جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 18.01.2017, 8:17

شروع اعتصاب غذای عیسی سحرخیز

فرزند عیسی سحرخیز، فعال سیاسی و روزنامه نگاری که از تاریخ شنبه ۲۵ دی ماه دست به اعتصاب غذا (تر) زده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت پدرش «در اعتراض به حکم ناعادلانه و غیرمنطقی» شش ماه حبس به اتهام نشر اکاذیب علیه رهبری و «نقض مکرر قانون از سوی مقام‌های قضایی و امنیتی» دست به اعتصاب غذا زده‎است و تا زمان «تغییر حکم» دست از اعتصاب بر نمی‎دارد.

آقای سحرخیز در بیمارستان مرکز قلب تهران اعتصاب غذای خود را آغاز کرده‎است. پیش از صدور این حکم، قرار بود آقای سحرخیز طبق حکم ۲۱ ماه حبس قبلی خود در اردبیهشت ماه ۱۳۹۶ از زندان آزاد شود. با این حال فرزند او گفت: «در حال حاضر امیدوار به شکستن حکم در دادگاه تجدید نظر هستیم.»

مهدی سحرخیز فرزند عیسی سحرخیز روز دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ در گفت‎و‎گو با کمپین با اظهار اینکه «این حکم جدید حدود دو هفته پیش به پدرش ابلاغ شده است» از روند برگزاری دادگاه پدرش در خصوص اتهام «اتهام نشر اکاذیب علیه رهبری» اظهار بی‎اطلاعی کرد. او به کمپین گفت: «من اطلاعی ندارم که آیا پدرم در دادگاهش شرکت کرده یا اینکه روند دادگاه چگونه بوده‎است. اما این پرونده در شعبه ۱۰۵۸ مورد رسیدگی قرار گرفته و تنها می‎دانم که برخلاف درخواست پدرم برای استعلام از دفتر رهبری در مورد صحت دفاعیاتش و احضار آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان شاهد عملی نشد. پدرم اعلام کرده مطالبی که مورد استناد این اتهام واقع شده، مطالبی بوده که او به منظور امر به معروف و نهی از منکر که دستور دین است، نوشته و همچنین در بردارنده انتقاد مصلحانه بوده است و به هیج وجه نشر اکاذیب نبوده‎است.»

مهدی سحرخیز با تاکید براینکه پدرش اعلام کرده که تا تغییر این حکم ناعادلانه دست از اعتصاب خود بر نمی‎دارد به کمپین گفت: «پدرم اعلام کرده اگر تا دو هفته آینده مقامات واکنشی به این حکم نشان ندهند او اعتصاب دارو را نیز اضافه خواهد کرد و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند در چهار هفته آینده اعتصاب خود را به اعتصاب خشک تبدیل می‎کند.» طبق گفته مهدی سحرخیز، وکیل پدرش محمود علیزاده طباطبایی ظرف ۲۰ روز مهلت دارد برای این حکم درخواست تجدید نظرخواهی کند و آنها امیدوار به شکستن حکم در دادگاه تجدید نظر هستند.

مهدی سحرخیز همچنین یکی دیگر از دلایل اعتصاب غذای پدرش را «نقض مکرر قانون از سوی مقامات قضایی و امنیتی و رعایت نکردن حقوق زندانیان برخلاف قوانین موجود» عنوان کرد و گفت: «برخلاف نص صریح قوانین و مقررات جمهوری اسلامی از جمله اینکه زندانیان از حق مرخصی برخوردار هستند، پدر من از زمان بازداشت در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۹۴ تاکنون از مرخصی استحقاقی و استعلاجی محروم بوده و حتی دادستان تهران با پیشنهاد کمیسیون پزشکی زیر نظر اداره پزشکی قانونی مبنی بر اعطای شش ماه طول درمان در خارج از زندان و بیمارستان، مخالفت کرد.» عیسی سحرخیز به دلیل شرایط جسمی قادر به حضور در زندان نیست و از آنجا که مخارج بستری بودن در بیمارستان نیز زیاد است خواستار پیگیری درمان در منزل شده‎است.

مهدی سحرخیز فرزند عیسی سحرخیز که در آمریکا زندگی می کند درباره انتظار خانواده اش از مسئولان قضایی ایران گفت: «طبق نظر پزشکان باید پدر من مدت‎ها پیش آزاد می‎شد و در خانه اش دوران درمان را سپری می‎کرد. ما فقط آزادی او را می‎خواهیم.»

عیسی سحرخیز، در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۹۴ به همراه سه روزنامه نگار دیگر و داود اسدی، برادر هوشنگ اسدی روزنامه نگار باسابقه ساکن فرانسه، چند روز پس از ابراز نگرانی علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی درباره «نفوذ غرب و آمریکا» پس از برجام در ایران، توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و نقش آفرینی در تحت نام «پروژه نفوذ» متهم شدند. عیسی سحرخیز در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ به دلیل وخامت حالش از زندان به بیمارستان مرکز قلب تهران منتقل شد و تاکنون در آنجا به سر می‎برد. طبق گفته مهدی سحرخیز، این روزنامه نگار «دچار مشکلاتی در ناحیه کبد، قلب و فشار خون است که حاصل دوران طولانی زندانش در دوره قبل(۱۲ تیر ۱۳۸۸تا ۱۱ مهر ۱۳۹۲) بوده و هنوز مداوا نشده‎اند.»

محمود علیزاده طباطبایی، وکیلش در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ به رسانه ها اعلام کرد که عیسی سحرخیز از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به اتهام «توهین به رهبری» به ۲ سال حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شده است. طبق گفته آقای علیزاده‎طباطبایی آنها به حکم اعتراض نکردند بنابراین همین شعبه ۲۸ با توجه به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی حکم سه سال حبس دادگاه بدوی را به ۲۱ ماه تغییر داد. پس از آن اعلام شد که برای عیسی سحرخیز به اتهام توهین به رییس قوه قضاییه و رییس جمهور سابق پرونده دیگری در شعبه یک دادگاه کیفری استان تهران تشکیل شده و از آن به عنوان «نخستین پرونده جرم سیاسی در ایران» نام برده شد که قرار بود بر اساس «قانون جرم سیاسی» در دادپاهی علنی و با حضور هیات منصفه به این اتهام رسیدگی شود که هنوز از وضعیت آن دادگاه خبری رسمی منتشر نشده است اما در روندی که فرزند آقای سحرخیز از آن اظهار بی‎اطلاعی کرده آقای سحرخیز برای اتهام «نشر اکاذیب علیه رهبری» به دو سال حبس تعزیری محکوم شده‎است.

پیشتر مهدی سحرخیز در گفتگویی با کمپین در تاریخ ۲۹ شهریورماه ۱۳۹۵ درباره مصادیق اتهام توهین به رهبری پدرش گفته بود: در پرونده پدرم یکی از موارد قید شده برای اتهام توهین به رهبری اشاره او به مکانی به نام «کازینو سید علی» در خاطراتش از زندان رجایی شهر است. آنها از این عبارت «توهین به رهبری» برداشت کرده‎اند و به نظر ما حکم را طوری داده اند که او برای بار دوم در زمان انتخابات ریاست جمهوری در زندان باشد و نتواند نظراتش را بگوید و از حسن روحانی دفاع کند.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024