جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Wed, 26.10.2016, 19:03

گزارش دیدار فعالان دانشجویی با نمایندگان مجلس

بعد از ظهر روز دوشنبه سوم آبان ماه سال جاری جمعی از فعالین دانشجویی سراسر کشور در جلسه‌ای با حضور دکتر علی مطهری، دکتر محمود صادقی، دکتر ابوالفضل سروش، دکتر محمدعلی وکیلی نمایندگان مجلس و دکتر سید ضیا هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و دکتر ایرجی مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و حجت‌الاسلام ابراهیمی مدیرکل امور مجلس وزارت علوم و دکتر موهبتی معاون پارلمانی وزارت بهداشت، به بیان گزارش در مورد برخوردهای قضایی، اطلاعاتی، انتظامی و انضباطی صورت گرفته با فعالین دانشجویی پرداختند.

به گزارش انصاف نیوز، در این جلسه آقای حبیب رضازاده دبیر اتحادیه‌ی انجمن‌های علمی – داشجویی علوم سیاسی کشور با ارائه گزارشی به بیان مسائل و مشکلات انجمن‌های علمی دانشجویی پرداخت. وی مهم‌ترین مسائل انجمن‌های علمی و به خصوص انجمن‌های علمی رشته‌های علوم انسانی را اینگونه بر شمرد:

۱) برخورد سیاسی با برنامه‌های انجمن‌های علمی (به طور خاص رشته‌های علوم انسانی) و ممانعت از برگزاری برنامه‌ها،
۲) دخالت طیف خاصی از تشکل‌های دانشجویی در امور انجمن‌های علمی،
۳) رسیدگی به درخواست مجوز برنامه‌ها در نهادهایی غیر از ان چه که مقررات در نظر گرفته شده است
۴) عدم پیشتیبانی دانشگاه از فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجوبی
۵) توقیف نشریات انجمن‌های علمی با دلالیل غیر موجه
۶) عدم حمایت مالی از انجمن‌های علمی

در ادامه آقای صادق آرامش، نماینده انجمن اسلامی امید دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای تشکیل اتحادیه، گزارشی از برخوردهای غیر قانونی با تشکل‌های دانشجویی و اعضای آنها در چند سال اخیر داد. این فعال دانشجویی مشکلات و برخوردهای صورت گرفته را این چنین تقسیم بندی نمود:

* عدم تغییر برخی از روسا و معاونین دانشگاه‌ها که از مدیران دولت قبل هستند در دولت جدید؛ به گونه‌ای که در همین دولت عملکرد امنیتی آنها در دانشگاه هنوز پا برجاست
* برخورد و احضار فعالین تشکل‌های دانشجویی که صرفاً پیگیر برگزاری برنامه‌های قانونی خود بوده‌اند به نهادهای اطلاعاتی و قضایی و حراست
* جلوگیری از برگزاری نشست تشکل‌های دانشجویی برای هم اندیشی و یا تشکیل اتحادیه
* عدم رسیدگی به درخواست تشکل‌های دانشجویی برای تأسیس اتحادیه پس از گذشت ۱۰ ماه

دبیر خانه نشریات وزارت بهداشت، دانشجوی دیگری بود که درباره برخوردهای غیرقانونی با نشریات دانشجویی سخن گفت. وی کارشکنی‌های غیرقانونی در عرصه نشریات دانشجویی را اینگونه برشمرد:

* تعیین یا تصویب یا اعمال شرایط و مقررات غیرقانونی داخلی در دانشگاه
* دخالت غیرقانونی اشخاص حقیقی و حقوقی دانشگاهی مانند نهاد نمایندگی رهبری، حراست و دیگر نهادها و مسوولین فاقد صلاحیت و غیردانشگاهی در محتوای نشریات از طریق اعمال فشار و تهدید و …
* نظارت و کنترل پیش از انتشار نشریات توسط نهادها و افراد مختلف
* رسیدگی به تخلفات نشریاتی در کمیته انضباطی بدون رعایت ترتیبات قانونی مندرج در مقررات و یا تهدیدهای مکرر به برخورد با فعالین نشریاتی در کمیته‌های انضباطی
* عدم رعایت مواعد قانونی برای رسیدگی به امور نشریات
* عدم برگزاری جلسات کمیته ناظر و شورای مرکزی ناظر در مواعد مقرر قانونی و یا نبود کمیته ناظر در برخی دانشگاه‌ها و یا نقص ترکیب آنها
* حمایت سلیقه‌ای و نامتوازن مادی و معنوی از نشریات گوناگون
* عدم تمکین مسوولین دانشگاهی از مقررات موجود و مصوبات شورای مرکزی ناظر در بسیاری از دانشگاه‌ها
* عدم اطلاع دانشجو از مفاد اتهام خود و حتی گاهی رأی‌های صادره در کمیته ناظر
* عدم صدور امتیاز انتشار برای نشریات به بهانه‌های غیرقانونی گوناگون
* اعلام تخلف عمومی در مواردی که مخاطب تخلف، فردی خاص بوده و اساساً شکایتی از نشریه نکرده است و یا در نظر گرفتن سلیقه‌ای مطالبی به عنوان تخلف که فاقد هرگونه عنوان متخلفانه ای بوده و یا حتی از روی سایت‌ها و خبرگزاری‌های قانونی برداشته شده است

زهرا نعمتی در پایان احضار مدیران مسوول، سردبیران و نویسندگان مطالب نشریات دانشجویی به مراجع قضایی و اطلاعاتی و انتظامی را مسأله‌ای نگران کننده عنوان کرد که می‌بایست مورد توجه جدی نمایندگان حاضر قرار بگیرد.

پس از این، ۵ نفر از دانشجویانی که در چندماه اخیر بابت فعالیتهای دانشجویی مشکلاتی در دانشگاه‌ها برای آن‌ها به وجود آمده و یا به مراجع امنیتی و قضایی احضار شده بودند، گزارشی از روند رسیدگی به پرونده خود و برخودهای غیرقانونی صورت گرفته ارائه کردند.

در ادامه این جلسه، سه دانشجوی دکتری حقوق حاضر در جلسه، پس از ارائه گزارشی درباره برخوردهای قضایی و انضباطی صورت گرفته با فعالین دانشجویی، راهکارهای خود برای کاهش این قبیل برخوردها را بیان کردند.

محمدعلی کام‌فیروزی با بیان جزئیاتی از پرونده‌های قضایی تشکیل شده درطول سالیان اخیر و ابراز نگرانی از روند رو به رشد اعلام جرم علیه فعالین نشریاتی، تنها راه موجود برای مقابله با وضعیت موجود را نقش آفرینی فعالانه‌تر نمایندگان برای تذکر و یا طرح سؤال از دولت و وزرای دولت و استفاده از تمامی ابزارهای تقنینی، نظارتی و اظهارنظر دانست و گفت: «سؤالات و تذکراتی که اشاره کردم، سؤالات و تذکراتی است که می‌بایست پنج وزیر علوم، بهداشت، کشور، اطلاعات و دادگستری را مورد خطاب قرار دهد تا بالأخره و پس از گذشت ۳۸ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، مشخص شود چرا هنوز بر خلاف قانون اساسی، دانشجو توسط نهادهای اطلاعاتی و امنیتی احضار و یا عملاً برای ساعاتی بازداشت می‌شود؟ چرا هنوز به دانشجو در کمیته‌های انضباطی و کمیته ناظر بر نشریات و هیأت نظارت بر تشکل‌ها حق دفاع داده نمی‌شود و یا حق دفاع با تمامی ملزومات و مقدمات آن در مراجع قضایی رعایت نمی‌شود؟ چرا علی رغم گذشت چند سال، هنوز پرونده درخواست تأسیس برخی تشکل‌ها بر روی میز هیأت نظارت بر تشکل‌هاست و چرا صدور مجوز فعالیت اتحادیه برای طیف گسترده‌ای از تشکل‌ها، هر روز با بهانه‌هایی جدید به تعویق انداخته می‌شود؟ چرا با انواع و اقسام بهانه‌ها و به صورتی کاملاً سلیقه‌ای، برنامه‌های نهادهای دانشجویی لغو مجوز شده و یا یک شبه تصمیم هیأت نظارت عوض شده و یا با سخنرانی برخی افراد (که حتی بعضاً مسوولیت‌هایی در همین کشور دارند)، مخالفت می‌شود؟ چرا نظارت قبل از انتشار، در بسیاری از دانشگاه‌های کشور، شرط اجازه انتشار نشریه است و چرا انواع و اقسام برخوردهای غیرقانونی با فعالین نشریاتی صورت گرفته و می‌گیرد؟ چرا در رسیدگی‌ها به تخلفات، اصل بر محکومیت گذاشته می‌شود و این دانشجوست که می‌بایست بی گناهی خود را ثابت کند؟ چرا کارکنان حراست و کمیته انضباطی و مأمورین اطلاعاتی و انتظامی حق ورود به تمامی جزئیات حریم خصوصی افراد را به خود می‌دهند؟ چرا در برخی انتخابات‌های دانشجویی، همچنان ردصلاحیت های سلیقه‌ای و غیرقانونی وجود داشته و یا تخلفاتی از مقررات مشاهده می‌شود؟ چرا مأمورین امنیتی و قضایی به خود اجازه تفتیش عقاید می‌دهند؟ چرا نشریات از حق انتخاب آزادانه زبان و گویش محروم می‌شوند؟ چرا هنوز که هنوز است دانشگاه‌ها، به صورت ملوک الطوایفی اداره شده و در بسیاری از آنها به صورت غیرقانونی، مقررات داخلی تصویب و اعمال می‌شود؟ و نهایتاً اینکه چرا بهره مندی مساوی همه نهادها و فعالین دانشجویی از حقوق اساسی خود و حمایت متوازن و متناسب، امروز تبدیل به آرزویی برای بسیاری از فعالین دانشجویی شده است؟»

دکتر محمدعلی رجب، دیگر سخنران این نشست بود که سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: «از مهم‌ترین مشکلات موجود در نظام دانشگاهی کشور ابهامات و مشکلات حقوقی این حوزه است. نبود قوانین و مقررات جامع، روشن و اصولی و ابهام و تشتت در مرجع تقنین در این حوزه از یک سو، و نقص و ناکارآمدی قوانین و مقررات موجود و مهم‌تر از آن، اجرای نادرست یا بعضاً، عدم اجرا و تخلف از این قوانین مشکلاتی جدی را موجب گردیده‌است.»

این دانشجوی دکتری حقوق دانشگاه تهران، فعال‌شدن مجلس شورای اسلامی برای ایفای رسالت و مسؤولیت تقنینی خود در حوزه‌ی امور دانشگاه، استفاده از ظرفیت‌های نظارتی مجلس برای نظارت بر عملکرد قوه مجریه و قوه قضاییه، تحدید و سازمان‌دهی حوزه‌ی مداخله و عملکرد نهادهای انتظامی، قضایی و امنیتی کشور در امور مربوط به دانشجویان و نهادینه‌کردن ارتباط نمایندگان با تشکل‌ها و بدنه‌ی دانشجویی برای رصد مداوم وضعیت امور مربوط به دانشجویان را از زمره راهکارهای حل مشکلات موجود دانست و پیشنهاد کرد: «احضار قضایی (در امور کیفری) یا امنیتی دانشجویان در طول سال تحصیلی ممنوع دانسته شود. نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی از شکایت کیفری از دانشجویان به سبب اتهامات و یا جرائم واقع‌شده در فضاهای دانشگاهی منع شوند. رسیدگی قضایی به اتهامات دانشجویان تابع تشریفات خاصی باشد و تضمینات دادرسی منصفانه در خصوص آن‌ها تقویت شود.»

عضو دانشجویی کمیته مرکزی انضباطی، آخرین دانشجویی بود که به بیان گزارشی از وضعیت برخوردهای غیرقانونی که در کمیته‌های انضباطی در دانشگاه‌ها با فعالین دانشجویی می‌شود، پرداخت و گفت: «این برخوردها، ناشی از تصویب شیوه نامه اجرایی انضباطی در سال ۸۸ و خصوصاً اجرای این شیوه نامه در فضای خاص حاکم بر آن دوران است. در آن شیوه نامه بسیاری از تضمینات دادرسی منصفانه و یا حقوق عمومی افراد مانند حق دفاع نقض شده و لذا زمینه بسیاری از برخوردهای غیرمنصفانه را ایجاد کرده و می‌کند.»

وی در پایان با بیان شرح روند تنظیم دستورالعمل انضباطی جدید، از بدیهیات قانونی فراموش شده‌ای مانند حق دفاع، حق انتخاب وکیل و حق اطلاع از مفاد پرونده گفت که به این دستورالعمل بازگردانده شده است و گزارشی از بعضی مقاومت‌هایی که در برابر اجرای این دستورالعمل می‌شود، داد و از نمایندگان درخواست نمود که «پشتیبان حقوق دانشجویان بوده و در برابر قانون شکنی‌ها قاطعانه عمل کنند.»

علی مطهری: نگاهی غلطی نسبت به منتقد وجود دارد

علی مطهری، نایب رییس مجلس در ادامه‌ی این نشست ضمن اشاره به سخنان دانشجویان حاضر گفت: «باید بگویم حرف‌هایی که شما امروز زدید حرف‌های ما هم هست، هم درد با یکدیگر هستیم. باید ریشه‌ی این اتفاقات بررسی شود و سپس به دنبال راه حل بود. همه ما قبول داریم که در کشور ما نگاهی غلطی نسبت به منتقد وجود دارد که این نگاه پس از اتفاقات سال ۸۸ نیز تشدید شده است. این نگاه از هیچ منظری موجه نیست. به شخصه خودم فلسفه‌ی چنین نگاه و برخوردهایی را هیچ‌گاه نفهمیدم. در دوره‌ی اصلاحات عده‌ای از نیروهای امنیتی با بهانه‌ی اینکه باید نظام را از خطرات مصون کنیم سراغ یک سری از روشنفکران رفتند و خب آن داستان‌هایی که شما هم می‌دانید پیش آمد. توجیه آن‌ها این بود که برای اینکه بقیه را بترسانیم تا علیه نظام کاری نکنند سراغ این کار رفتیم. هنوز هم در بین مسوولین امنیتی این نگاه وجود دارد و متاسفانه به این جمع‌بندی نرسیده‌اند که این نگاه غلط و هزینه‌ساز است.»

نایب رئیس مجلس با انتقاد از عملکرد دولت افزود: «من معتقدم دولت از فرصت‌های به وجود آمده بهتر می‌توانست استفاده کند و خیلی از کارها را انجام دهد ولی متاسفانه این کار را نکرد و کوتاه آمد؛ دولت می‌توانست با شور و هیجان به وجود آمده پس از انتخابات ۹۲ جلوی خیلی از اتفاقات را بگیرد، ولی شاهد چنین چیزی نبودیم و این انتقاد به دولت کاملاً وارد است.»

نماینده مردم تهران ادامه داد: «حالا دوستان دانشجو در این جلسه برای مواجهه با برخوردها پیشنهاد دادند که مجلس ورود کند و به قانون‌گذاری بپردازد، درست است این وظیفه‌ی ماست اما مطمئن باشید به فرض هم اگر قوانین جدید در مجلس تصویب بشود نهادهای نظارتی از تصویب آن جلوگیری می‌کنند. البته ما وظیفه داریم، ما باید وزیر اطلاعات را دعوت بکنیم و از وی بپرسیم که این دخالت‌ها در امور دانشگاه با چه مجوزی صورت می‌گیرد و چرا اعمال غیر قانونی در حال رخ دادن است؟»

وی سپس به نقش مهم دانشجویان در این زمینه اشاره کرد و گفت: «نکته‌ی دیگری که وجود دارد این است که خود دانشجویان هم باید مقاومت کنند، سخنران‌هایی که برنامه آن‌ها لغو می‌شود باید مقاومت کنند، در حادثه‌ی شیراز علی رغم مخالت سپاه و امام جمعه مجوز برنامه کاملاً قانونی صادر شده بود. پس از آن اتفاقات بنده پیگیری کرده و چون ایستادگی کردیم، بالاخره نتیجه داد و کار به عذرخواهی و تغییر استاندار رسید.»

مطهری سخنان خود را با یک پیشنهاد به دانشجویان خاتمه داد: «پیشنهاد دیگر من این است که شما صحبت‌ها، نقدها و گزارش‌های خود را در نزد رهبری و رییس جمهور بزنید. این مسائل باید در سطح کلان هم مطرح شوند. خلاصه حرفم این است که با به خرج دادن تدبیر اگر مقاومت بیشتری بکنید حتماً نتیجه خواهید گرفت.»

محمود صادقی: برای رسیدن به فضای ایده‌آل باید هزینه داد

سخنران بعدی این جلسه، دکتر محمود صادقی بود که سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: «همت و تلاش شما دانشجویان جای تقدیر دارد. البته برای رسیدن به فضای ایده‌آل باید هزینه داد و صبر و مقاومت داشته باشیم. در مقدمه‌ی قانون اساسی، تحقق جمهوری اسلامی فرآیندی تدریجی دانسته شده است و بنابراین برای رسیدن به آرمانمان که تحقق کامل جمهوری اسلامی است، باید صبر و مقاومت داشته باشیم.»

نماینده محترم تهران افزود: «بخش قابل توجهی از این مشکلاتی که شما گفتید ناشی از یک ترس موهومی در بین مسوولین است. هنگامی که از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم، متوجه می‌شویم این ترس نباید وجود داشته باشد. آقای دکتر هاشمی اشاره کردند که تلاش‌هایی را در جهت مطالبات شما داشته‌اند اما به نظر ما این مقدار مطلوب نیست. ما در بین مسوولین دانشگاه‌ها شاهد انفعال هستیم. مسوولین دانشگاه‌ها از یک تلفن هراس دارند و حاضر به دادن هیچ هزینه‌ای نیستند. در حالی که اگر هرکس به مسوولیت خود عمل می‌کرد، شاهد چنین چیزی نبودیم.»

وی در پایان سخنان خود با انتقاد از دولت گفت: «البته باید بگویم که پس از این که ما به مجلس آمدیم به نحوی ما محذورالطرفین بودیم، از طرفی باید مطالبات به حق مردم پیگیری شود و ازسوی دیگر تعامل با دولت حفظ شود، ولی باتوجه به شرایط فعلی به زعم بنده دیگر تسامح بیشتر از این با دولت جایز نیست و باید خواستها و مطالبات شما پیگیری شود. در مورد بحث‌هایی که هم مطرح کردید به امید خدا حتماً بحث‌های نظارتی را پیگیری خواهیم کرد.»

این نشست با ارائه توضیحاتی از سوی مسوولین دولتی درباره فضای دانشگاه‌ها پایان یافت.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024