جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 18.01.2017, 13:31

ظریف: درهای ایران حتی برای روابط اقتصادی با آمریکا هم باز است

وزیر خارجه ایران در اجلاس داووس گفت که به‌رغم اختلافات سیاسی، درهای ایران حتی برای روابط اقتصادی با آمریکا هم باز است.

به گزارش تسنیم، محمد جواد ظریف در نشستی در اجلاس داووس که با موضوع آینده سیاست خارجی ایران برگزار می‌شد، به موضوع سوریه اشاره کرد و گفت: همه باید این را درک کنند که موضوع سوریه راه حل نظامی ندارد. ایران به ثبات و آرامش در منطقه علاقمند است.

وی در خصوص مذاکرات آستانه گفت: بدترین کاری که می‌شود انجام داد احساس رقابت است. من فکر می‌کنم که تمام تلاش‌های نه تنها کشورهای حاضر در آستانه بلکه طرفهایی مانند اتحادیه اروپا می‌توانند مکمل هم باشند و نه در رقابت با هم. نشست آستانه نمی‌خواهد جایگزین تلاش‌های سازمان ملل شود.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره اینکه ارزیابی‌اش از سیاست دولت جدید آمریکا چیست، گفت: با توجه به اینکه قریب به ۴۰ سال است که سیاست آمریکا را رصد کرده‌ام، معتقدم که قبل از اینکه قضاوت کنیم، باید منتظر بمانیم. ما حتی دیده‌ایم که دولت اوباما هم در اجرای بخش مربوط به خودش در توافق خیلی پیشقدم نبوده است. ما باید منتظر باشیم و ببینیم که ترامپ در دوره ریاست جمهوری چه کار خواهد کرد.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تغییری در ائتلاف جهانی می‌بینید یا نه؟، گفت: ماهیت محیط جهانی تغییر کرده است. نه تنها شرکتها و طرف‌های حاضر در اینجا (داووس) موثر هستند، بلکه بازیگران غیردولتی هم موثر هستند. ما نمی‌توانیم امنیت داشته باشیم، مادامی که بقیه دچار ناامنی هستند.

درهای ایران برای رابطه با آمریکا باز است

وزیر خارجه ایران ادامه داد: ما مشتاق به توسعه روابط با اتحادیه اروپا، غرب آسیا، ژاپن، کره جنوبی هستیم. ما با چین شراکت چند جانبه داریم. درحالیکه با آمریکا اختلافات سیاسی داریم، اما درهای ایران حتی در زمینه روابط اقتصادی با آمریکا هم باز است.

وی ادامه داد: آنچه ایران، روسیه و ترکیه را برای یافتن پایانی برای فاجعه در سوریه دور هم جمع کرد، این است که تروریسم حد و مرز نمی‌شناسد. ما باید با هم همکاری کنیم. هیچکس نمی‌تواند با حمایت از افراطی‌گیری حتی سود مقطعی ببرد.

ظریف درباره چالش بین ایران و عربستان گفت: من دلیلی نمی‌بینیم که ایران و عربستان سیاست‌های خصمانه علیه هم داشته باشند. می‌توانیم برای ثبات در آینده منطقه همکاری کنیم. ایران و عربستان قادر بودند تا موانع در انتخاب ریاست جمهوری در لبنان را برطرف کنند. در خصوص لبنان ما توانستیم به یک راه حل برسیم. ایران و عربستان نمونه موفقیت آمیز (همکاری) در لبنان دارند. بازی حاصل جمع صفر نتیجه منفی دارد. به قیمت نفت هم اگر نگاه کنید، می‌بینید که همه متضرر شدند، اما ما همچنین قادر بودیم که بازار نفت را با ثبات کنیم.

وی در پایان گفت: ما بسیار گله داریم؛ لفاظی‌های زیادی را از عربستان دیده‌ایم. باید به واقعیت منطقه نگاه کنیم و ببینیم و بفهمیم که بر چه اساسی منطقه در مسیر اشتباهی حرکت می‌کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024