پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 21.02.2017, 22:09

احضار آمران حمله به مطهری در شیراز به دادگاه نظامی

اعتماد: احضاریه دادگاه برای آمران حمله به علی مطهری، آخرین تحول در پرونده شیراز است. پرونده‌ای كه پس از حوادث ١٨ اسفند ٩٣ در این شهر تشكیل شده بود، پس از گذشت دو سال به مرحله «احضار آمران» رسیده است. این پرونده كه با جریان شكایت نماینده تهران و در مسیر قضایی به دو بخش «ضاربان» و «آمران» تقسیم شده بود، پس از به نتیجه رسیدن در بخش اول و صدور حكم برای «عاملان» با شكایت دیگر مطهری از دستوردهندگان این حادثه، همچنان مفتوح ماند تا آن هم ماجرایی طولانی برای رسیدن به دادگاه نظامی را از سر بگذراند. اما این شكایت در میانه راه با اختلاف‌نظر «دادسرای نظامی» و «دادسرای عمومی و انقلاب» روبه‌رو شد تا پای دیوان‌عالی كشور نیز به این پرونده باز شود.

اگرچه شكایت از آمران حمله به علی مطهری از بهمن ماه سال گذشته در دادسرای نظامی شیراز مطرح شده بود، اما پس از گذشت چند ماه از رسیدگی به آن، به استناد ماده ٣١١ قانون آیین دادرسی كیفری اعلام شد كه دادسرای نظامی صلاحیت رسیدگی به این دعوی را ندارد. تنها دلیلی هم كه برای این قرار اعلام می‌شد، این بود كه اگرچه همه متهمان، «نظامی» هستند اما چون قبل از این اتهامات ضاربین كه آنان نیز نظامی بودند، در دادگاه عمومی رسیدگی و منجر به صدور حكم شده بود، پس اتهامات آمران نیز در همان دادگاه باید رسیدگی شود.

با ارجاع پرونده به دادسرای عمومی و انقلاب، نظر آن مرجع نیز همچون دادسرای نظامی بود. بازپرس دادسرای عمومی به دلیل آنكه جرایم ارتكابی در حوزه وظایف خاص نظامیان بوده، این مرجع را شایسته صلاحیت رسیدگی ندانسته، تا پرونده برای تعیین تكلیف راهی دیوان عالی كشور شود. نظر دیوان‌عالی كشور اما مبنی بر صلاحیت دادسرای نظامی شیراز برای بررسی به پرونده شكایت از آمران بود. به این دلیل كه متهمان این پرونده، همگی نظامی بودند و نظر دیوان بر این بود كه این پرونده باید در دادسرای نظامی شیراز رسیدگی شود.  اكنون آمرین این حمله مشخص هستند و تعداد آنان نیز بیش از ٥ نفر است و همچنان هم نماینده اصولگرای تهران مصر به ادامه شكایت است.

اما هدف علی مطهری از به نتیجه رسیدن این پرونده، زیر سوال بردن دستگاه نظامی كشور و به‌ویژه استان فارس و شهر شیراز نیست، دلیل اصلی او از رسیدگی به این پرونده این است كه در این ماجرا افراد خاطی به طور خودسرانه تصمیم به انجام كارهایی كرده و دستوراتی را صادر كردند كه برای ریشه‌كن كردن آن نیاز است، پیگیری‌های لازم انجام شود تا از اقدامات مشابه جلوگیری كنیم. با گذشت ماه‌ها از ارسال پرونده به دادسرای نظامی شیراز، وكیل مطهری از احضار آمران خبر  داد و گفت: در حال حاضر برای آمران این اتفاق احضاریه فرستاده شده است و منتظر هستیم كه این افراد در بازپرسی حاضر شوند و اظهارات خود را بیان كنند.

وكیل علی مطهری اما از موضوع جدیدی هم در این پرونده خبر داد.مصطفی ترك‌همدانی گفت: برای پیگیری این پرونده به دادگاه نظامی شیراز مراجعه كردم كه متوجه شدیم كسانی كه قبلا اعتراف كرده بودند دستور داشتند مانع ورود مطهری به شیراز شوند، اظهارات خود را رد كردند. این در حالی است كه در گزارش حفاظت اطلاعات دستگاه مربوط و نزد بازپرس ذكر شده است كه این افراد اذعان كردند برای این كار دستور داشته‌اند و بازپرس نیز ذیل اظهارات آنها را امضا كرده‌ است و دلیلی برای رد اظهارات سابق آنها نیست.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024