پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Thu, 08.12.2016, 21:16

ئاسو رستمی به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد

مادر ئاسو رستمی فعال مدنی که روز سیزدهم آذر ۱۳۹۵ توسط مأموران سپاه پاسداران برای اجرای حکم «دو سال زندان» بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود، به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که ماموران فرزندش را «بدون احضاریه کتبی» بازداشت کردند و حالا هم ئاسو «بدون حکم دادگاه به زندان رجایی‌شهر کرج تبعید شده است.» شهناز امیری به کمپین گفت که «ئاسو رستمی قبل از بازداشت به دلیل بیماری ریوی تحت درمان بوده و با انتقال او به زندان روند درمان متوقف شده و داروهای مورد نیازش نیز در زندان وجود ندارد.»

ئاسو رستمی متولد بیستم تیرماه ۱۳۶۵ و دانشجوی مترجمی اسناد و مدارک رسمی دانشگاه آزاد، در حالی به زندان رجایی شهر کرج در استان البرز منتقل شده که طبق آیین دادرسی کیفری محکومان باید دوران زندان خود را در تهران یعنی شهر محل زندگی و محل صدور حکم بگذرانند و انتقال آنها به زندانی در خارج استان تهران بدون حکم قضایی غیرقانونی است. اگر چه در حکم صادره توسط دادگاه انقلاب برای ئاسورستمی «تبعید» وجود ندارد.

شهناز امیری، مادر ئاسو رستمی، همچنین به کمپین گفت که بازداشت فرزندش برای اجرای حکم زندان «بدون احضاریه کتبی» صورت گرفته و مأموران پس از ورود به خانه و بازرسی منزل حتی فرصت پوشیدن لباس و برداشتن داروهایش را نیز نداده‎اند.

ئاسو رستمی به همراه سه فعال مدنی دیگر امید علی شناس، آتنا دائمی و علی نوری طی شهریور و مهر ۱۳۹۳ توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به بند دو الف زندان اوین منتقل شدند. بازجویان سپاه پاسداران برای هر چهار تن پرونده مشترکی تشکیل دادند و بیستم اسفندماه ۱۳۹۳ شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه پس از یک جلسه‎ دادگاه کوتاه در کمتر از نیم ساعت، طی دادنامه‌ای مشترک آنان را در مجموع به ۳۸ سال زندان تعزیری محکوم کرد. طبق این حکم آتنا دائمی به ۱۴ سال، امید علی‎شناس به ۱۰ سال و ئاسو رستمی و علی نوری هر کدام به ۷ سال زندان محکوم شدند. در همان دادپاه پدر آتنا دائمی نیز به اتهام نگهداری تجهیزات ماهواره که در هنگام بازرسی منزل و پس از بازداشت دخترش در منزلشان توقیف شده بود به ۳ میلیون ریال(۳۰۰ هزار تومان) جریمه نقدی محکوم شد. دادگاه تجدیدنظر در مهرماه ۱۳۹۵ حکم آتنا دائمی و امید علی شناس را به ۷ سال زندان و حکم ئاسو رستمی و علی نوری را به ۲ سال زندان کاهش داد.

فعالیت های مسالمت آمیزی مانند مخالفت با اعدام، دفاع از حق تحصیل بهاییان، ملاقات با خانواده‎های زندانیان سیاسی و امنیتی، محکوم کردن اعدام‎های دسته جمعی دهه شصت در ایران و اعتراض به مفاسد اقتصادی در دولت و حکومت، بخشی از مصادیق اتهاماتی بود که در دادنامه این چهار فعال مدنی به عنوان «فعالیت‎های مجرمانه» از آن نام برده شده و «اعترافات متهمین در زمان بازجویی در سلول‌های انفرادی بند دو الف سپاه پاسداران در زندان اوین» هم به عنوان ادله اثبات جرم ذکر شده ‎بود.

ئاسو رستمی که با اتهامات اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و توهین به رهبری به دو سال زندان محکوم شده، هشتم مهرماه ۱۳۹۵ پس از صدور حکم دادگاه تجدید نظر، درباره روند دادگاه به کمپین گفته بود: «احکام بر مبنای سلیقه و اعمال نفوذ جریانات امنیتی صادر شد و ما در طول جلسات دادگاه اولین اصول تشکیل یک دادگاه عادلانه را ندیدیم، در هیچ جلسه‎ای نماینده دادستانی به ما معرفی نشد و طول مدت دادگاه اولیه‌ به سختی بیش از ده دقیقه می شد، وکلا اجازه اخذ اصل و یا کپی مستندات و مدارک را نداشتند و جلسات کوتاه ده دقیقه‎ای هرگز فرصت مناسبی برای ارائه دفاع چهار متهم این پرونده نبود، در طول تمام جلسات و قبل از حکم هم همواره با دید محکوم و مجرم با ما صحبت کردند و هرگز اصل بر برائت نبود.»

ئاسو رستمی در حال حاضر در سالن دوازده زندان رجایی شهر کرج نگهداری می شود که ویژه زندانیان سیاسی و امنیتی است. درهای این سالن به جز در ساعات هواخوری که بین دو تا سه ساعت در روز است، در بقیه ساعات شبانه‏‎روز بسته است و ارتباط زندانیان با بقیه بندها به شدت کنترل می‎شود، علاوه براین قرار گرفتن سالن دوازده زندان رجایی شهر در زیرزمین و نبود سامانه تهویه و گرمایش مناسب، زندانیان را آزار می‎دهد. حدود ۶۰ زندانی سیاسی – امنیتی که در سالن دوازده زندان رجایی شهر نگهداری می‎شوند بر خلاف سایر زندانیان از حق تماس تلفنی با خانواده و خارج از زندان نیز محروم‌اند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024