جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 05.12.2016, 9:19

انتقاد تند جان کری از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو

بی بی سی: جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفته است اسرائیل باید میان تداوم ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه غربی و راه حل دو دولت یکی را انتخاب کند.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره با کمک‌ ۲۳ میلیارد دلاری این کشور در سال‌های گذشته به اسرائیل و توافق کمک ۳۸ میلیارد دلاری در ده سال آینده، خودش را دوست اسرائیل” خواند که از این دوستی پشیمان نیست اما نگران امنیت این کشور است.

جان کری که در نشست سابان در واشنگتن سخن می‌گفت تاکید کرد که در موضوع اسرائیل و فلسطین راه اشتباهی پیموده شده است.

دولت اسرائیل به راه حل تشکیل دو دولت علاقه‌مند نیست و به گفته جان کری این موضوع آمریکا را به دردسر انداخته است چرا که اسرائیل “همه هشدارهای ما را درباره شهرک‌سازی نادیده می‌گیرد.”

آقای کری در تقابل با بنیامین نتانیاهو که گفته بود اول باید میان اسرائیل و جهان عرب صلح برقرار شود، گفت که صلح با فلسطینی‌ها، پیش‌نیاز صلح با دنیای عرب است.

آقای نتانیاهو که پیش از جان کری در همین نشست سخن می‌گفت تاکید کرد تنها چیزی که می‌تواند فلسطینی‌ها را پای میز مذاکره بیاورد، صلح میان اسرائیل و جهان عرب است.

جان کری در این نشست گفت که تداوم سیاست شهرک‌سازی از سوی اسرائیل چشم‌انداز صلح را از بین می‌برد اما تاکید کرد که هنوز از نقطه عطف تحقق راه حل دو دولت نگذشته‌ایم.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی خود در این نشست که از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد گفت که هنوز راه حل تشکیل دو دولت مستقل قابل دستیابی است اما بر سر موضع خود باقی است که فلسطین باید اسرائیل را به عنوان یک دولت-ملت یهودی به رسمیت بشناسد.

نخست وزیر اسرائیل در این نشست بار دیگر به توافق هسته‌ای میان ایران و غرب تاخت و گفت کشورش متعهد است که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود.

او گفت ایران پس از آن که توافقنامه هسته‌ای را با غرب امضا کرده بیش از پیش تهاجمی عمل می‌کند و تاکید کرد که به محض آن‌که دونالد ترامپ کارش را آغاز کند در مورد موضوع ایران با او صحبت خواهد کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024