پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 17.01.2017, 9:57

سازمان ملل متحد خواستار ادامه اجرای «برجام» شد

سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵
رادیو فردا
جانشین سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در سالگرد اجرایی‌شدن برنامه جامع اقدام مشترک، ضمن استقبال از توافق به‌دست‌آمده میان تهران و شش قدرت جهانی، خواستار حفظ تعهدات طرف‌ها و ادامه اجرای کامل آن شده‌است.
به گزارش «دفتر سخنگوی دبیر کل سازمان ملل»، این سازمان از این توافق که آن را «گامی تاریخی» توصیف کرده حمایت، و از اعلام «تعهد قوی» طرف‌ها به اجرای آن استقبال می‌کند.
به گفته فرهان حق، توافق اتمی و برنامه جامع اقدام مشترک به سود همه کشورهایی‌ست که در شکل‌گیری آن شرکت کردند و در برگیرنده «منافع محسوسی برای مردم ایران است».
آقای حق می‌گوید این توافق تاکیدی بر اهمیت اقدامات دیپلماتیک، برای ایجاد اطمینان در صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران است، در حالی‌که به اشاعه امنیت و صلح در منطقه نیز کمک می‌کند.
سازمان ملل می‌گوید به حمایت از برجام، بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ و دیگر تصمیم‌های مربوط به آن در شورای امنیت، ادامه می‌دهد.
شورای امنیت سازمان ملل متحد، ۲۹ تیر ماه ۱۳۹۴ با صدور قطعنامه‌ای از توافق نهایی حاصل‌شده بین ایران و گروه ۱+۵ اعلام حمایت کرده بود.
بیانیه سازمان ملل در سالگرد اجرایی‌شدن این توافق در دی ماه صادر شده و همزمان است با گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛ گزارشی که اعلام کرده‌است ایران به بخش دیگری از تعهدات خود بر اساس توافق هسته‌ای با جامعه جهانی عمل، و صدها دستگاه سانتریفیوژ را از تاسیسات فردو جمع‌آوری و منتقل کرده است.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، که از چند روز دیگر هدایت دولت آن کشور را در دست می‌گیرد از منتقدان توافق اتمی به شمار می‌رود.
او پیشتر گفته بود این قرار داد را «پاره خواهد کرد» اما به تازگی اظهار داشته «با چنان سختگیری بر نحوه اجرای قرارداد نظارت خواهیم کرد که حکومت ایران هیچ راه فراری نداشته باشد».
توافق اتمی از میراث‌های باراک اوباما در سیاست خارجی ایالات متحده به‌شمار می‌رود اما منتقدانی سرسخت در میان جمهوری‌خواهان دارد.
از سوی دیگر ایران نیز طی ماه‌های گذشته مدعی شده آمریکا به تمامی تعهدات خود در زمینه برچیدن تحریم‌ها عمل نکرده‌است. دولت ایالات متحده این اتهام‌ها را رد کرده‌است.
ایران، آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که از یک سو فعالیت‌های اتمی تهران را محدود کرده، از سوی دیگر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را برچید.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024