پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 12.01.2017, 12:48

ترامپ به خبرنگار آمریكایی: ساكت‌شو پاسخ نمی‌دهم

شرق: نخستین كنفرانس مطبوعاتی «دونالد ترامپ»، چهل‌وپنجمین رئیس جمهوری آمریكا، پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، همان‌گونه برگزار شد كه از او انتظار می‌رفت. او در اواسط جلسه پرسش‌وپاسخ با خبرنگاران به یك‌باره با تشكر و خداحافظی از حضار، پرسش اكثر خبرنگارانی كه می‌خواستند درباره سیاست های داخلی و خارجی‌ او بیشتر بدانند، بدون جواب گذاشت و جلسه را ترك گفت.

رئیس‌جمهوری منتخب آمریكا كه در این جلسه لحظاتی را با خبرنگار «سی‌اِن‌اِن» و «بازفیلد» بر سر سؤال‌پرسیدن کشمکش داشت، خطاب به خبرنگار این رسانه‌های خبری گفت: «شما یک سازمان خبری جعلی هستید و به شما فرصت پرسیدن سؤال نمی‌دهم» و در مقابل اصرار آنان برای پرسیدن سؤال، گفت: «ساكت باشید، گفتم كه اخبار جعلی منتشر می‌كنید، اجازه حرف‌زدن به شما نمی‌دهم.»

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در ادامه افزود: «شما (خبرنگار سی‌اِن‌اِن) حق سؤال ندارید. بی‌ادب نباشید. شما خبر جعل می‌کنید». اما ترامپ كه این روزها به‌شدت در مظان اتهام قرار گرفته است و بسیاری از مقامات ارشد آمریكا معتقدند او دوستی با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌‍‌جمهوری روسیه را به هر رابطه‌ای ترجیح می‌دهد، همان‌طور كه انتظار می‌رفت نخستین كنفرانس مطبوعاتی خود را با سخنانی آغاز كرد كه از شدت این انتقادها بكاهد. او كه هشت روز دیگر سكان هدایت ایالات متحده آمریكا را در اختیار می‌گیرد، گفت هیچ رابطه‌ای با روسیه ندارد و افزود: «معامله‌ای هم با مسكو در كار نیست».

او همچنین تلویحا آژانس‌های اطلاعاتی را مسئول انتشار پرونده‌ای خوانده که حاوی ادعاهایی است مبنی بر آنکه روسیه از آقای ترامپ اطلاعاتی در دست دارد. رئیس‌جمهوری جنجالی آمریكا، در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود در شش ماه گذشته گفت اگر این نکته (دست‌داشتن آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا) درست باشد، نقطه سیاه بسیار بزرگی در اعتبار آنهاست. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا این اطلاعات را در اختیار آقای ترامپ و همچنین آقای اوباما گذاشته‌اند که می‌گویند مستقلا قابل تأیید نیست، اما منابع آن موثق است.

ترامپ بار دیگر تأكید كرد آمریکا از نظر دفاع سایبری جزء ضعیف‌ترین کشورهاست و در برابر هک‌شدن بی‌دفاع است؛ زیرا کسانی بر سر کار هستند که نمی‌دانند چه می‌کنند: «چینی‌ها ۲۲ میلیون حساب در آمریکا را هک کردند. آنها در دریای چین جنوبی از ما سوءاستفاده می‌کنند».

ترامپ اما درباره وزیر خارجه خود گفت: «رکس تیلرسون، یک گزینه عالی برای وزارت خارجه است. او در شرکت نفتی «اکسون‌موبیل» یک مدیر عالی است. ما اکنون قراردادهای خوبی با کشورهای دیگر مانند چین نداریم و او می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند». ترامپ مثل همیشه به دولت گذشته آمریكا تاخت و با انتقاد از برنامه بیمه درمانی «باراك اوباما»، تأکید کرد: دولت اوباما باعث به‌وجود‌آمدن داعش شده، اما روسیه می‌تواند در نبرد با داعش کمک کند و اگر پوتین من را تحسین می‌کند، این یک برگ برنده است. ما روابط بدی با روسیه داریم، اما با بهبود رابطه، پوتین می‌تواند به ما در سرکوب‌کردن داعش کمک کند. البته هنوز مطمئن نیستم که بتوانم با او به تفاهم برسم. رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با اشاره به تصمیمش برای ساخت دیوار حائل بزرگ در مرز مکزیک برای ممانعت از ورود پناهندگان گفت ساخت آن را آغاز خواهد کرد اما هزینه سرسام‌آور آن را از دولت مکزیک خواهد گرفت: «من به دولت مکزیک احترام می‌گذارم، مردم این کشور را خیلی دوست دارم. اما مکزیک از ایالات متحده سوءاستفاده کرده. ما دیوار را خواهیم ساخت».

در ادامه این نشست، ترامپ از «شری دیلن»، وکیل خود خواست تا در تریبون قرار گرفته و بیانیه‌ای را درباره عدم استفاده از ریاست‌جمهوری برای نفع شخصی و انتقال تمام شرکت‌ها و تجارتش به دو پسر خود، بخواند. خود ترامپ نیز در این جلسه همچنین گفت دو پسرش شرکت‌های او را اداره خواهند کرد و درباره معاملاتشان با او صحبت نخواهند کرد.

او در بخشی دیگر از سخنان خود گفت روحیه مناسبی در کشور ایجاد شده است و افزود: «من بزرگ‌ترین کارآفرینی خواهم بود که خدا تاکنون آفریده است». ترامپ ادامه داد: اکنون فضای فوق‌العاده‌ای وجود دارد، فضایی که بسیاری از افراد به من می‌گویند هرگز در گذشته شاهد آن نبوده‌اند. او سپس نام شرکت‌های زیادی را به زبان آورد که تعهداتی را در قبال فعالیت‌هایشان در آمریکا به عهده گرفته‌اند. ترامپ ضمن انتقاد از طرح اوباما در زمینه بهداشت گفت: این طرح یک فاجعه است. شما به آنچه ما در زمینه بهداشت انجام خواهیم داد افتخار خواهید کرد. آنها می‌توانند هرچه دوست دارند، بگویند سیستم آنها فروپاشی است. ما این طرح را کنار گذاشته و یک سیستم بهداشت کم‌هزینه‌تر و مؤثرتر جایگزین خواهیم کرد، اما توضیح بیشتری درباره این تدابیر نداد. دونالد ترامپ در انتهای كنفرانس مطبوعاتی خود نیز بار دیگر سراغ روسیه رفت و گفت:  روسیه در زمانی که من رئیس‌جمهور هستم به کشور ما احترام بیشتری خواهد گذاشت و شما این را خواهید دید. روسیه، چین، ژاپن و مکزیک و تمامی کشورها برای ما خیلی بیشتر از دوران دولت قبلی آمریکا احترام قائل خواهند شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024