جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 21.02.2017, 9:49

استاد دانشگاه تهران: گردوخاک‌ها در خوزستان منشأ داخلی دارند

به گزارش وبسایت «الف» متعلق به احمد توکلی نماینده چندین دوره مجلس و کاندیدای ریاست جمهوری در ایران، دکتر حسین آخانی استاد دانشکده زیست‌شناسی دانشگاه تهران در مورد منشا گرد وخاک در استان خوزستان این کشور گفت: «به مسئولان گفتم آدرس غلط ندهید. بخش قابل توجهی از گردوخاک‌ها منشأ داخلی دارد.»

این درحالی است که معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران روز یکشنبه در یک نشست خبری از تاثیر سدهای ترکیه بر روی دجله و فرات در خشک شدن تالاب‌های هورالعظیم و هورالهویزه و ایجاد مشکلات در این زمینه سخن گفته بود.

از دیدگاه آخانی “منشأ داخلی ریزگردها هم بطور مشخص در استان خوزستان به دلیل سدسازی است. سدهایی بر روی رودخانه‌هایی که به سمت خوزستان می آیند ساخته ‌شده و عملا تالاب‌های منطقه را خشک کرده است. بخش عمده‌ای از تالاب‌های شادگان خشک‌ شده است. تالاب هورالعظیم خشک ‌شده است و اینها عامل اصلی گرد و خاک هستند”.

این فعال محیط زیست در ادامه اظهارات خود از مسئولین ایران انتقاد کرده است که “برای استخراج نفت” اقدام به “خشک‌کردن تالاب” در این استان می کنند و “سازمان محیط‌زیست اصلا قدرتی برای جلوگیری” از اجرای پروژه‌ها “ندارد”.

او افزوده است: “برای مثال گرد و خاکی که در ۱۹ بهمن سال ۹۳ (هشتتم فوریه ۲۰۱۵) اتفاق افتاد تماما منشأ آن داخلی بود. گردوخاک‌های اخیر خوزستان اکثرا منشأ داخلی دارند. ریزگردهای داخلی خیلی خسارت شدیدتری نسبت به خارجی دارند و دلیل آن نیز این است که فاصله آن به محل زندگی مردم نزدیک است و حجم گرد و خاکی که در فضا پخش می‌شود خیلی زیاد است و خسارت آن غیرقابل تحمل”.

در همین راستا و در همان روزی که سخنان ابتکار بیان شد علیرضا اکبری معاون وزیر دفاع سابق ایران با اشاره به اینکه “ما از عراق جهت اخذ غرامت جنگ گذشتيم” گفته بود، “دولت عراق اين امكان را دارد” كه “ظرف يكسال اكوسيستم مناطق شرقی و جنوب شرقی عراق را در حد سالهای قبل از جنگ از طريق احيای «اهوار» اصلاح و احياء كند. احيای آن اكوسيستم، بخش اعظم معضل ريزگرد و خشكسالی نواحی جنوب غرب و غرب کشور ما را برطرف می‌كند”.

گفتنی استان خوزستان از چند سال پیش تاکنون با بحران آلودگی شدید و ریزگردها مواجه بوده است. به گفته دکتر شکرالله سلمان زاده، رئیس مرکز بهداشت خوزستان سالانه نزدیک به 6 هزار نفر در این استان به سرطان ریه و پوست مبتلا می شوند. آلودگی هوا همچنین منجر به قطع و آب برق در سراسر استان خوزستان طی هفته گذشته شد. این امر باعث شد تا مردم شهرهای مختلف این استان، از جمله اهواز دست به تظاهرات گسترده ای بزنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024