پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 15.02.2017, 11:22

افزایش فشارها بر ترامپ برای توضیح درباره روابطش با روسیه

بی بی سی: به دنبال استعفای مایکل فلین، مشاور امنیت ملی آمریکا، فشارها بر کاخ سفید برای توضیح درباره روابط دونالد ترامپ با روسیه در حال افزایش است.

تعدادی از جمهوریخواهان ارشد همگام با دموکرات‌ها خواهان تحقیق در مورد تماس‌های ژنرال فلین با مسکو و نیز موضوع دخالت روسیه در مبارزات انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا شده‌اند.

خود آقای ترامپ هم با این سوال مواجه است که چرا با آن که در جریان بوده که ژنرال فلین به مقام‌های آمریکایی در مورد گفت‌وگوهایش با سفیر روسیه اطلاعات غلط داده، در برکنار کردن او چند هفته تعلل کرده است.

سخنگوی کاخ سفید گفته است که دونالد ترامپ از چند هفته پیش از وجود مشکلاتی در ارتباط با تماس های تلفنی مایکل فلین با روسیه آگاه بود با این حال نتیجه‌گیری کرده بود اقدامات او ناقض هیچ قانونی نیست.

شان اسپایسر گفت که رئیس جمهور «هر روز مشغول بررسی و ارزیابی این مساله بوده است». آقای ترامپ قبلا گفته بود که از موضوع اطلاع نداشته است.

نیویورک تایمز گزارش داده است که دیگر همکاران آقای ترامپ هم قبل از انتخابات، به طور مکرر با مقام‌های ارشد اطلاعاتی روسیه تماس داشته‌اند.

بنابر گزارش رسانه‌های آمریکایی، ماموران پلیس فدرال آمریکا، اف‌ بی‌آی، در روزهای نخست کاری دولت دونالد ترامپ درباره گفتگوهای آقای فلین با سفیر روسیه از او سوال کرده بودند.

مشخص نیست او چه توضیحی به ماموران اف‌بی‌آی داده بود و اگر همان موضع علنی خود دایر بر اینکه درباره تحریم‌ها با سفیر روسیه حرفی نزده را تکرار کرده باشد، می تواند با اتهام مجرمانه روبرو شود.

مایکل فلین روز دوشنبه، ۱۳ فوریه،از سمت خود به عنوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا استعفا کرد. استعفای آقای فلین پس از آن بود که معلوم شد در مورد ماهیت تماسش با سفیر روسیه در واشنگتن پنهانکاری کرده است.

او در استعفانامه خود آورده است که در دوره انتقالی (در فاصله‌ای که دونالد ترامپ پس از پیروزی در انتخابات، هنوز رسما رئیس‌جمهور آمریکا نشده بود و خود او هنوز به طور رسمی پستی نداشته)، با سفیر روسیه در آمریکا تماس‌های متعددی داشته و “اطلاعات ناقصی” در مورد آنها به مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا داده است.

این در حالی است که آقای فلین ابتدا گفته بود که موضوع تحریم‌های آمریکا علیه روسیه در آن تماس های تلفنی مطرح نشده است، ولی بعد گفت که به یاد نمی‌آورد که آیا در این باره با سفیر روسیه صحبتی کرده است یا نه.

طبق قوانین آمریکا شهروندان خصوصی نمی‌توانند درباره مسائل سیاست خارجی از جمله تحریم با مقام های سایر کشورها گفتگو کنند و آقای فلین در زمان آن تماس ها هنوز شهروند خصوصی بود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024