پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 21.02.2017, 21:15

تاجزاده: روحانی اگر رای بالا می‌خواهد باید به مطالبات ملت پاسخ مثبت دهد

* روحانی اگر رای بالا می‌خواهد باید به مطالبات ملت پاسخ مثبت دهد

* اگر مهندس موسوی در حصر نبود و می‌توانست در انتخابات شركت كند به نظر من می‌توانست روحانی را شكست دهد.

* جامعه یكبار نظام پارلمانی را پس زده، زیرا تجربه بسیار تلخی در این باره از زمان شاه باقی مانده است. امروزه به نفع هیچ كس نیست كه دوباره ما در آن مسیر گام برداریم. نظام شاه-نخست وزیر بی‌اختیار به انقلاب ختم شد.

* احتمال رد صلاحیت رییس جمهوری كه روی كار است، چه روحانی و چه هر فرد دیگری، نزدیك به صفر است، زیرا این موضوع موجب می شود مشروعیت نظام زیر سوال برود.

* تندروهای داخلی فكر می‌كردند اگر فضای امریکا به سمت راست های تندرو برود در ایران هم گزینه ای تندرو  روی كار خواهد آمد.

* برعکس دلواپسان، بسیاری از اصولگرایان بر این باورند كه در برابر یك تندروی خارجی نباید در ایران فرد تندرو دیگری قرار گیرد.

* با وجود تمامی گلایه هایی كه از آقای روحانی داریم، از او حمایت خواهیم كرد. حتی اگر شكستی هم ایجاد شود ما ائتلاف خود را حفظ خواهیم كرد.

* به نظر من دکتر روحانی ثبت نام می كند، تایید صلاحیت می شود و رای می آورد، اما در مورد میزان آرایش در حال حاضر نمی توان صحبت كرد.

* اگر دکتر روحانی یك رقیب جدی با عملكرد درخشان اقتصادی و برنامه روشن در این حوزه داشت، به طور حتم با مشکل مواجه می شد.

* جدی ترین رقیب این روزهای روحانی، آقای قالیباف است كه به نظر  من رای او دو رقمی نمی‌شود. حتی اگر تمام اصولگرایان در مورد او به وحدت برسند، بازهم آرا او به ده میلیون نخواهد رسید. زیرا اکثریت مردم یك نظامی آن هم با تفكر گازانبری رای نمی دهند.

* در این دوره آقای احمدی نژاد از حضور در انتخابات نهی شد و اگر قرار باشد روحانی نیز رد صلاحیت شود، دیگر انتخابات از معنای خود خارج می شود. رد صلاحیت رییس جمهور، ممكن است هزینه هایی داشته باشد. دلسوزان نظام حاضر نیستند زیر بار این هزینه ها بروند. رد صلاحیت روحانی به این معناست كه مسئولان عالی‌رتبه نظام می‌خواهد همه مسئولیت را تنها به دوش بكشند.

* در آینده شاید فضای مجازی به سمتی برود كه انتخابات به شكل امروزی بی‌معنا شود.

* عده ای كه با مواجهه با اولین مشكل فكر رفتن ومهاجرت برای شان مطرح می شد، کم کم به این نتیجه می رسند كه خارج از كشور نیز چندان شرایط مناسب نیست. پس باید ماند و كشور را درست كرد.

* سخت است ولی اعتراف می کنم كه ما اگر از مناسبات منطقه‌ای و جهانی شناخت امروزی را داشتیم، شاید می‌توانستیم جلوی جنگ را بگیریم، همانطور كه می توانستیم مانع تحریم ها شویم. تندروها می خواهند دوباره آن خطاها را تكرار كنند.

* روحانی هر چه با آرای بالاتری انتخاب شود بهتر می تواند با مشکلات دست و پنجه نرم کند.

* پوپولیست از نظر من ساده سازی غیر علمی مسائل پیچیده ملی و بین المللی و یعنی کسب رای به هر قیمتی، یعنی روزی با ارتجاعی ترین بخش حوزه علمیه نزدیك شوی و روز دیگر با كوروش عكس بگیری. این یعنی این که اصولی در میان نیست و اصل این است که من رای بیاورم. زیرا هیچ منطقی نمی تواند رابطه میان مصباح و كوروش را توجیه كند.

* این كه روحانی با اتخاذ یک سیاست درست فضای مجازی را باز نگه داشت و اجازه نداد فیلتر شود، دستاورد بزرگی است و ما امروز شاهد آن هستیم كه تلگرام در حال ایجاد یك انقلاب فرهنگی در كشور است.

* هاشمی رفسنجانی سمبل عقلانیت در نظام بود و رای به روحانی یعنی نبود هاشمی را جبران كردن.

* جناح اصولگرا هیچ گزینه برجسته ای ندارد كه مطرح كند. کاندیداتوری آقای بقایی نیز به شوخی شبیه تر است. اما نكته ای كه باید در نظر گرفت این است كه یكی از مهمترین دلایل شكست كلینتون از ترامپ، پیروز دانستن خود و نگرفتن آرایش جدی در ایام منتهی به انتخابات علیه ترامپ بود و این خطر برای روحانی هم وجود دارد.

* قایق آمریكایی وارد آب های ما شدند و به نظر من باید آن‌ها را می گرفتیم و توضیح می خواستیم كه چرا وارد آب های ایران شده اند. اینكه ما پس از بازداشت ملوانان امریکایی فیلم تحقیر آمیز آن ها را پخش می كنیم، یكی از دلایلی است كه كمك می كند تا امثال ترامپ روی كار بیایند. ما باید از مرزهای خود دفاع كنیم، ولی عكس العمل ما نباید تحریک کننده باشد.

* دشمن نمی تواند ما را شكست دهد اما می تواند به ما آسیب برساند.

* سیاستمداران نه تنها برای بالا رفتن و کسب رای ملت كه برای پایین آمدن از نرده بان قدرت نیز به مردم نیاز دارند. بسیاری با رای مردم به قدرت رسیدند ولی مردم را كنار زدند و دچار سقوط شدند. افراد اندكی نیز هستند كه با نرده بان ملت بالا رفتند و با همان نرده بان پایین آمدند. در ظاهر کاره ای نیستند، اما كافی است فقط جمله ای را تكرار کنند و سرنوشت انتخابات را تغییر دهند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024