پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 07.12.2016, 11:51

نامه محرمانه پوتین به روحانی

سخنگوی کرملین: نمی‌توانم درباره محتوای نامه اظهار نظر کنم

چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵
آرمان
روسیه به دنبال افزایش نفوذ خود در خاورمیانه است. امری که اثبات آن چندان سخت نیست. بمب‌افکن‌های روسیه تقریبا هر روز در آسمان سوریه به پرواز در می‌آیند و مواضع داعش و دیگر مخالفان بشار اسد را بمباران می‌کنند. رژیم اسد مهم‌ترین متحد آنها در خاورمیانه از زمان جنگ سرد تا به امروز بوده است.

روسیه بعد از فروپاشی شوروی در دوران یلتسین سیاست نزدیکی به غرب را دنبال می‌کرد اما مدت اندکی بعد روس‌ها دریافتند نمی‌توانند آن‌چنان روابط نزدیکی با غرب را دنبال کنند. نگاه به کشورهای منطقه و آنچه روس‌ها از آن به عنوان خارج نزدیک یاد می‌کنند بار دیگر مهم‌ترین هدف سیاست خارجی مسکو در اواسط دهه ۹۰ میلادی شد. همین نگاه به نزدیکی روابط روسیه با ایران منجر شد و این روابط در دوران پوتین روز به روز مستحکم تر شد.

حضور روس‌ها برای تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر درحالی که آلمان‌ها حاضر به همکاری نشدند اهمیت روسیه را در ایران دوچندان کرد. هرچند در سال های اخیر روابط ایران با روسیه رو به نزدیکی گراییده اما آنها در تحریم ایران از سوی سازمان ملل از حق وتویی که داشتند استفاده نکردند.

با همه این تفاسیر بحران خاورمیانه به تقویت هرچه بیشتر روابط تهران و مسکو انجامیده است. درحالی که غرب به هدف نهایی خود در سوریه که سقوط بشار اسد بود نزدیک می‌شد حضور نظامی روسیه معادلات را تغییر داد علاوه بر این روس‌ها از امتیاز وتو هم در شورای امنیت در جهت منافع اسد استفاده کرده اند. ایران هم با توجه به رویکرد سیاست خارجی خود که به عنوان محور مقاومت یاد می‌شود علاقه مند به حفظ بشار اسد در سوریه است و کمک های متنوعی را به دولت سوریه کرده است.

نزدیکی دیدگاه های مسکو و تهران در سوریه حتی به استفاده روس‌ها از پایگاه هوایی نوژه همدان هم منجر شد که البته مدت اندکی بعد به پایان رسید. با این حال تقویت روابط همچنان در دستور کار است. در روزهای گذشته الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه با هدف نزدیکی مواضع روسیه و ایران در مسائل مهم بین‌المللی به این کشور سفر کرد و با مقامات عالی‌رتبه ایران رایزنی کرد. پیش از این گفته شد که این نماینده پوتین حامل پیامی مهم برای ایران بوده است.

در همین زمینه دیروز دمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی کاخ کرملین گفت:«اخبار مربوط به ارسال پیام ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به حسن روحانی همتای ایرانی خود صحت دارد.» او در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه این نامه در خصوص مسائل امنیتی و همکاری‌های نفتی است، اظهارکرد: «موضوع نامه محرمانه است و نمی‌توانم در خصوص آن اظهار نظر کنم. پیش‌تر سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم ارسال پیام رئیس‌جمهور روسیه را تایید کرده بود.»

با توجه به تقویت روابط تهران و مسکو باید دید حضور ترامپ در آمریکا چه تاثیری در خاورمیانه خواهد داشت با توجه به اینکه پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد ترامپ روابط نزدیکی با روسیه را دنبال خواهد کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024