پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 25.10.2016, 0:57

وزیر ارتباطات: دسترسی ایران به اینترنت جهان قطع نمی‌شود

شهروند| «هیچ ‌یک از مسئولان به دنبال قطع ارتباط اینترنتی ایران و جهان نیست.» این موضوعی است که محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دیروز به صراحت اعلام کرد و گفت: چنین تجویزی نه ازسوی مقام معظم رهبری و نه هیچ یک از دولتمردان ارایه نشده است. این واکنش واعظی به دنبال ابراز نگرانی یکی از مراجع تقلید نسبت به محتوای اینترنتی ابراز شد که البته وزیر هم این نگرانی را بدون پاسخ نگذاشت و گفت: دولت تلاش می‌کند تا ضمن حفظ ارتباط اینترنت ایران و جهان، محتوای فاخر داخلی تولید کند و با اجرای فیلترینگ هوشمند مانع از دسترسی عموم به محتوای مستهجن شود.

این موضوع درحالی رخ می‌دهد که کارشناسان فناوری اطلاعات نیز در گفت‌وگو با «شهروند»، تأکید می‌کنند: مفهوم شبکه ملی اطلاعات از ابتدا قطع ارتباط اینترنت ایران با جهان نبوده است و اصطلاح «اینترنت ملی» یک اصطلاح کاملا نادرست بود که بین جامعه رایج شد اما شبکه ملی اطلاعات ضمن ایجاد یک بستر امن برای داده‌های داخلی، دسترسی مردم به محتوای داخلی را سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر می‌کند، درعین این‌که مردم همزمان می‌توانند به محتوای بین‌المللی نیز دسترسی داشته باشند.

از ابتدا هم بنا نبود دسترسی مردم قطع شود!
مهدی فقیهی مدیر دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس درباره ایجاد اینترنت داخلی در ایران به «شهروند» توضیح می‌دهد: اینترنت ملی یا اینترنت داخلی یک اصطلاح کاملا اشتباه بود که در گذشته بین مردم رایج شد اما این موضوع هرگز مدنظر نبوده و نیست و آنچه که ما در شبکه ملی اطلاعات به دنبال آن هستیم، درواقع کوتاه‌کردن مسیر درخواست‌هاست. به این معنی که اگر یک کاربر بخواهد به سایت یک بانک ایرانی دست پیدا کند، درخواست او به شبکه بین‌الملل روت و منتقل نشود و ما بتوانیم از یک مسیر کوتاه‌تر داخلی امکان دسترسی او را به یک سایت ایرانی فراهم کنیم.

او ادامه می‌دهد: شبکه ملی اطلاعات از ابتدا تاکنون هیچ‌گاه به این معنی نبوده است که دسترسی مردم به محتوای بین‌المللی و جهانی قطع شود، زیرا اصولا این مسأله امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان مانع دسترسی به محتوای روزجهانی شد. درغیر این صورت تمام زیرساخت‌های علمی، اقتصادی و تکنولوژی و... دچار مشکل می‌شود.

فقیهی تأکید می‌کند: آنچه در شبکه ملی اطلاعات مورد تأکید است، تنها این بوده که اتکای صددرصدی ما به محتوای بین‌الملل و شبکه اینترنت جهانی را کاهش دهد که به دنبال آن هزینه‌های ما نیز پایین می‌آید.

اگر دسترسی جهانی قطع شود دیگر اینترنت نداریم
کاظم آیت‌اللهی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه نیز دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: اصطلاح اینترنت ملی کاملا اشتباه و نادرست است، زیرا اگر ما بخواهیم دسترسی مردم به اینترنت بین‌المللی را قطع کنیم، در کل مفهوم اینترنت را از بین برده‌ایم و تنها به یک شبکه اینترانت داخلی بسنده کرده‌ایم. بنابراین دراین صورت می‌توانیم بگوییم اصلا اینترنت نداریم!

او ادامه می‌دهد: نکته دوم این است که در دنیای امروز اینترنت آن‌قدر اجتناب‌ناپذیر شده که حذف آن از یک جامعه عملا غیرممکن است. مگر می‌شود دسترسی مراکز آکادمیک و دانشگاهی را به محتوای جهانی قطع کرد؟ یا درشرایطی که بسیاری از فرآیندهای بانکی و اقتصادی در بستر اینترنت شکل می‌گیرد، مگر ما می‌توانیم این فرآیند را قطع کنیم و مثال‌های بسیار زیادی در این مورد وجود دارد که می‌توانید متوجه شوید که حتی اگر ما هم بخواهیم، نمی‌توانیم جامعه بدون اینترنت را ایجاد کنیم.

قرار نیست ارتباط ایران را با دنیا قطع کنیم
البته این موضوع ازسوی عالی‌ترین مقام حوزه فناوری اطلاعات کشور نیز دیروز اعلام شد. محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که دیروز درهمایش نکوداشت هفته پدافند غیرعامل حاضر شده بود، اعلام کرد: دسترسی به یک شبکه ارتباطی واحد موضوعی است که در تأمین امنیت کشورها تأثیر بسزایی دارد و برهمین اساس کشورهای مختلف این موضوع را دنبال می‌کنند. ما نیز از سال‌ها قبل چنین مسأله‌ای را مطرح کردیم.
او ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات به نوعی یک شبکه مستقل به شمار می‌رود اما اگر نظر بر آن است که ارتباط مردم، بنگاه‌های اقتصادی و دستگاه‌ها را با دنیا قطع کنیم، چنین تجویزی را تا امروز هیچ یک از دولتمردان نداشته‌ایم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درپاسخ به صحبت‌های اخیر یکی از مراجع تقلید درباره اینترنت مستقل توضیح داد: تأکید ما در راه‌اندازی این شبکه بر آن است که مردم به‌طور همزمان از محتوای فاخر داخلی، باکیفیت و سرعت بالا استفاده کرده و درعین ‌حال محدودیتی در دسترسی به منابع علمی بین‌الملل هم نداشته باشند.

فیلترینگ محتوا براساس هویت افراد!
واعظی همچنین درباره فیلترینگ هوشمند محتوای غیراخلاقی برخی سایت‌ها و شبکه‌ها توضیح داد: درباره سایت‌های غیراخلاقی رباتی در زیرساخت تعبیه شده که عملیات مسدودسازی را انجام می‌دهد. زمان اجرای فاز اول فیلترینگ هوشمند یکی از سایت‌ها ٥‌درصد محتوای غیراخلاقی داشت که به یک‌درصد کاهش یافت.

او ادامه داد: در فاز نهایی این طرح هم هرکسی به اینترنت وصل شود، با توجه به این‌که دارای هویت است، می‌تواند به محتوای خاصی دسترسی داشته باشد؛ مثلا یک پزشک از سایت‌هایی استفاده می‌کند که یک غیرپزشک نمی‌تواند این کار را انجام دهد. به گفته او، درحالت کلی شبکه‌هایی که رمز نباشد، با فیلترینگ هوشمند پالایش می‌شود و درباره شبکه‌های رمز نیز رویکرد داخلی‌سازی را در دستورکار داریم.

فیلترینگ تا دلتان بخواهد متولی دارد
وزیر ارتباطات با تأکید بر این‌که پدافند غیرعامل نباید وارد حاشیه شود، گفت: تولید محتوا، فیلترینگ و... تا دلتان بخواهد درکشور متولی دارد؛ لذا پدافند غیرعامل به کار خودش بپردازد.

او ادامه داد: روز یکشنبه وقتی چند دقیقه اینترنت تهران قطع شد، همه گفتند چه شده است، اما این درحالی بود که شبکه داخلی کشور درحال کار بود. بنابراین، این بحث از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است و تأکیدات بسیاری نسبت به آن وجود دارد. برهمین اساس، نگاه ما به پدافند غیرعامل باید به دور از حاشیه‌ها باشد.

واعظی با اشاره به این‌که در ١٠‌سال گذشته ارتباط ایران با اتحادیه جهانی مخابرات قطع شده بود، گفت: متأسفانه در ١٠‌سال گذشته ارتباطات ایران با اتحادیه جهانی مخابرات قطع شده بود و این اجازه را به دانشکده پست و مخابرات نمی‌دادند که کارگاه‌های علمی و آموزشی برگزار کند، اما الان تفاهمی صورت گرفته و قرار است مدرسان ایرانی و مدرسان مورد تأیید این اتحادیه در آن حضور یابند.

رجیستری به مشکل خورد
طرح رجیستری در اپراتورها به مشکل خورد. وزیر ارتباطات درباره طرح رجیستری موبایل نیز که با تعویق چشمگیری روبه‌رو شده است، گفت: این کاری است که گمرک و وزارت صنایع به دنبال اجرای آن هستند و فقط مربوط به گوشی نیست، اما در کمیته‌ای که ما، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق حضور دارد، چارچوبی را مشخص کردیم و قرار شد هر سه اپراتور رجیستری را به صورت آزمایشی انجام دهند که در ادامه کار با مشکلاتی مواجه شدند. او افزود: در دولت هم این موضوع مطرح شد و گفتند؛ چون ٧٠‌میلیون گوشی دست مردم است، باید تصمیم پخته‌ای پیرامون اجرای رجیستری گرفت، درغیراین صورت، مردم با مشکل مواجه می‌شوند.

١٠‌هزار تومان‌های اشتباهی به مردم بازگردانده می‌شود
وزیر ارتباطات همچنین گفت: در قبوض این دوره تلفن ثابت مخابرات به اشتباه اقدام به محاسبه هزینه مکالمه همزمان با اخذ آبونمان اجباری کرده، درحالی‌ که در شهرها ٢٠٠ دقیقه و در روستاها ٣٣٠ دقیقه مکالمه به‌عنوان آبونمان اجباری اخذ شده و دیگر نباید هزینه آن حساب شود.
واعظی توضیح داد: مخابرات تفسیر متفاوتی از دومصوبه کمیسیون تنظیم مقررات داشته که براساس آن مقرر شد ١٠‌هزارتومان‌هایی که بابت ثبت‌نام خط تلفن ثابت از برخی مشترکان دریافت کرده را بازگردانند.

او ادامه داد: بنابر اشتباه دوم مخابرات درحالی‌ که مقرر شده بود برای شهرها ٢٠٠ دقیقه و برای روستاها ٣٣٠ دقیقه مکالمه در هرماه به‌عنوان حداقل کارکرد الزامی شود، اما مخابرات درمحاسبه با وجود درج این هزینه اجباری هزینه این میزان دقایق را نیز محاسبه کرده بود که اشتباه کرده و درواقع تا سقف ٢٠٠ و ٣٠٠ دقیقه مکالمه در شهرها و روستاها اجباری و رایگان است و هزینه آن نباید اخذ شود.

به گفته او، مخابرات باید حداقل کارکرد را تنها از حدود ٧ تا ٨‌میلیون خط تلفنی که مشترکان دراختیار دارند و از آن هیچ استفاده‌ای نمی‌کنند، اخذ کند. مخابرات تفسیر متفاوتی از دومصوبه کمیسیون تنظیم مقررات داشته که براساس آن مقرر شد ١٠‌هزارتومان‌هایی که بابت ثبت‌نام خط تلفن ثابت از برخی مشترکان دریافت کرده را بازگردانند.

جلوی ادغام  وزارت راه و ارتباطات را گرفتیم
درحاشیه این مراسم، غلامرضا جلالی رئیس پدافند غیرعامل هم با اشاره به زمانی که قرار بود وزارت ارتباطات با راه ادغام شود، گفت: اگر این ادغام صورت می‌گرفت، شاید ٥٠‌سال به عقب برمی‌گشتیم؛ لذا نامه‌نگاری‌هایی را با شورای نگهبان برای جلوگیری از این کار انجام دادیم.
او خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات می‌تواند نقش ارزشمندی در دفاع از سرمایه‌های سایبری کشور داشته باشد و نقش آن به اندازه‌ای است که می‌تواند وزارت دفاع سایبری کشور نام گیرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024