پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sun, 22.01.2017, 10:51

نشست آستانه دو روزه و پشت‌ درهای بسته برگزار می‌شود

در حالی که راس ساعت یک ظهر فردا (دوشنبه) به وقت آستانه، پایتخت قزاقستان مذاکرات بین هیئت دولت سوریه و هیئت مخالفان مسلح و سه ناظر مذاکرات شروع می‌شود، آمریکا نیز اعلام کرد که سفیرش در قزاقستان در این مذاکرات شرکت خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه مستقل رای الیوم، در این راستا هیئت‌ ایران به ریاست حسین جابری انصاری، معاون وزیر خارجه کشورمان وارد آستانه شده است. همچنین محمد علوش، رئیس هیئت مخالفان مسلح به همراه تعداد زیادی از مشاوران حقوقی وابسته به هیئت عالی مذاکرات در ریاض و نیز دیگر مخالفان وارد آستانه شدند که به گفته منابع، بیش از ۴۰ تن هستند در حالی گفته شده جبهه جنوبی وابسته به ارتش آزاد نیز به مذاکرات پیوسته‌ است.

همچنین هیئت دولت سوریه به ریاست بشار جعفری، و عضویت احمد عرنوس به عنوان مشاور، احمد الکزبری عضو پارلمان، ریاض حداد سفیر سوریه در مسکو، امجد عیسی و اسامه علی و حیدر علی احمد به عنوان دیپلمات و نیز چند افسر امنیتی امروز (یکشنبه) دمشق را ترک می‌کنند.

استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه نیز به همراه تعدادی از معاونانش به قزاقستان وارد شده در حالی که اتحادیه اروپا نیز گفته در حد سفیران خود در این نشست حضور دارد.

دستور کار این نشست این گونه است که راس ساعت یک ظهر روز دوشنبه به وقت آستانه جلسه افتتاحیه آن با سخنرانی نور سلطان نظربایف رئیس‌جمهوری این کشور آغاز می‌شود و او به شرکت کنندگان خیر مقدم می‌گوید. برخی هیئت‌ها یعنی روسای هیئت‌ها نیز سخنرانی کوتاهی خواهند داشت. بعد استراحتی برای غذا اولین جلسات مذاکرات بین دولت سوریه و هیئت مخالفان مسلح به صورت مذاکرات غیرمستقیم آغاز خواهد شد که این مذاکرات از طریق دی میستورا و رمزی عزالدین رمزی معاونش انجام خواهد گرفت.

از طرف ترکیه نیز معاون وزیر خارجه ترکیه به همراه نماینده سازمان اطلاعات ترکیه و نماینده ریاست ستاد ارتش حضور خواهند داشت.

از جانب روسیه نیز الکساندر لافرنتیف، فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در روند صلح در سوریه و میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه وارد قزاقستان شده‌اند.

اما آمریکا اعلام کرده است که وزارت خارجه این کشور هیئتی را به قزاقستان نخواهد فرستاد بلکه سفیرش در این کشور به نمایندگی از آمریکا در این نشست حضور دارد.

وزارت خارجه آمریکا روز شنبه اعلام کرد که به علت مشغول بودن به کارهای گذار قدرت در واشنگتن هیئتی را به آستانه نمی‌فرستد.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: جورج کرول، سفیر آمریکا در قزاقستان در این نشست حضور خواهد یافت.

تونر گفت: در سایه انتصاب دونالد ترامپ و تدابیر لازم برای انتقال قدرت هیئتی از آمریکا به قزاقستان نمی‌رود.

وزارت خارجه قزاقستان نیز امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: نشست آستانه دو روزه خواهد بود یعنی از روز دوشنبه آغاز شده و روز سه شنبه هم ادامه خواهد یافت.

به موجب بیانیه وزارت خارجه قزاقستان، مذاکرات صلح سوریه در هتل “Rixos” پشت‌های درهای بسته برگزار می‌شود.

بر اساس این بیانیه، کنفرانس پایانی راس ساعت ۱۴ بعد از ظهر ۲۴ ژانویه خواهد بود، البته ممکن است به تاخیر بیفتد.

در این بیانیه آمده است که تمامی نمایندگان کشورهای سوریه، روسیه، ترکیه، ایران، آمریکا و استفان دی میستورا بر مشارکت خود در این کنفرانس تاکید کرده‌اند.

وزارت خارجه قزاقستان از ورود هئیت مخالفان خبر داده و گفته است، هیئت دولت سوریه نیز به زودی وارد آستانه می‌شود.

در عین حال یک منبع در هیئت روسی در مذاکرات آستانه گفت: نمایندگانی از وزارت دفاع روسیه در مذاکرات آستانه حضور دارند. ما ماموریتی سخت پیش رو داریم. قبلا تنها مذاکرات نمایندگان سیاسی برگزار می‌شد اما این اولین بار است که نمایندگان نظامی هم با یکدیگر دیدار می‌کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024