پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 20.02.2017, 11:26

اوباما نتوانست تهدیدهایش را علیه بشار اسد عملی کند

اولین مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت باراک اوباما با انتقاد شدید از اقدامات رئیس‌جمهور سابق این کشور گفت که ترسیم “خط قرمز” برای سوریه “اشتباهی بزرگ” بود.

به گزارش ایسنا، ژنرال بازنشسته جیم جونز،‌ مشاور امنیتی سابق دولت اوباما در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت که رئیس‌جمهوری سابق آمریکا نتوانست تهدیدهایش را علیه بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه عملی کند و همین مساله به “از بین رفتن اعتماد” در “مهمترین بخش جهان” منجر شد.

اشاره این مقام به سخنان معروف اوباما درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی بود که آن را “خط قرمز” دولت اسد توصیف کرد. اوباما سال ۲۰۱۲ گفت: «ما با رژیم اسد و سایر بازیگران میدانی کاملا شفاف برخورد و تاکید کردیم که خط قرمز ما استفاده از تسلیحات شیمیایی است. این می‌تواند تمام حساب‌های مرا تغییر دهد. این می‌تواند معادلات مرا تغییر دهد.»

با این حال اوباما بعدا از حرف‌هایش عقب‌نشینی کرد. او یک سال بعد گفت: من خط قرمزی ترسیم نکردم. در واقع زمانی که دولت‌هایی به نمایندگی از ۹۸ درصد جمعیت جهان گفتند که استفاده از تسلیحات شیمیایی نفرت‌انگیز است و معاهده‌ای در ممنوعیت استفاده از آن حتی برای کشورهایی که در حال جنگ هستند، وضع کردند، خط قرمز وضع کردند.

سال ۲۰۱۳ اعلام شد از گاز شیمیایی در نزدیکی حلب استفاده شده است.

گمان می‌رود جونز یکی از چهار رقیب اصلی برای تصدی پست مشاور امنیت ملی آمریکا باشد که در دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا خالی مانده است.

او در مصاحبه‌ خود درباره این پست گفت: این سمت به یک “متفکر استراتژیک” نیاز دارد. این سمت به کسی نیاز دارد که هماهنگی استراتژیک داخل سازمانی را درک کند. کسی که مقاومت کند و موجب شود تا شورای امنیت ملی در مقابل مداخله در عملیات‌های تاکتیکی ما در سراسر جهان مقاومت کند.

این مقام سابق دولت اوباما هرگونه تماس اخیر با کاخ سفید را رد می‌کند اما گفته که مایل است به فردی که این سمت را می‌گیرد، به دلیل اهمیت بالای آن، مشاوره بدهد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024