شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 22.01.2017, 11:31

منظور قانون اساسی اسلامی از رجل سیاسی فقط مردان است

قاسم شعبانی: کرامت زنان با رییس جمهور شدن بالا نمی‌رود/ منظور قانون‌گذار از رجل سیاسی فقط مردان است

ایلنا
یک وکیل دادگستری با اشاره به شرح مذاکرات تصویب قانون اساسی گفت: در حقوق بشر اسلامی حقوق زن و مرد با هم مساوی است ولی متشابه نیست.
قاسم شعبانی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ایلنا با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی مقام رهبری و فراخوان شورای نگهبان از حقوقدانان برای تحلیل و ارائه معیار برای تشخیص رجل سیاسی گفت:‌ برای تفسیر قانون اساسی باید به مشروح مذاکراتی که موقع تصویب قانون شده است، توجه شود. برخی از خبرگان در رد این مساله که رجال به معنای عام آن یعنی هم مردان و هم زنان است، صحبت کرده‌اند.
این حقوقدان با تاکید بر اینکه کسانی که برای سمت ریاست جمهوری انتخاب و تایید می‌شوند باید دارای ویژگی‌های برجسته در امر سیاست و مذهب باشند، ادامه داد: هر شخصی که مسلمان است واطلاعات سیاسی داشته باشد مورد نظر نیست بلکه باید در این زمینه‌ها برجسته باشد. ممکن است یک فرد در زمینه مذهبی برجسته باشد ولی سیاسی نباشد وبالعکس. این دو ویژگی باید با هم در یک فرد وجود داشته باشد.
این وکیل دادگستری بیان کرد: در تفسیر قانون اساسی باید به عقل هم رجوع کنیم. این که بگوییم زن‌ها می‌توانند رییس جمهور شوند منع عقلی ندارد و با تفسیر عقلی معنای عام کلمه رجال دریافت می‌شود. در حقوق بشر اسلامی حقوق زن و مرد با هم مساوی است ولی متشابه نیست. بطور مثال فریضه جهاد را از عهده زنان برداشته و نقش مربی را به زنان داده‌اند نه مدیر. از دید عرفی و اجتماعی می‌توان بر لفظ رجال قید زد و گفت که مراد قانون‌گذار فقط مردان است که این مطلب به خوبی از شرح مذاکرات تصویب قانون اساسی استنباط می شود.
او افزود: وقتی مرجعی قانونی را تصویب می‌کند بهترین مرجع تفسیر آن قانون خود آن مرجع است و باید در این مساله به گفت‌وگوهای صورت گرفته توسط مصوبان این قانون توجه کنیم. بطور مثال آیت الله صدوقی در موقع تصویب این قسمت از قانون اساسی و تفسیر کلمه رجال به معنا عام آن یعنی هم مرد و هم زن بودن مخالفت می‌کند و می گوید مراد کلمه فقط مردان است. ایشان مثال می‌زنند و می گویند که تصور کنید زنی به مقام ریاست جمهوری برسد و از کشورهای خارجی هیاتی آمده باشد و ما بگوییم امکان ملاقات با رییس جمهور نیست زیرا ایشان به علت زایمان یک ماه مرخصی هستند.
شعبانی تصریح کرد: شورای نگهبان در تفسیر قانون در جایی که منافع مردم است باید تفسیر موسع کند و جایی که بحث حاکمیتی است باید تفسیر مضیق و محدود کند. ما نمی‌توانیم بگوییم اگر زنان رییس جمهور نشوند به جامعه ایرانی و اسلامی خسارتی وارد آمده است. برخی تصور می کنند اگر زنان رییس جمهور شوند کرامت انسانی آن ها بالاتر می رود اما یک دیدگاه اشتباه است.رییس جمهور نشدن زن ها کسر شان آنها نیست.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024