چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Fri, 13.01.2017, 22:22

پیام تسلیت جمعی از زندانیان سیاسی سابق به مناسبت درگذشت هاشمی رفسنجانی

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت ناگهانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی جامعه ایران را در بهت و اندوه فرو برد. استواری و اعتدال، بلندنظری و ایران‌دوستی، مبارزه و مجاهدت برای اسلام و میهن، و گوش‌سپردن به ندای تغییرخواهی و اصلاح جامعه از اوصاف برجسته آن امیرِ کبیر بود؛ اویی که در گذر زمان انسدادها را بازشناخت و کمر همت به گشایش آنها بست. اویی که خصوصا در دهه پایانی عمر پر برکتش چنان در برابر تنگ‌نظری‌ها سینه سپر کرد که نسل جوانِ انقلاب را از “امید به اصلاح” سرشار و نسل قدیم انقلابی را با خود همراه کرد. و حال او از میان ما رخت بربسته است، چنانکه نامش تا همیشه بر تارک اعتدال‌جویی و مردم‌خواهی این سرزمین خواهد درخشید و نقشش بر جان خسته تاریخ ایران‌زمین جاویدان خواهد ماند.

هاشمی رفسنجانی مجتهد و سیاستمداری بود که در راه عزت و اعتلای ایران و انقلاب «در سنگ زیر و بالای آسیاب صدای شکستن‌های خود» را به گوش جان می‌شنید و جز صبوری و اعتدال، و جز پایمردی در راه آرمان سبز مردم ایران از او سر نزد. آنچه هاشمی را از بسیاری از رهبران سیاسی و اجتماعی معاصر متمایز می‌کرد، سابقه درخشان انقلابی‌‌اش، وجاهت فقهی‌اش، رابطه موثرش با حوزه، ارتباط وثیق او با همه ارکان نظام و مدیریت کشور، و نیز تعامل با همه جناح‌های سیاسی و شخصیت‌های اثر‌گذار مردمی از سوی دیگر بود. او سیره‌ای از خود به یادگار گذاشت در برتاباندن واقعیت‌ها، در از پای ننشستن و تحمل تهمت‌ها و تلخ‌گفته‌ها، و در امیدواری در تنگناهای مهلک، که تا تاریخ این سرزمین هست، مشی و منش او هم سرلوحه عمل عالمان دلسوز نظام و انقلاب خواهد ماند.

رحلت این شخصیت کم‌نظیر که باورش به توسعه کشور و نقش بی‌بدیلش در تحولات ایران معاصر را دوست و دشمنِ منصف صحه می‌گذارند، به آسانی جبران نخواهد شد؛ و تحلیل همه جانبه و واقع‌بینانه این چهره دوران‌ساز برای جامعه در حال تحول ما امری ضروریست.

همچنین نباید از یاد برد که آنچه به شکوفایی هاشمی یاری رساند و او را از روستایی در قلب ایران به سیاست‌مداری در ابعاد جهانی برکشید، پویایی جامعه ایران بود که شخص باهوش، ایران دوست و آینده‌نگری همانند او را در تحلیل نهایی در جبهه مردم نگه‌داشت. همین پویایی به ما امید می‌دهد که در فقدان هاشمی نیز حرکت مصلحانه ملت ایران به سوی آزادی، آبادی، عدالت و پیشرفت ادامه یابد.

پیام هاشمی به همه جناح‌های سیاسی و فعالان اجتماعی این بود که در عین پافشاری بر مرام و اصول خود می‌توانند رقابتی سازنده و سالم در قالب انتخابات متکی به آرای مردم را سامان دهند. به باور هاشمی برای نجات ایران چاره‌ای جز گفت‌وگو و تعامل نداریم و این که برای خروج از بحران‌ها و بن‌بست‌ها و تحقق آرمان‌های اصیلی که ملت ۳۷ سال پیش برایش انقلاب کردند، برای اجرای کامل و بدون کم و کاست قانون اساسی و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های ملی در ساختن ایران آباد و آزاد باید “آشتی ملی” در این کشور شکل گیرد.

اگر تلاش‌های هاشمی در جهت حفظ وحدت جامعه ما و بازگشت عقلانیت به عرصه مدیریت کشور بود، مرگ وی نیز می‌تواند و باید محور تعامل همه معتقدان به استقلال ایران و یک‌پارچگی سرزمینی‌آن که حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش را برمی‌تابند، قرار گیرد. بر همین اساس ما از همه جریان‌ها و جناح‌های سیاسی و نیز از ارکان نظام می‌خواهیم این ضایعه بزرگ را به فرصتی برای دستیابی به گفت‌وگو و آشتی ملی و حاکمیت هرچه بیشتر عقلانیت در عرصه مدیریت و مقابله با ناکارآمدی و فساد و بی‌اخلاقی تبدیل کنند و زمینه را برای همگرایی‌، همدلی و رقابت سازنده به نفع ملت ایران فراهم آورند.

٢۴ دی ماه ١٣٩۵

اسامی امضاکنندگان به ترتیب حروف الفبا

حسن اسدی‌زیدآبادی
جواد امام
محسن امین‌زاده
مسعود باستانی
عمادالدین باقی
قربان بهزادیان‌نژاد
علیرضا بهشتی‌شیرازی
علی تاجرنیا
سید‌مصطفی تاج‌زاده
مهدی تاجیک
مهدی تحققی
مهدی تدینی
علی جمالی
امین چالاکی
سیاوش حاتم
محمد داوری
مجید دری
مهدی دولتی
محمدصادق ربانی‌املشی
محسن صفایی‌فراهانی
داوود سلیمانی
محمد شفیعی
کیوان صمیمی
ریحانه طباطبایی
امید عبدالوهابی
ساجده عرب‌سرخی
فیض‌الله عرب‌سرخی
بهزاد عرب گل
جاوید فخریان
فرشاد قربان‌پور
عبدالله رمضان‌زاده
مهدی محمودیان
علی مقامی
محمدرضا مقیسه
علی ملیحی
عبدالله مومنی
محسن میردامادی
بهزاد نبوی
مجید نیری
حسین نورانی‌نژاد
محمدامین هادوی
سید‌احمد هاشمی
بهاره هدایت




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024