جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sat, 03.12.2016, 23:12

برگزاری نشست فعالان رسانه و حقوق بشر ایران در استانبول

خبرگزاری آناتولی

نشست هم‌اندیشی فعالان رسانه و حقوق بشر امروز با حضور صاحبنظران و فعالان ایرانی این عرصه برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران، موانع آزادی بیان و محدودیت رسانه‌ها در این کشور، علل و عوامل مهاجرت و پناهندگی ایرانیان به خارج از کشور در استانبول ترکیه برگزار شد.

احمد شمس، دبیر این همایش با اشاره به افزایش شمار پناهجویان ایرانی در کشورهای مختلف از جمله ترکیه، گفت: «بر اساس آمار رسمی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان حدود ۲۵ هزار پناهجوی ایرانی در ترکیه به سر می برند که با افزودن شمار غیر رسمی پناهجویان، این رقم به ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر می رسد.»

شمس در ادامه این کنفرانس که از سوی انجمن همبستگی ایرانیان دنیا «آهاد» برگزار شد، با بیان این که پناهجویان ایرانی فاقد یک متولی مشخص هستند، اظهار داشت: «یکی از مشکلات این پناهجویان در ترکیه، روند طولانی رسیدگی به وضعیت پرونده‌شان در مقایسه با پناهجویانی از کشورهای دیگر است.»

او ادامه داد: «پرونده‌هایی وجود دارد که روند رسیدگی به آن ها بیش از ۷ تا ۸ سال طول کشیده است و همچنان در یک وضعیت بلاتکلیفی سیر می‌کند. ما با برگزاری این همایش‌ها و از طریق نهادهای مربوطه برای یافتن راهکارهای بهینه سازی شرایط این مردم و ایجاد همبستگی میان آن ها تلاش خواهیم کرد.»

در ادامه، رجبعلی مزروعی، نماينده سابق مجلس ایران با تأکید بر وجود رسانه های داخلی ایران در انحصار حکومت این کشور، گفت: «بیش از ۹۰ درصد رسانه ها مانند، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری‌ها متعلق و زیر نظر دولت و نهادهای دولتی هستند. تنها ۱۰ درصد این رسانه‌ها مستقل هستند که آن‌ها هم در داخل یک چارچوب خاص قدرت عمل دارند.»

او افزود:‌ «ما شاهد پدیده‌ای به نام جوانمرگی مطبوعات در ایران هستیم که عمر رسانه‌ها را کم کرده است. این مشکل مانع کسب تجارب لازم از سوی رسانه‌های ایرانی شده و همچنین هزینه‌های سنگینی را به خبرنگاران تحمیل کرده است.»

وی با اشاره به تحولات اخیری که در فناوری های رسانه ای رخ داده است، خاطرنشان کرد:‌ «اکنون می توانیم به بروز این تحولات در رسانه های ایران امیدوار باشیم. شبکه های ماهواره ای و اینترنتی تا حدودی این انحصار را شکسته است.»

حسین علیزاده كاردار سابق سفارت ایران در فنلاند هم برقراری امینت ملی را مهمترین وظیفه یک دولت دانست و گفت: «نظام جمهوری اسلامی ایران بزرگترین منشاء تهدید برای خود است و این موضوع یکی از دلایل برگزاری این همایش در استانبول به شمار می‌رود. چرا که اگر غیر از این بود این جمع از فرهیختگان ایرانی در کشور خود گردهم می‌آمدند.»

علیزاده با بیان این که ایران با خروج قشر دانش آموخته و فرهیخته‌اش از کشور بزرگترین سرمایه خود را از دست می دهد، تأکید کرد:‌ «جمهوری اسلامی فاقد درک امنیت ملی است. همچنین اختلافاتی که ایران با ترکیه و سایر کشورها دارد، باعث تهدید علیه خودش شده است. این کشور همچنین در فهم تعیین و تشخیص تهدید عملکردی موفق نداشته است.»

او همچنین وضعیت ایران در امور مهاجرت را شرح داد و گفت:‌ «ایران در این امور دارای سه حالت است؛ مهاجرپذیر است. ولى مهاجران موجود در ايران از نخبگان نيستند و سودى براى اين كشور ندارند. مسیر عبور یا ترانزیت افرادی که اگر با خطری مواجه شوند دست به هرکاری خواهند زد و آخرین مورد نیز ایران خود مهاجر فرست است.»

در ادامه این همایش، حسن یوسفی اشکوری، نویسنده، محقق، دین‌پژوه و روزنامه‌نگار ایرانی نیز با اشاره به موضوعات مربوط به حقوق بشر، گفت: «همان گونه که می دانید ایران یکی از متعهدان اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال ۱۹۴۸ است و در عین حال یکی از ناقضان اصلی این حقوق به شمار می رود و نهادهای و ارگان های دولتی این کشور تحت عناوینی اقدام به نقض آن می کنند».

اشکوری این نقض ها را یکی از علل اصلی پناهجویی دانست و اظهار داشت: «البته در کشورهای دیگری نیز نقض ها صورت می گیرد. اما ما باید این را مشخص کنیم که تا چه حد این اعلامیه را به رسمیت شناخته ایم. اگر هم حتی به طور نسبی موارد حقوق بشر پس از انقلاب اجرا می شد، ما اعدام های دهه ۶۰ و زندان های پرشکنجه را نمی داشتیم.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024