جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 25.10.2016, 9:29

حال و هوای مجلس در برابر وزرای پیشنهادی چیست؟

اعتماد: یكشنبه آینده سه وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش در حالی برای جلب رای اعتماد نمایندگان به ساختمان بهارستان می‌روند كه تكلیف فراكسیون‌های سیاسی مجلس تا حد زیادی روشن شده است.

چه آنكه دو روز قبل بالاخره اصولگرایان مجلس با محوریت وزرای سابق احمدی‌نژاد و نمایندگان نزدیك به جبهه پایداری و البته بدون علی لاریجانی فراكسیون ولایت را به ریاست حاجی بابایی تشكیل دادند. كمی قبل‌تر از آنها هم فراكسیون معتدلین به ریاست كاظم جلالی شكل گرفته بود تا در كنار فراكسیون امیدی‌ها به ریاست عارف سه فراكسیون سیاسی مجلس را شكل دهند.

حالا این سه فراكسیون در نخستین قدرت‌نمایی خود باید لابی‌های‌شان را برای رای اعتماد یا عدم رای اعتماد به وزرای پیشنهادی آغاز كنند. اما جلسه رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی برای علی لاریجانی، رییس مجلس هم یك تجربه تازه خواهد بود.

او برای نخستین‌بار در تجربه هشت‌ساله نمایندگی‌اش عضو هیچ كدام از فراكسیون‌های سیاسی مجلس نیست؛ هرچند در مقام ریاست شورای عالی فراكسیون‌ها قرار است میان دو فراكسیون ولایت و مستقلین یا به تعبیری میان دو طیف از اصولگرایان مجلس ریش‌سفیدی كند. حالا باید دید لاریجانی با موقعیت جدیدی كه در مجلس پیدا كرده آیا باز هم می‌تواند به كمك دولت بیاید؟

اصولگرایان ناراضی
تا آنجا كه از فضای كلی حاكم بر نمایندگان برمی‌آید وزرای پیشنهادی چندان رای موافق اصولگرایان مجلس را با خود نخواهند داشت.
اما از سوی دیگر در فراكسیون معتدلین سخن از شرط و شروط‌هایی برای وزرای پیشنهادی است. آنها با این شرط از وزرای پیشنهادی حمایت خواهند كرد كه این وزرا برای تشریح برنامه‌های‌شان در فراكسیون معتدلین حاضر شوند. جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو فراكسیون معتدلین در این باره به «اعتماد» می‌گوید: بنده به آقای نوبخت پیغام دادم كه ما از وزرای پیشنهادی دعوت می‌كنیم به فراكسیون مستقلین بیایند. اما اگر سه وزیر پیشنهادی به فراكسیون معتدلین نیایند قول همكاری با آنها را نمی‌دهیم. در واقع ما چك سفید به كسی نمی‌دهیم.

امیدی‌های حامی
اما در فراكسیون امید سخن از حمایت از دولت است. نمایندگان فراكسیون امید اگرچه گله‌مندی‌هایی از عدم مشورت رییس‌جمهور با این فراكسیون برای معرفی سه گزینه پیشنهادی دارند اما این را هم می‌گویند كه به دلیل شرایط دشوار دولت از تصمیم آن حمایت خواهند كرد.

فریده اولاد قباد در این باره به «اعتماد» می‌گوید: در فراكسیون امید نه به صورت مصداقی اما به طور كلی درباره گزینه‌های پیشنهادی بحث شد. ما اگرچه از دولت به دلیل عدم مشورت با نمایندگان گله‌مند هستیم اما گزینه‌های پیشنهادشده را به طور كلی كارآمد می‌دانیم و از آنها حمایت می‌كنیم.

البته آنها باید در فراكسیون امید حاضر شوند و برنامه‌های خودشان را تشریح كنند. با همه اینها به نظر می‌رسد وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور كار چندان سختی برای جلب رای اعتماد نمایندگان نداشته باشند. چه آنكه دست‌كم رای موافق فراكسیون امید را با خود خواهند داشت. فراكسیون امیدی‌ها ۱۵۰ عضو اكثریت مجلس را در دست دارند.

اگر به این تعداد ۸۰ رای مشروط معتدلین را هم بیفزاییم در این صورت اصولگرایان مخالف دولت چیزی حدود ۴۰ رای خواهند داشت. اگرچه آنها در تازه‌ترین گردهمایی خود تعداد اعضا را ۹۳ نفر اعلام كردند اما ظاهرا این عدد، كمی مبالغه‌آمیز بوده است. به هر حال امیدی‌ها به ریاست عارف و اصولگرایان دوباره به ریاست لاریجانی روز یكشنبه هماورد تازه‌ای را تجربه خواهند كرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024