت‌های این کشور در امور داخلی دیگر کشورهای منطقه تجلیل کرد.

از سوی دیگر شاهزاده محمد بن سلمان نیز توافق هسته‌ای با ایران را یک توافق بد و خطرناک خواند که تمام افراد آشنا با شرایط منطقه و سیاست‌های ایران را شگفت زده کرده است. به گفته وزیر دفاع سعودی این توافق نتیجه‌ای جز به تاخیر انداختن موقت ساخت تسلیحات هسته‌ای توسط ایران رادیکال، نخواهد داشت. از آنجا که کشورهای منطقه حضور ایران هسته‌ای را در منطقه نخواهند پذیرفت، این موضوع می‌تواند آغاز یک مسابقه تسلیحاتی خطرناک در منطقه باشد.

* تروریسم
دو طرف در این دیدار درباره فعالیت سازمان‌های تروریستی برعلیه ملت و دولت پادشاهی سعودی گفت‌وگو کرده و فعالیت این سازمان‌ها را با هدف کسب مشروعیت در سعودی، به عنوان کشوری پیشروی جهان اسلام و محل نزول وحی و سرزمین حرمین شریفین و قبله مسلمان دانستند.

* اقتصاد
در این دیدار، ولی ولی‌عهد سعودی و رئیس‌جمهوری آمریکا به موضوع همکاری‌های اقتصادی استراتژیک نیز پرداخته و تلاش کردند در این چهارچوب فرصت‌های همکاری جدیدی خلق کنند. طرف سعودی در این دیدار از سرمایه‌گذاری‌های عظیم در ایالات متحده و تسهیل فرصت‌ها برای حضور شرکت‌های آمریکایی در زمینه‌های دفاعی و امنیتی در بازار سعودی خبر داد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024