جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Wed, 07.12.2016, 11:15

«بریتانیا آماده همکاری با کشورهای خلیج فارس در برابر ایران است»

بی بی سی: ترزا می، نخست وزیر بریتانیا از لزوم همکاری با کشورهای حوزه خلیج فارس در برابر فعالیت‌های منطقه‌ای ایران سخن گفته است.

روز چهارشنبه ۱۷ آذر (۷ دسامبر)، نخست وزیر بریتانیا که به بحرین سفر کرده، با شرکت در سی و هفتمین نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، به تبادل نظر با آنان پرداخت. این نخستین بار است که از یکی از نخست وزیران بریتانیا برای شرکت در جلسه عالی شورای همکاری دعوت شده است.

خانم می در سخنانی در این نشست که از شبکه‌های تلویزیونی منطقه نیز پخش ‌شد، ضمن تشریح سیاست‌های دولت خود در زمینه روابط با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، به نقش ایران در منطقه نیز پرداخت و گفت که بریتانیا آماده است با کشورهای عضو شورا برای عقب راندن «اقدامات تهاجمی ایران در منطقه» همکاری کنند.

نخست وزیر بریتانیا گفت «ما باید همچنان به مقابله با دولت‌هایی که نفوذ آنها بی‌ثباتی منطقه را مشتعل می‌کند ادامه دهیم» و افزود: «بنابراین می‌خواهم به شما اطمینان دهم که من به وضوح تهدیدی را که ایران متوجه منطقه خلیج [فارس] و در بُعدی وسیعتر، متوجه خاورمیانه می‌کند مشاهده می‌کنم.»

نخست وزیر بریتانیا گفت: «ما باید همراه یکدیگر تلاش کنیم تا اقدامات تهاجمی ایران در منطقه را به عقب برانیم.»

ترزا می گفت که به منظور تقویت امنیت کشورهای منطقه خلیج فارس از «یک مشارکت امنیتی» حمایت می‌کند که شامل سرمایه‌گذاری دفاعی و آموزش نظامی در بحرین و اردن هم بشود.

خانم می همچنین از مذاکره پیرامون بهبود روابط تجاری بین بریتانیا و کشورهای خلیج فارس سخن گفت و افزود در حالیکه کشورش برای خروج از اتحادیه اروپا آماده می‌شود، مایل است «این مذاکرات راه را برای دستیابی به یک توافق تجاری بزرگ هموار کند.»

نشست امروز سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با سخنان ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، آغاز شد که خواستار «تلاش مضاعف» برای مقابله با چالش‌های موجود در منطقه شد.

نخست وزیر بریتانیا روز گذشته برای یک دیدار دوروزه از بحرین و شرکت در نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری وارد منامه، پایتخت بحرین شد و با پادشاه، ولیعهد و نخست وزیر این کشور ملاقات و گفتگو کرد. در اکتبر سال گذشته، بریتانیا ساخت یک پایگاه دریایی در میناء سلمان، در نزدیکی منامه را آغاز کرد. این اولین پایگاه دریایی ثابت بریتانیا در خاورمیانه از حدود چهل دهه پیش است.

سفر تراز می به منطقه خلیج فارس در حالی صورت می‌گیرد که در پی رای مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت)، انتظار می‌رود روند مذاکرات بین دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا طرف برای عملی شدن خروج این کشور به زودی به جریان افتد. با خروج از اتحادیه اروپا، انتظار می‌رود دامنه مبادلات تجاری و اقتصادی بریتانیا با کشورهای عضو اتحادیه اروپا کاهش یابد و در نتیجه، مقامات بریتانیایی در صدد یافتن شرکای تجاری جدیدی هستند.

همچنین، خروج از اتحادیه اروپا برخی از الزاماتی را که سیاست خارجی مشترک اروپایی برای سیاست خارجی بریتانیا به همراه داشت از میان بر می‌دارد و این کشور باید به بازسازی روابط خارجی خود مبادرت ورزد.

تا قبل از عضویت در اتحادیه اروپا، بریتانیا با کشورهای خاورمیانه و به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس روابط تجاری و سیاسی نزدیکی داشت و به نظر می‌رسد خانم می در صدد احیای این روابط است.

شورای همکاری خلیج فارس در سال ۱۹۸۱ میلادی با عضویت کشورهای ساحل جنوبی خلیج فارس و دریایی عمان، شامل امارات متحده عربی، عربستان سعودی، عمان، قطر و کویت پایه‌گذاری شد. هدف از تشکیل این شورا، همکاری و هماهنگی این کشورها در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و امنیتی عنوان شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024