پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 13.01.2017, 10:26

رسانه‌‌های چین: گزینش‌های ترامپ می‌تواند به جنگ بیانجامد

العربیه: رسانه‌های چین روز جمعه به رکس تیلرسون، نامزد وزارت خارجه آمریکا، گفتند بهتر است مواظب حرف‌زدن خود باشد. این رسانه‌ها همچنین به گزینه دونالد ترامپ هشدار دادند که تهدید بستن دریای جنوب چین سخنانی جنگ‌افروزانه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این هشدارها پس از آن منتشر شد که تیلرسون به سنای آمریکا گفت به چین اجازه دسترسی به جزایر مصنوعی در دریای جنوب چین را نخواهد داد.

تیلرسون اقدامات چین در منطقه را با حمله روسیه به کریمه مقایسه کرد، اظهارنظری که خشم چین را برانگیخته است.

روزنامه دولتی «چاینا دیلی» هشدار داد اگر تیلرسون به تهدیدهای خود عمل کند، «راه را برای مقابله فاجعه‌بار چین و آمریکا باز می‌کند».

عکس‌های ماهواره ای نشان می دهد که چین به شدت مشغول ساخت پایگاه‌های نظامی در آب‌های مورد اختلاف منطقه است. کشورهای فیلی‌پین و ویتنام از جمله کشورهایی هستند که ادعای مالکیت این آب‌ها را دارند.

در دوران ریاست جمهوری اوباما، واشنگتن فعالیت‌های چین در این جزایر را تهدیدی برای کشتیرانی و حمل و نقل هوایی در این آب‌های استراتژیک توصیف کرده، اما موضعی در باره مالکیت این جزایر اتخاذ نکرده بود.

اما تیلرسون آشکارا گفت که این منطقه «به چین تعلق ندارد».

روزنامه چینی «گلوبال تایمز» در سرمقاله خود نوشت: تصور هر رویکرد دیگری به‌جز جنگ برای جلوگیری از دسترسی چین به این جزایر احمقانه است.

این روزنامه که گفته می شود نزدیک به اعضای تندروی حزب کمونیست چین است در ادامه نوشت: تیلرسون اگر می خواهد چین را وادار به عقب نشینی کند، بهتر است به فکر جنگ اتمی باشد.

مقامات رسمی چین هنوز واکنشی نسبت به این اظهارنظرها نداشته‌اند، و فقط لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین مودبانه از واشنگتن خواست به امور مربوط به خود بپردازد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024