پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 13.01.2017, 10:30

ابهام در مورد عاملان ترور دیپلمات‌های اماراتی در افغانستان‌‌

خبرگزاری آناتولی

حملات تروریستی اخیر در شهرهای کابل، قندهار و هلمند افغانستان علیه مقامات دولتی داخلی و خارجی و نیروهای امنیتی این کشور و همچنین انفجار روز سه‌ شنبه در مهمانخانه استانداری قندهار که منجر به مرگ دستکم ۱۳ شخصیت سیاسی، از جمله ۵ دیپلمات اماراتی شد، اذهان عمومی را متوجه عاملان و سازمان دهندگان پشت پرده این حوادث کرده است.

در حادثه اخیر احمد سعید رئیس ارتباطات خارجی استانداری قندهار، یما قریشی دیپلمات افغان در آمریکا، باز محمد جوزجانی نماینده مجلس افغانستان و پنج دیپلمات از امارات متحده عربی؛ شامل احمد المرزوعی، محمد علی بستکی، عبد الحمید سلطان الحمیدی، عبد الله محمد الکعبی و أحمد عبد الرحمن الطنیجی جان باخته و همایون عزیزی استاندار قندهار و جمعه محمد عبدالله الکعبی سفیر امارات در کابل نیز که به ‌منظور کمک‌های بشری و افتتاح بنیاد خیریه به قندهار رفته بودند مجروح شدند.

گروه طالبان ساعاتی قبل از حادثه قندهار، مسئولیت‌ دو حمله انتحاری پی در پی در نزدیکی پارلمان افغانستان در کابل که دستکم ۴۵ کشته برجا گذاشت را برعهده گرفته بود، اما روز چهارشنبه طی بیانیه‌ای ضمن تکذیب نقش خود در حمله تروریستی قندهار اعلام کرد که این حادثه در اثر اختلافات و رقابت‌های داخلی رخ داده است.

این در حالى است که محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان که برای بررسی حادثه قندهار روز چهارشنبه عازم این شهر شد، گفت: گروه طالبان عامل این حمله تروریستی است، اما از پذیرفتن مسئولیت آن خودداری کرده، چون قصد دارد از منفورترشدن چهره خود نزد کشورهای اسلامی حامی دولت افغانستان جلوگیری کند.

در همین راستا ژنرال عبدالرازق فرمانده پلیس و از شخصیتهای قدرتمند قومی در قندهار که گفته می‌شود هدف این انفجار بوده، شبکه حقانی و سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (آی. اس. آی) را عامل این حمله دانسته است. وی تاکید کرده که «بدون تردید حمله به دیپلمات‌های امارات متحده عربی توسط طالبان یا افرادی وابسته به آن‌ها صورت گرفته است».

«توطئه‌ای منطقه‌ای پشت این حمله است»

امان الله جیحون، سفیر افغانستان در آنکارا نیز به خبرنگار آناتولی گفت: «بدون تردید دشمنان افغانستان به دنبال حملات خائنانه هستند. طالبان حمله اخیر کابل را برعهده گرفته، اما می‌گویند در حمله قندهار نقشی نداشته‌اند. تردیدی نیست که در این حمله توطئه منطقه‌ای وجود دارد. دولت‌های امارات متحده عربی و افغانستان در این رابطه بصورت مشترک تحقیق خواهند کرد».

او افزود: «قتل دیپلمات‌های امارات متحده عربی که جهت افتتاح پرورشگاه کودکان یتیم به منطقه سفر کرده بودند، جنایتی بزرگ و نابخشودنی است. شک ندارم که دشمنان افغانستان با همکاری کشورهای منطقه پشت پرده این اقدام خائنانه هستند. مواد منفجره مورد استفاده در این حمله، در حملات مشابه گذشته به کار نرفته است».

«طالبان بدون همکاری استخبارات کشورهای خارجی نمی‌توانند چنین حملاتی انجام دهند»

فهیم دشتی، رئیس اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران افغانستان در گفتگو با خبرنگار آناتولی اظهار داشت: «دلیل نپذیرفتن مسئولیت این حمله از سوی طالبان، کاملا مشخص است؛ قسمتی از منابع مالی طالبان از کشورهای عربی تامین می‌شود و اگر مسئولیت این حمله را برعهده بگیرند بدون شک بر روند فعالیت آن‌ها تاثیر منفی خواهد گذاشت. تحقیقات دولت افغانستان برای دستگیری عاملان این حمله نیز نتیجه‌ای نخواهد داشت. در گذشته چنین تلاش‌هایی را تجربه کرده‌ایم، اما دستاوردی نداشتیم».

به گفته فهیم دشتی، «بدبختانه کشورهای عربی در سال‌های اخیر توجه زیادی به افغانستان نداشته‌اند. حال که امارات متحده عربی به افغانستان توجه نشان داده، چنین حمله‌ای صورت می‌گیرد. بدون تردید این حادثه بر رفتار دیگر کشورهای عربی نیز تاثیر منفی می‌گذارد».

وی ادامه داد: «طالبان حملات مشابهی در گذشته نیز انجام داده است. در سالهای گذشته مهمانخانه‌های کابل که از آن برای استراحت کارمندان سازمان‌ها و سفارتخانه‌های خارجی استفاده می‌شد، توسط این گروه هدف قرار گرفته بود. این بار چنین حمله‌ای نیز در قندهار انجام و پنج دیپلمات عربی کشته شدند. تردیدی وجود ندارد که این حمله توسط طالبان یا گروه‌هایی تحت نام طالبان صورت گرفته است».

از دیدگاه او «طالبان حملات تروریستی را زیرکانه انجام می‌دهد. این امر، بدون همکاری استخبارات کشورهای خارجی به ویژه پاکستان غیرممکن است. اما باید منتظر نتیجه تحقیقات دولت در این زمینه باشیم. امیدوارم تحقیقات جدی انجام و پشت پرده این سناریو روشن شود».

«دولت اراده جدی و قاطع برای پاکسازی مناطق از دست داده را ندارد»

نسیمه نیازی٬ نماینده مردم هلمند در مجلس افغانستان نیز در گفتگو با خبرنگار آناتولی تصریح کرد: «بررسی‌ها توسط تیم ویژه اداره اطلاعات آغاز شده و در حال ارزیابی قضیه هستند، اما باید گفت که این اقدام، کار مخالفان دولت کابل است. تنها طالبان با دولت نمی‌جنگد. گروه‌های مخالف دیگری نیز در منطقه فعالیت می‌کنند که همه آن‌ها به خشونت و حملات انتحاری خونبار دست می‌زنند.»

وی از مقامات دولت وحدت ملی و مسئولان امنیتی افغانستان به شدت انتقاد کرد و گفت: «متاسفانه دولت برای حفظ جان شهروندان، موفق عمل نکرده است. خشونت، انتحار و کشتار افراد بی‌گناه هر روز رو به افزایش است. دولت اراده جدی و قاطع برای پاکسازی مناطق ازدست داده ندارد. درصد بالایی از مناطق در جنوب کشور در کنترل طالبان یا تحت نفوذ آنهاست».




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024