شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sun, 04.12.2016, 22:31

رهبر سابق سبزها رییس‌جمهور اتریش می‌شود

بی بی سی: نامزد حزب راست تندرو در انتخابات ریاست جمهوری اتریش شکست خورد و رهبر سابق حزب سبزها به پیروزی رسید.

به این ترتیب الکساندر فان دربلن، رییس جمهوری آینده اتریش خواهد شد.

نوربرت هوفر از حزب راست تندرو در صفحه فیسبوکش خود را “بی‌نهایت غمگین” توصیف کرده و به رقیبش تبریک گفته است.

انتخابات اتریش از آن جهت اهمیت داشت که به نشانه‌ای از میزان موفقیت نامزدهای پوپولیست در انتخابات‌های پیش روی چند کشور اروپایی تبدیل شده بود.

فرانسه، هلند و آلمان سال آینده در انتظار انتخابات هستند؛ در حالی که احزاب ضد مهاجر در این کشورها بر آرای موافق با خود می‌افزایند.

به نظر می‎‌آید که احزاب حاکم در کشورهای اتحادیه اروپا از نتیجه انتخابات اتریش راضی باشند.

نتیجه انتخابات بسیاری را شگفت‌زده کرده است. نظرسنجی‌ها نشان می‌داد آرای دو نامزد به اندازه‌ای نزدیک است که نمی‌توان برنده را پیش‌بینی کرد.

تلویزیون ملی اتریش حالا تفاوت آرا را هفت درصد گزارش کرده است. گفته می‌شود تا اینجای کار الکساندر فان دربلن، ۵۳.۶ درصد آرا را به دست آورده است و در مقابل، رقیبش از حزب راست تندرو ۴۶.۴ درصد آرا را تصاحب کرده است. نتایج نهایی تا روز دوشنبه اعلام نخواهد شد.

الکساندر فان دربلن که ۱۰ سال رهبری حزب سبزها را به عهده داشت، به عنوان نامزد مستقل در این انتخابات شرکت کرد.

الکساندر فان دربلن کیست؟

آلکساندر فان در بلن، ۷۲ ساله، پروفسور بازنشسته اقتصاد، از شخصیت‌های مطرح اتریش است که بیش از ده سال رهبری سبزها را بر عهده داشت و در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان نامزد مستقل وارد صحنه شد ولی از حمایت بسیاری از شخصیت‌های فرهنگی و احزاب میانه در اتریش برخوردار است.

او در برابر گسترش افراط گرایی یک عامل ثبات سیاسی و حفظ تعادل جامعه به شمار می‌رود که از حمایت احزاب حاکم نیز برخوردار است. دولت اتریش نیز اگر چه در انتخابات نامزد رسمی نداشت و دخالت نکرد ولی مایل بود که رئیس جمهور آینده کشور آقای فان در بلن باشد.

آقای فان در بلن بعد از آنکه در دور اول انتخابات در ۲۴ آوریل پیروز قاطعی نداشت، در دور دوم که روز ۲۲ ماه می انجام شد در مصاف با آقای هوفر و با اکثریت کم ۳۱ هزار آرای بیشتر رئیس جمهور شد. آقای هوفر نیز نتیجه را پذیرفت ولی بعد از مدتی کوتاه بر اثر یافتن نقص در شمارش آرای پستی، دادگاه عالی قانون اساسی اتریش انتخابات را باطل اعلام کرد.

برخلاف رهبر حزب آزادی، که معتقد بود از سربازانی که در سوریه جنگیده‌اند باید سلب تابعیت کرد، آقای فان در بلن در مبارزات انتخاباتی گفته بود که شهروندی یک ارزش والا است و حتی از یک قاتل هم نمی توان سلب تابعیت کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024