پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 25.10.2016, 17:38

قلیچدار اوغلو: کودتای اصلی را حزب حاکم انجام داد

رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه با بیان اینکه دیگر نمی‌توان کسی را قانع کرد در ترکیه کودتایی رخ داده است، کودتا را حزب عدالت و توسعه پس از رخدادها انجام داد که روزنامه‌نگاران، نظامیان و نویسندگان را به زندان انداخت.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه سوزجو، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه درباره اظهارات وزیر خارجه ترکیه مبنی بر اینکه وضعیت فوق‌العاده در ترکیه همانند وضعیت فوق‌العاده در فرانسه است،‌گفت: در فرانسه اعلام وضعیت فوق‌العاده اجازه اخراج، توقیف و تعلیق افراد و اموال آنها را نمی‌دهد. در ترکیه هزاران نفر از کار خود بر کنار شدند. در کشورمان ۲۸ هزار معلم اخراج شدند. دوران وضعیت فوق‌العاده در فرانسه، روزنامه‌نگاران بازداشت نشدند. در ترکیه بسیاری از رسانه‌ها بسته شدند.

وی با انتقاد از رفتار آنکارا با بازداشت‌شدگان ادامه داد: من برای این کشور آزادی می‌خواهم، آنها به دنبال محکومیت جمعی بازداشت شدگان هستند.

قلیچدار اوغلو در ادامه اظهاراتش با اشاره به بازداشت گسترده روزنامه نگاران گفت: روزنامه‌نگاران را بازداشت کردند اما روزنامه‌نگاران چه کردند؟ آیا سلاح به دست گرفته و مردم را کشته‌اند؟ کودتا را حزب عدالت و توسعه انجام داد که روزنامه‌نگاران، نویسندگان و نظامیان را به زندان انداخت.

به گفته او دولت نمی‌تواند با کینه‌توزی رفتار کند. نمی‌توان با نادیده گرفتن دموکراسی با کودتا مبارزه کرد.

وی با اشاره ضمنی به ارتباط مستقیم وزارت خارجه ترکیه با جبهه النصره گفت: همواره از ارتباط ارگان مشروع با یک گروه تروریستی انتقاد می‌کنیم، رئیس جمهور ترکیه چندی قبل گفت: “پوتین به من زنگ زد که جبهه النصره را از حلب خارج کنید و من نیز دستورات لازم را دادم” این به چه معناست این مساله به معنای حمایت از یک گروه تروریستی است. تاکنون ترکیه چه در داخل و چه در خارج تلاش کرده است که به عنوان یک کشور مشروع شناخته شود اما برای اولین رئیس جمهور ترکیه از رابطه با یک گروه تروریستی صحبت می‌کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024