شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 02.12.2016, 21:30

توافق ترامپ با پوتین بر سر سوریه

انتخاب ژنرال سابق جیمز ماتیس برای پست وزارت دفاع آمریکا نشان می‌دهد که ترامپ قصد دارد در سیاست خارجی راهی برخلاف اوباما را در پیش گیرد. انتخاب مایکل فلین برای پست مشاور عالی امنیتی ترامپ نیز گواه دیگری بر این مدعاست.

حسن هاشمیان، تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه درباره این تحول به دویچه وله گفت، با توجه به تحولاتی که در آمریکا شکل گرفته و فرمولی که در آمریکا مطرح هست بین ترامپ و پوتین بر سر سوریه و نه بر سر بشار اسد توافقی صورت گرفته است. به گفته این کارشناس آنکارا مراقب اوضاع هست و در جهت سیاستی گام برمی‌دارد که  منافعش را بدست بیاورد.

وی درباره جایگاه ایران در گفت‌وگوهای روسیه و ترکیه بر سر سوریه معتقد است که آن چیزی که ایران می‌خواهد (ماندن بشار اسد در قدرت) با ترکیه، آمریکا و با کشورهای منطقه در تضاد هست. «آیا روسیه همچنان از خواست ایران مبنی بر نگاه داشتن بشار اسد در قدرت حمایت می‌کند، یا اینکه در سیاست کلی به روسیه امتیازهایی داده می‌شود که به توافق برسد. سیر تحولات نشان می‌دهد که روسیه را قانع بکنند حل نهایی بحران سوریه را بدون اینکه منافع ایران را در نظر بگیرد حل کند.»

مخالفت با دخالت‌های ایران در سوریه

هاشمیان به این هم اشاره می‌کند که نقش ایران در سوریه مورد قبول جهانیان نیست. وی در این رابطه تاکید می‌کند که ایران نمی‌تواند از کسی حمایت بکند که بیش از ۳۰۰ هزار نفر از مردم خود را کشته، ۱۲ میلیون نفر را آواره کرده و شهرهای سوریه را با خاک یکسان کرده است.

به باور هاشمیان گزینه‌ای که ایران انتخاب کرده بسیار سخت و پرهزینه است. نیروهایش کشته می‌شوند و جمهوری اسلامی سرمایه زیادی هم در سوریه هزینه کرده است. این کارشناس خاطرنشان می‌کند تا دو روز پیش کسی باور نمی‌کرد که با هماهنگی بین پادشاهی سعودی و روسیه  توافقی در اوپک بر سر کاهش تولید نفت شکل بگیرد. ولی این توافق صورت گرفت و اوپک را از این وضعیت و سقوط بیشتر قیمت نفت نجات داد. بنابراین احتمال توافق‌هایی در منطقه بر سر سوریه هست. هاشمیان نتیجه می‌گیرد که بحران سوریه با توافق آمریکا که رهبری آن را ترامپ بر عهده گرفته با روسیه به پایان می‌رسد.

همسویی ترکیه با آمریکا

اما در مذاکرات روسیه با ترکیه مسئله کردهای سوریه هم مطرح نشده است. در این رابطه هاشمیان می‌گوید، منبج و الباب در غرب رود فرات واقع شدند و کردها اگر چه در مناطقی که خودشان هستند حقوقی دارند ولی در غرب فرات که مناطق کردی نیست نمی‌توانند بمانند و به همین خاطر فشار ترکیه بر آنها در غرب فرات زیاد شده است.

به نظر هاشمیان سیاست ترامپ ایجاد توافق بین ترکیه و کردها خواهد بود و آمریکائی‌ها تلاش خواهند کرد که  که با گفتگو کردها را از غرب فرات بیرون کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024