چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Tue, 21.02.2017, 21:17

نامه مولوی عبدالحمید به آیت‌الله خامنه‌ای

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان و از رهبران بلندپایه اهل سنت ایران با ارسال نامه‎ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ضمن اظهار نگرانی در خصوص «شایعه‌ منتشرشده در برخی رسانه‌ها مبنی بر دستور محرمانه رئیس قوه قضائیه جهت  تسریع اعدام محکومین اهل ‌سنت در پرونده‌های مواد مخدر»، خواهان تدبیر و جلوگیری از اجرای احتمالی این اعدام‎ها شد.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان و از رهبران اهل سنت ایران است. او سرپرست شورای هماهنگی مدارس اهل سنت استان سیستان و بلوچستان و عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان است و بارها نسبت به نقض حقوق اهل سنت در ایران اعتراض کرده است.

در نامه مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی به آیت الله خامنه ای که بخشی از آن در  پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل سنت زاهدان منتشر شده است، امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به انتشار«شایعه‌ منتشرشده در برخی رسانه‌ها مبنی بر دستور محرمانه رئیس قوه قضائیه جهت  تسریع اعدام محکومین اهل ‌سنت در پرونده‌های مواد مخدر» در بعضی رسانه‌ها، خواستار «تدبیر حکیمانه و پدرانه» رهبر جمهوری اسلامی در این خصوص شده و به «دغدغه و نگرانی اهل سنت» در این مورد اشاره کرده‎است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در نامه خود «اعدام‌های اخیر چند شهروند اهل سنت در شهرهای مختلف کشور در خصوص پرونده مواد مخدر» را از دلایل «تقویت احتمال صحت دستور محرمانه رئیس قوه قضائیه» عنوان کرده و خطاب به آیت الله خامنه ای نوشته است: «رهبر فرزانه انقلاب! قطع نظر از صحت و سقم این نامه، شایعه مذکور در میان اهل سنت دغدغه و نگرانی ایجاد کرده‎است. لذا رسیدگی به این قضیه نیاز به تدبیر حکیمانه و پدرانه حضرتعالی دارد.»

«دستور محرمانه» مورد اشاره امام جمعه اهل سنت زاهدان اشاره‌ای است به اخبار غیررسمی و تائید نشده‎ای است که برخی از سایت‎های اینترنتی درباره «دستور محرمانه صادق آملی لاریجانی رئیس قوه‌ی قضاییه به دادسراها برای اجرای سریع مجازات اعدام زندانیان مواد مخدر اهل سنت» منتشر کرده‎اند. در این خبرهای تائید نشده، آمده‎بود که پس از «تصویب طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر» در مجلس شورای اسلامی که اعدام بخشی از محکومان به اعدام با جرایم موادمخدر را منتفی خواهد کرد، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی چنین دستوری صادر کرده است تا حکم «زندانی‌ان اهل سنت محکوم به حمل مواد مخدر» پیش از قانونی شدن این طرح، اجرا شود که شامل نزدیک به «۵۰ زندانی محکوم به اعدام در زندان‌های بیرجند، مشهد، زاهدان، شیراز، کرمان و ارومیه» خواهد شد. مقام‌های قوه قضائیه تاکنون درباره صحت یا عدم صحت چنین خبری اظهار نظری نکرده‌اند.

علاوه بر نامه ای که مولوی عبدالحمید روز ۱ اسفند ماه ۱۳۹۵ به رهبر جمهوری اسلامی برای ابراز نگرانی درباره نگرانی اهل سنت از انتشار چنین اخباری، امام جمعه اهل سنت زاهدان پیشتر در ۲۸ شهریور سال ۱۳۹۲ نیز در نامه ای از علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی خواسته بود تا «از اعدام ۲۶ زندانی اهل سنت جلوگیری کند.»

مولوی عبدالحمید در آن نامه بر لزوم «مداخله رهبر جمهوری اسلامی در احکام اعدام صادر شده برای ۲۶ زندانی اهل سنت کُرد» زندان رجایی شهر، تاکید کرده و با اشاره به اینکه «اخباری درباره اعدام قریب الوقوع این زندانیان» منتشر شده است، در نامه خود از آیت الله خامنه ای خواسته بود تا توجه به «شرایط ملتهب جهانی» این اعدام ها را متوقف کند. امام جمعه اهل سنت زاهدان در آن نامه خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشته بود: «اینجانب با اطمینان از درایت و دوراندیشی آن زعیم عالی‏قدر و با انگیزه خیرخواهی برای نظام و میهن اسلامی، درخواست دارم با تدبیر حکیمانه، به هر نحوی که صلاح می دانید از اعدام این افراد جلوگیری فرمایید، زیرا اعدام این جمع اثرات منفی در داخل و خارج کشور برجا می گذارد.»

این نامه اما از سوی رهبر جمهوری اسلامی بی پاسخ ماند و در ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی در نامه ای به خانواده‎های «حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی، صدیق محمدی و سیدهادی حسینی»، اعدام این محکومان اهل سنت را تسلیت گفت چرا که حکم اعدام آنها اجرا شده بود. او در نامه خود نوشته بود: «برای نجات زندانیان تلاش‌های زیادی انجام گرفت، اما نهایتا آنچه قضا و قدر الهی بود، همان به وقوع پیوست» و «شایسته است همه ما در چنین مواقعی صبر پیشه کنیم و همه چیز را به الله بسپاریم؛ زیرا خداوند متعال میبیند و میشنود و هیچ چیز از نگاه و علم او مخفی نیست.»

حداقل ده تن دیگر دیگر از این زندانیان اهل سنت محکوم به اعدام به اسامی « بهمن رحیمی، مختار رحیمی، یارو رحیمی، آرش شریفی، کاوه ویسی، احمد نصیری، کاوه شریفی، بهروز شاه نظری، طالب مالکی و شهرام احمدی» نیز  بامداد سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵  در زندان رجایی شهر اعدام شدند و دادگستری کردستان طی اطلاعیه‌ای که از شبکه استانی پخش شد «تعداد زندانیان اهل سنت اعدام شده را ذکر نکرد اما آنها را عضو گروه “توحید و جهاد” معرفی کرد.»

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی تاکنون پاسخی علنی یا رسمی به نامه های رهبران بلندپایه اهل سنت ایران درباره زندانیان اهل سنت محکوم به اعدام نداده است اما اجرای حکم اعدام این زندانیان طی دو سال گذشته گذشته ادامه داشته  است. از میان ۲۶ زندانی اهل سنت محکوم به اعدام که در سال ۱۳۹۳ مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی در نامه خود خواهان توقف در اجرای حکم‎شان شده بود، اغلب‎شان در دو سال گذشته اعدام شده‎اند. همزمان بر فعالیت‎های امام جمعه اهل سنت زاهدان و مدیر مدرسه دینی دارالعلوم این شهر، محدودیت‎هایی اعمال شده است. از جمله مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، روز ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که به دلیل «برخی تنگ نظری‌ها» به غیر از تهران، امکان سفر به هیچ شهری را ندارد و علیرغم دعوت به کنفرانس‌ها در خارج از کشور، امکان سفر و حضور در این کنفرانس‌ها را هم ندارد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024