پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 02.12.2016, 10:21

سفینه روسی پس از پرتاب آتش گرفت

سفینه باری «پروگرس» دقایقی پس از پرتاب از پایگاه فضایی بایکانور روسیه در قزاقستان آتش گرفت و نابود شد.
به گزارش ایرنا، سفینه فضایی «پروگرس ام.اس-04» روز پنجشنبه هنگام خروج از جو کره زمین آتش گرفت و به قطعات کوچک تقسیم شد.
شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه گزارش داد: به احتمال زیاد قطعات لاشه سفینه پروگرس در جمهوری تووا در منطقه سیبری روسیه سقوط کرده است.

خبرگزاری ایتارتاس هم به نقل از شاهدان عینی نوشت: قطعات لاشه سفینه پروگرس در منطقه ای به نام «ایشتی خم» در جمهوری تووا سقوط کرده است.
رسانه روسی افزود: سفینه پروگرس در ارتفاع ۱۹۰ کیلومتری بر فراز جمهوری تووا دچار وضعیت اضطراری شده و آتش گرفت و قطعات آن در یک منطقه کوهستانی سقوط کرد.
خبرگزاری روسی اینترفاکس پیشتر گزارش داده بود که ارتباط مخابراتی (تله متری) سفینه باری پروگرس مدت کوتاهی پس از پرتاب از پایگاه فضایی بایکانور با ایستگاه کنترل زمینی قطع شد.

این سفینه حامل ۲ تن محموله از جمله مواد غذایی، کپسول های هوا، تجهیزات و دستگاههای علمی برای ایستگاه فضایی بین المللی بود.
در گزارش رسانه روسی گفته شد که ارتباط با سفینه باری ۳۸۳ ثانیه پس از پرتاب قطع شد و به احتمال زیاد یکی از دلایل بروز این مشکل، قرار گرفتن آن در یک مدار دیگر بود.
براساس برنامه تنظیم شده، قرار بود این سفینه باری روز شنبه به ایستگاه فضایی بین المللی محل استقرار فضانوردان متصل و محموله به این سازه فضایی منتقل شود.

در سال های اخیر چند سانحه فضایی در روسیه رخ داده و مسئولان بخش فضایی این کشور به همین دلیل مورد انتقادهای شدید قرار گرفته اند.
آخرین مورد این سوانح، سقوط موشک فضایی ‘پروتون-ام’ روسی حامل ماهواره مکزیکی بود که روز ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ شمسی رخ داد.

به گزارش رسانه ها، موشک ماهواره بر ‘پروتون-ام’ دقایقی پس از پرتاب از ایستگاه فضایی ‘بایکانور’ روسیه در قزاقستان سقوط کرد.
یک ماه پیش از این حادثه نیز یک فضاپیمای باری سایوز روسی حامل سه تن بار پس از پرتاب در فضا از کنترل خارج شد و پس از مدتی در اقیانوس آرام سقوط کرد.این حادثه حدود پنج میلیارد روبل (معادل یکصد میلیون دلار) خسارت به روسیه وارد کرد.
با این وجود روسیه پرتاب های فضایی را متوقف نکرده و سالانه چند فضاپیمای سرنشین دار یا باری را به مقصد ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب می کند.

ایستگاه فضایی بین المللی که با مشارکت بیش از ۱۵ کشور ساخته شده، در مدار نزدیک و در ارتفاع ۳۳۰ تا ۴۳۵ کیلومتری از سطح زمین در حرکت است که روزی ۱۵ بار به دور این سیاره می گردد.
این ایستگاه محصول همکاری مشترک سازمان های فضایی آمریکا، روسیه، اروپا، ژاپن و کانادا است. سازمان فضایی برزیل نیز با این برنامه همکاری می کند و چین نیز علاقه خود را برای پیوستن به این جمع به ویژه از طریق همکاری با سازمان فضایی روسیه اعلام کرده است.
روسیه تنها دارنده امکانات پرتاب موشک برای حمل ماهواره و تاسیسات فضایی به کشورهای دیگر است که آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا از این سامانه ها روسی استفاده می کنند و حتی از پایگاه های خارج از مرزهای خود نیز عملیات پرتاب را برای کشورهای دیگر اجرا می کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024